Subaru Impreza 1.6i: nog meer rijplezier

Het Japanse Subaru krijgt bij ons niet de aandacht die het verdient, ook al staat deze constructeur al jaren aan de top qua veiligheid en betrouwbaarheid. Zo tekent Europa maar voor een vrij klein marktaandeel qua verkoop. In het thuisland en in de Verenigde Staten daarentegen zijn Subaru’s erg gegeerd. Eén van de speerpunten in het Subaru-gamma is ontegensprekelijk de Impreza. Vandaag staat de Impreza van de 5de generatie in de Subaru-showroom. Deze nieuwste Impreza mag niet worden verward met niet langer bij ons gecommercialiseerde WRX STi.

De producent wil met de Impreza V een breder publiek aanpreken. Dit 4,46 m lange, 1,77 m brede en 1,48m hoge Subaru-model is een weinig opvallende auto. Ten opzichte van de voorganger is de Impreza IV 4,5 cm in de lengte gegroeid, is de wielbasis met 2,5 cm toegenomen en is het koetswerk maar liefst 70 procent stijver geworden.

Prima afgewerkt interieur

Het interieurbeeld wordt bepaald door dezelfde trapezoïden die ook aan de buitenkant zijn weer te vinden. De voor het interieur aangewende materialen evenals de afwerking zijn er beduidend op vooruitgegaan. Zo zien we voortaan zachte plastics voor de bekleding van onder meer de middenconsole en de portieren. Knoppen en hendels bevinden zich op de plaats waar men ze als bestuurder verwacht. Subaru is terecht van mening dat om het even welk aanraakscherm qua functionaliteit een verbetering is ten opzichte van conventionele knoppen. Het instrumentenpaneel is, net als de audio-installatie, zodanig opgesteld dat het zich volledig binnen het gezichtsveld van de chauffeur bevindt.

Een voorbeeldig afgewerkt interieur.

Feit is dat in het Impreza-interieur alles logisch en erg overzichtelijk is. Ook het zicht rondom is dankzij de vrij dunne stijlen zonder meer voortreffelijk. Door het verlengen van de wielbasis tot 2,67 m in combinatie met een toegenomen koetswerklengte zit men zowel voor-als achterin geenszins om ruimte verlegen. Qua ruimte op de achterbank overtreft de Impreza heel wat concurrenten. In de door ons gereden “Pure”-uitvoering was enkel de chauffeurszetel in de hoogte verstelbaar. Het goed in de hand liggende stuur is zowel in de hoogte als in de diepte regelbaar. Aan opbergvakken in het interieur ontbreekt het niet, terwijl de bagagecapaciteit  naargelang de positie van de (1/3-2/3 neerklapbaar) achterbank varieert van 380 liter tot 1.290 liter. Al bij al prima waarden als je weet dat vierwielaandrijving de diepte van de laadruimte negatief beïnvloedt.

Eén krachtbron

De nieuwste Subaru Impreza is voortaan slechts met één krachtbron leverbaar. Het betreft een 1.599 cm3 metende viercilinder-benzinemotor opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 84 kW/114 pk en 150 Nm(bij 3.600 t/m). Van het boxer-concept( tegenover liggende cilinders) wordt ook bij de nieuwste Impreza niet afgeweken. Een krachtpatser is de Impreza 1.6i gekoppeld aan CVT (continu variabele transmissie) met 7 kunstmatige verzetten (Lineartronic) niet. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de Japanse hatchback immers 12,4 seconden nodig. De viercilinder-dubbelnokker trakteert de inzittenden op de kenmerkende boxer-sound. Volgens de Japanse producent stelt de benzinestoker zich tevreden met gemiddeld 6,2 liter benzine per 100 km. Dit komt overeen met een C02-uitstoot van 140 gram per kilometer.

Voorbeeldig weggedrag

De Subaru Impreza V staat net als de XV op een geheel nieuw ontwikkeld platform. Dit Global Platform is zowel het comfort als de veiligheid ten goede gekomen. Het heeft behalve voor meer binnenruimte ook gezorgd voor nóg meer rijplezier naast een verhoogde passieve en actieve veiligheid. Het nieuwe onderstel is prima uitgebalanceerd en rolbewegingen van het koetswerk worden keurig bedwongen. Het zwaartepunt is met dank aan de boxermotor laag en daar vaart het weggedrag wel bij. Zo schenkt de Subaru Impreza 1.6i zijn bestuurder onder alle omstandigheden steeds het nodige vertrouwen. De besturing is overigens heerlijk precies én messcherp. Het Active Torque Vectoring-systeem staat er bovendien voor garant dat de vierwielaangedreven hatchback als een blok op de weg ligt en dit ongeacht het wegdek.

De achterlichtblokken delen hetzelfde motief als de koplampen en dragen bij tot de lage én brede uitstraling van het koetswerk.

De geventileerde schijven rondom zorgen daarnaast voor een prima vertraging en zijn ook nog eens goed doseerbaar. Ook qua passieve beveiliging scoort de nieuwe Subaru Impreza goed. Zo is door toepassing van extra sterk staal op strategische plaatsen het koetswerk zowel sterker als lichter geworden. Standaard is de Impreza V voorzien van 7 airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder. Een dikke pluim qua actieve veiligheid verdient het alom geprezen EyeSight-systeem, zijnde twee aan de achteruitkijkspiegel opgehangen camera’s welke een 3D-beeld vormen. Het fungeert als een extra paar ogen voor de bestuurder en kan indien nodig zelfs de noodrem activeren. Tot de van huis uit al geleverde comfortitems van het instapmodel “Pure” behoren o.m. de centrale vergrendeling met afstandsbediening, de manuele airco, de elektrisch bediende ruiten voor-en achteraan, de elektrisch bediende en verwarmbare buitenspiegels, de automatisch inschakelende koplampen de adaptieve cruise control evenals de elektronische handrem (incl. hill holder-functie).

Aan de Subaru Impreza 1.6i “Pure” hangt een prijskaartje van 21.495 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier