Skoda Kodiaq met robuuste look en tal van rijhulpsystemen

Het tot het VAG-concern behorende Skoda ziet zijn verkoop alsmaar groeien. Nog dit jaar wil de Tsjechische constructeur zijn wereldwijde verkoop verdubbelen tot jaarlijks 1,5 miljoen stuks. In het kader van die groeistrategie schakelt Skoda een versnelling hoger middels investeringen in nieuwe modellen, markten en extra productiecapaciteit. Net als concerngenoot Seat zag Skoda lange tijd geen brood in een suv. De Kodiaq bracht daar verandering in.

De 4,70 m lange, 1,88m brede en 1,65 m hoge Kodiaq wordt door zijn bouwer bestempeld als allrounder. Volgens Skoda is deze suv zowel geschikt voor zakelijk gebruik als voor gezin en vrije tijd. Bij Skoda houdt men van ruimte en praktische eenvoud, een filosofie die we ook aantreffen bij de Kodiaq. Het design weerspiegelt zijn veelzijdig karakter. Alle koetswerklijnen zijn precies en scherp getekend en dat geldt in het bijzonder voor de opvallende, sterk afgeschuinde schouderlijn. Het brede en driedimensionaal gevormde radiatorrooster bezorgt deze suv ontegensprekelijk een robuust karakter, terwijl de vlakke, wigvormige koplampen die overlopen in het rooster, deze suv een karakteristieke uitstraling verlenen. De telkens dicht bij elkaar gepositioneerde koplampen worden gekenmerkt door een kristallijne structuur, die onder meer ook in de achterlichten terug te vinden is. Deze laatste maken standaard gebruik van ledtechnologie en zijn ontworpen in de voor Skoda typische C-vorm.

Bovengemiddeld ruim

De Skoda Kodiaq is slechts 4,0 cm langer dan de Octavia, maar biedt desondanks een voor zijn segment bovengemiddelde interieurruimte. Het koetswerkdesign zet zich door in het interieur. Zo zijn de dubbele lijnen ook terug te vinden op het instrumentenbord dat wordt gekenmerkt door zijn driedimensionale vormgeving. Al even kenmerkend zijn de verticale elementen zoals de vier grote ventilatieopeningen. Bovendien splitst het grote centrale display het instrumentenbord in twee gelijke delen voor bestuurder en passagier.

Het interieur is erg netjes afgewerkt en de gebruikte materialen dik in orde. De voorzetels, afkomstig uit het VAG-arsenaal, zijn goed gevormd en dito verstelbaar. De achterzetels zijn in een 60:40-verhouding neerklapbaar en kunnen ook nog eens 18 cm in de lengte worden verschoven. De rugleuningen zijn bovendien apart verstelbaar. Tegen meerprijs kan de Skoda Kodiaq worden voorzien van twee extra zetels op de derde rij. Daarmee is deze midi-suv meteen de eerste Skoda-zevenzitter, al is de ruimte op deze zitrij niet overbemeten.

Met de achterzetels neergeklapt loopt het koffervolume op tot 2.065 liter.

Naargelang de opstelling van de achterzetels varieert het koffervolume van 720 tot 2.065 liter en daarmee tekent de Kodiaq voor de grootste koffer in zijn segment. Is de voorste passagierszetel uitgerust met de optionele neerklapbare rugleuning, dan kunnen ook nog eens voorwerpen tot een lengte van 2,80 m worden vervoerd. Tegen meerprijs is eveneens een elektrisch bediende kofferklep leverbaar. Ook als trekauto is de Kodiaq niet te versmaden. Zo kan de door ons gereden 1.4 TSI maar liefst 1.800 kg slepen en dat is ontegensprekelijk goed nieuws voor caravanrijders.

Brede waaier aan rijhulpsystemen

Uiteraard zijn ook op deze eigentijdse wagen tal van rijhulpsystemen leverbaar, waarvan er vele tot nu toe enkel bekend zijn uit een hoger segment. Nieuw is alvast de aanhangwagenmanoeuvreerhulp (Trailer Assist), een systeem dat bij het langzaam achteruit manoeuvreren de besturing overneemt. De nieuwe manoeuvreerremfunctie(Manoeuvre Assist) remt bij het achteruitrijden zodra achter de wagen een hindernis wordt gedetecteerd. Al even nieuw is het Area View-systeem. Daarmee kan dankzij de groothoeklenzen van de camera’s voor-en achterin én in de behuizing van de buitenspiegels de directe omgeving van de wagen op het infotainmentscherm worden weergegeven. Tot de mogelijkheden behoren een virtueel zicht van bovenaf en 180°-beelden van de zone tussen de voor-en achterzijde. De standaard aanwezige Front Assist met noodremfunctie voor de stad herkent gevaarlijke situaties met voetgangers of andere voertuigen vóór de wagen. Indien nodig waarschuwt het systeem de bestuurder en remt het de wagen automatisch gedeeltelijk of volledig af.

De led-achterlichten zijn ontworpen in de voor Skoda typische C-vorm.

Vijf krachtbronnen

Qua motorisering biedt de Kodiaq de keuze uit 5 krachtbronnen. Benzinerijders kunnen kiezen uit een 1.4 TSI van 110 kW/150 pk en een 2.0 TSI van 132kW/180 pk. Dieselaars kunnen terecht bij een in 2 vermogensvarianten(110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk)verkrijgbare 2.0 TDI. Zowel de benzine-als dieselmotoren maken gebruik van drukvoeding en directe inspuiting. Alle krachtbronnen zijn bovendien uitgerust met een stop-startsysteem én beantwoorden aan de Euro VI-uitstootnorm. Naargelang de motorversie wordt de Kodiaq gecommercialiseerd met een manuele zesbak of een DSG-zestrapsautomaat. Wij reden onlangs met de 1.4 TSI, goed voor een hoogste vermogen en koppel van fresp.110 kW/150 pk en 250 Nm(bij 1.500 t/m). Deze krachtbron is voorzien van cilinderuitschakeling. Onder bepaalde omstandigheden worden er 2 cilinders uitgeschakeld om benzine te besparen. In serie is deze motor gekoppeld aan een alert schakelende zestrapsautomaat. Niet enkel het aandrijfaggregaat stemt tot tevredenheid, hetzelfde geldt ook voor de besturing en het onderstel. Dat laatste is overigens duidelijk op comfort afgestemd zoals de Kodiaq-rijder het nu eenmaal graag heeft. Voor de 0-100 km/sprint volstaan 9,6 seconden en gemiddeld verstookt de vierpitter zo’n 7 liter benzine per 100 km.

Aan de Skoda Kodiaq 1.4 TSI “Style” hangt een prijskaartje van 36.940 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier