SsangYong Musso: gespierde lifestyle pick-up truck

In de Verenigde Staten is de pick-up nog steeds erg populair. De pick-up-markt is er dan ook miljoenen stuks groot. In Europa loopt het niet zo’n vaart, al zien steeds meer “dynamische” lieden zo’n pick-up als alternatief voor een grote suv. Met deze laatste kan men zich vandaag de dag overigens  niet langer onderscheiden. Kortom, de pick-up is “trendy” én de wagen bij uitstek voor wie gezien wil worden. Met de  Musso (Koreaans voor “neushoorn”) heeft ook het Koreaanse SsangYong een pick-up in zijn gamma.

Dit op het jongste Autosalon van Genève voor het eerst getoonde  model, is de opvolger van de Actyon Sports en maakt deel uit van het snelgroeiende  SUT (Sports Utility Truck)/pick-up-segment. In  zijn klasse moet deze opnemen tegen “gevestigde” waarden zoals de Toyota Hilux, de Nissan Navara, de Mitsubishi L200 en de Ford Ranger en de VW Amarok. Volgens SsangYong is de Musso een lifestyle pick-up die de troeven van een “terreinwagen met laadbak” koppelt aan het raffinement en het comfort van een berline. Goed om weten is dat de Actyon Sports gehomologeerd is als licht bedrijfsvoertuig, waardoor de wegentaks maar een fractie bedraagt van die van een gelijkwaardige suv of cross-over.

Gespierd

Het Musso-ontwerp weerspiegelt ten volle de technologische knowhow van het Koreaanse merk. Kenmerkend voor de SsangYong Musso is het gespierde postuur dat volgens de constructeur geïnspireerd is op de zogeheten “waardige beweging van de natuur”, één van de elementen van SangYongs vormtaal: de Nature-born 3 Motion. De chroomafwerking van het radiatorrooster in combinatie met de rondingen van de motorkap resulteren in een gespierde look. Het  Shoulder Wing-rooster, een stijlkenmerk van alle nieuwe SsangYong-modellen, strekt zich uit tot aan de koplampen. Voor een ten opzichte van de Actyon Sports verfijndere look zorgen bovendien de halogeenkoplampen met geïntegreerde led-zijverlichting-en richtingaanwijzers.

De laadbak is breed genoeg om een europallet te vervoeren.

De portieren zijn dermate ontworpen dat de drempels onderaan het koetswerk zijn bedekt om de inzittenden bij het in-en uitstappen te vrijwaren van vuil op de zijkant van de wagen. Al even opvallend zijn de  optioneel te bekomen lichtmetalen 20-duims wielen die op hun beurt de robuuste uitstraling benadrukken. De SsangYong Musso laat bovendien toe te kiezen uit acht koetswerktinten.  Een minpuntje  van deze is de 1,30 m lange laadbak, al is deze volgens de constructeur wel breed genoeg om een europallet te vervoeren én geldt deze laadbak de diepste in zijn segment.

Verfijnder interieurdesign

Niet alleen het koetswerk van de Musso oogt verfijnder dan dat van zijn voorganger. Hetzelfde geldt evenzeer voor het interieur. Dat laatste is overigens volledig nieuw ontworpen en telt onder meer beduidend minder harde plastics. Het Spartaanse karakter dat de allereerste pick-ups kenmerkte, heeft bij de Musso in elk geval  plaats gemaakt voor een behoorlijk comfortabele passagiersruimte, waar het geenszins ontbreekt aan hoofd-en beenruimte. Een handgreep aan de B-stijl helpt ook nog eens de achterinzittenden bij het in-en uitstappen. De SsangYong Musso wordt gecommercialiseerd in drie uitrustingsniveaus (Crystal, Quartz en Sapphire).  Het overzichtelijke instrumentarium met  standaard7-duim lcd-scherm werd ontleend aan de Rexton. Het stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar en via knoppen op het stuur bedien je moeiteloos het infotainmentsysteem en de snelheidsregelaar. De middenconsole omvat naast een USB-en 12V-aansluiting eveneens twee bekerhouders.

Er is plaats voor 5 volwassenen.

De achterinzittenden beschikken over in de centrale armsteun ondergebrachte eigen bekerhouders. Naar pick-up-normen is de Musso al vanaf het instapniveau (Crystal) uitgerust met onder meer een boordcomputer, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, een 12V-120W stopcontact in de laadbak, een centrale armsteun voorin, een in de hoogte regelbare bestuurderszetel, audiobediening aan het stuur en een manuele airco. Het uitrustingsniveau “Sapphire” voorziet onder meer  in nappalederen zetel  die zowel voor- als achterin verwarmbaar zijn en waarvan de voorste exemplaren ook nog eens geventileerd kunnen worden.  De Sapphire-uitrusting voorziet naast 18-duims lichtmetalen wielen eveneens in een navigatiesysteem met  9,2-duim groot HD-aanraakscherm dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Het systeem omvat tegelijk een mp3-speler, FM-en DAB-radio naast een USB-poort.  Tegen meerprijs voorziet de Sapphire-uitvoering eveneens in rijstrookwaarschuwing, een 360° camera, dodehoekdetectie naast detectie van kruisend verkeer bij achteruitrijden. Al vanaf het tweede uitrustingsniveau(Quartz) pakt de SsangYong Musso  al  uit met een leren en verwarmbaar stuur, een leren versnellingspook, een achteruitrijcamera, een automatische airco (2 zones ) en parkeersensoren voor- en achteraan.

Bekende krachtbron

Voor de aandrijving van de SsangYong Musso zorgt een aan de Rexton ontleende 2,2 liter viercilinder-oliestoker opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 133 kW/181 pk en 400 Nm (bij 1.800-4.000 t/m). Volgens de constructeur weet deze zelfontbrander het te rooien met gemiddeld 6,9 liter diesel per 100 km. Deze zelfontbrander is naar wens te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of  aan een zestrapsautomaat. Wie kiest voor deze laatste mag rekenen op een sleepvermogen tot drie ton.  Al sinds 1964 bouwt SsangYong 4×4’s waarbij gebruik wordt gemaakt van een elektronisch gestuurd 4WD-systeem dat al rijdend aangepast kan worden aan de rijomstandigheden. Bij normale rijcondities worden enkel de achterwielen aangedreven, maar op een glad wegdek of op modderige wegen zorgt de 4WD-modus voor de nodige grip door het koppel in gelijke mate over de voor-en achteras te verdelen. Voor het échte terreinwerk blijft uiteraard de “Low Gear Mode 4WD” de beste optie. Tegen meerprijs is de Musso overigens ook  te verkrijgen met een sperdifferentieel voor zowel een betere tractie op steile en gladde hellingen als een groter trekvermogen. De Musso pakt net als de voorganger uit met een ladderframe. Vooraan doet de Koreaanse pick-up beroep een “double wishbone-ophanging met schroefveren en achteraan noteren we een vijfpuntsophanging met schroefveren. Voor het intomen van de 181 paarden zorgen geventileerde schijfremmen vóór in combinatie met massieve exemplaren achteraan. Standaard  geleverde passieve veiligheidsitems zijn o.m. de zes airbags, waaronder twee gordijnairbags op de tweede zitrij.

Aan de SsangYong Musso e-XDi220 4WD “Crystal” hangt een prijskaartje van 28.677 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier