Suzuki Swift Sport III: pijlsnel pluimgewicht

Suzuki  is niet langer de  kleine Japanse autoconstructeur van weleer. Vandaag is Suzuki goed voor de productie van meer dan drie miljoen vierwielers en  telt het personenwagengamma al  zeven modellenreeksen.  In onze contreien is vooral de  Swift vijfdeurs een geliefde Suzuki-vierwieler. Nog niet zo lang geleden kreeg hij opnieuw het gezelschap van een sportievere broer: de Swift Sport van de derde generatie. In zijn segment moet deze “hot hatch” het opnemen tegen kleppers zoals de Ford Fiesta ST, de Peugeot 208 GTi,  de Renault Clio RS en de VW Polo GTi.

Het front van de Suzuki Swift Sport III werd bedacht met een opvallend design. Het  in koolstofvezellook afgewerkte radiatorrooster en de voorbumper maken de “neus”   langer dan die van de gewone Swift  . De gespierde schouderlijn, de zwarte A-stijlen en de verticaal opgestelde voor-en achterlichten-die ook terug te vinden zijn op de rest van het nieuwe Swift-gamma-komen op de Swift Sport III nóg beter tot hun recht  middels de onderspoilers aan voor-zij-en achterkant . Van de diffuser en  dakspoiler  wordt verwacht dat ze  aërodynamica verzoenen met  sportieve looks. De Swift Sport III is standaard voorzien van een dubbele uitlaat en lichtmetalen 17-duims velgen.  De Suzuki  Swift Sport III is verkrijgbaar in 7 koetswerkkleuren waaronder het exclusieve “Champion Yellow” gebaseerd op het kleurenpalet van de Suzuki Works-rallywagen.

Een sportieve sfeer

Niet alleen het exterieur van de  3,89m lange, 1,73m brede en 1,49m hoge  Suzuki Swift Sport III oogt sportief; het interieur getuigt evenzeer van sportiviteit. Het goed in de hand liggende leren sportstuur, de rode accenten op de armsteunen en de tunnelconsole, de  rode stiksels en  geborduurde Sport-opschriften op de semi-kuipzetels evenals de sportpedalen dragen daar uiteraard toe bij.

Ook het interieur ademt sportiviteit.

De zitting van die voorzetels is – zoals bij nogal wat Aziaten- wel vrij kort en ook in deze B-segmenter  is men niet vies van enige harde plastics.  Standaard beschikt de Suzuki Swift Sport III over een bluetooth-compatibele Smartphone Linkage Display Audio-unit met 7-duim aanraakscherm en 3D-navigatie met SD-kaart.  Ondanks de compacte buitenmaten biedt de Swift Sport III  ook voor flink opgeschoten passagiers zowel voor- als achterin voldoende hoofd- en beenruimte.  Naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 265 tot 947 liter. Van huis uit geleverde veiligheidsitems zijn onder meer het noodremsysteem,  de achteruitrijcamera, de adaptieve cruise control en rijstrookwaarschuwing. Bij snelheden tussen 60 en 160 km/u wordt de rijstrook door de camera herkend. Detecteren sensoren dat de wagen mogelijks de rijstrook zal verlaten, dan helpt het systeem de bestuurder de wagen terug naar de rijstrook te sturen door de controle via de elektrische stuurbekrachtiging over te nemen.

De huidige Suzuki Swift Sport is deze van de derde generatie. De stamvader was de van 1987 tot 1988 gebouwde Swift GTi .  Voor de aandrijving van die eerste Swift GTi-generatie zorgde een 1,3 liter viercilinder-zestienklepper van 101 pk gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Het ontbrak die eerste generatie al niet aan pit, want de 0-100 km/u-sprint werd door de 746 kg wegende Swift GTi al geklaard in 9,0 seconden.  Recent  lanceerde Suzuki de 3de Swift Sport-generatie op basis van de vorig jaar op de markt gekomen nieuwe Swift. Rekening houdend met de initiële GTi-modellen is dit de 5de generatie van de sportieve Swift, maar de derde in het rijtje “Swift Sport”-modellen. Net als de conventioneel gemotoriseerde modellen is de Swift Sport III een kind van zijn tijd, vermits er met de 103 kW/ 140 pk sterke 1,4 liter Boosterjet-motor  is overgeschakeld op turbotechnologie.    Met dank aan deze laatste  presteert de motor nu beter  bij lagere toerentallen en wordt tegelijk de C02-uitstoot gedrukt. De  1,4 liter  Boosterjet-turbomotor  hoeft immers minder toeren te draaien dan de vroege 1,6 liter machine. Bij deze laatste moest je de vierpitter boven de 4.500 toeren-streep houden om er de nodige vaart in te houden. Tussen de 2.500 en 4.500 toeren voelt de motor, goed voor een hoogste koppel van 230 newtonmeter (bij 2.500-3.500 t/m) zich het lekkerst.

Een dubbele, zij het eerder discreet klinkende sportuitlaat.

Suzuki koppelde de alert op het gas reagerende krachtbron aan een trefzeker schakelende manuele zesbak.  De 0-100 km/u-sprint wordt afgehaspeld in 8,1 seconden en op de Autobahn flirt de Soes met een piek van 210 km/u. Tijdens de test noteerden we een gemiddeld verbruik van zo’n 6,1 liter benzine per 100 km. Onderstel en besturing van de 3de Swift Sport-generatie kregen  ten opzichte van de vorige  een sportievere afstelling. Vergeleken met  de vorige Swift Sport daalde bovendien  het leeggewicht met 80 kg tot slechts 975 kg. De wielbasis van de Swift Sport III is 2,0 cm langer dan deze van zijn voorganger, terwijl de spoorbreedte voor-en achteraan met 4,0 cm toenam.  De wielophanging is nog steeds vrij eenvoudig met vooraan Mc Pherson-veerpoten en achteraan een torsie-as.  Het weggedrag is  evenwel dik in orde. Je rondt met de Suzuki  Swift Sport” bochten met een grote glimlach. De wagen reageert alert op commando’s van het stuur en laat zich ook erg precies plaatsen. Wie te veel aandringt, wordt ook bij deze voorwielaandrijver geconfronteerd met onderstuur.  Maar even het gaspedaal lossen, volstaat om de wagenneus  weer naar de binnenkant van de bocht te laten wijzen. De Suzuki Swift Sport III is heerlijk simpel met het gaspedaal te besturen en 140 pk is ruim voldoende om heel wat rijplezier te beleven met deze compacte Japanner.

Aan de Suzuki Swift Sport III hangt een prijskaartje van 23.974 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier