Toyota RAV4 Hybrid: krachtpaster van formaat

Met de lancering van de eerste RAV4 (Recreational Active Vehicle 4 Wheel-Drive) anno 1994 mocht Toyota zich met recht en reden de grondlegger van het segment van middelgrote SUV’s noemen. Bij de lancering in 2016 van de nieuwe RAV4  introduceerde Toyota voor het eerst ook een hybrideversie van zijn compacte SUV in het C-segment.

Tot op vandaag heeft Toyota wereldwijd al meer dan acht miljoen full hybrids  verkocht,waarbij Toyota en Lexus samen zowat zestig procent van de wereldwijde hybridemarkt in handen hebben.

toyota-rav-4-hybrid-2017-ext-3-front
De nieuwste Toyota RAV4 pakt uit met onder meer een gewijzigd rooster.

De voor de Toyota RAV4  aangewende hybrideaandrijving is ongeveer dezelfde als die van de Lexus NX 300h. Het hybridesysteem combineert een 2,5 liter benzinemotor van 4 cilinders  met een (2WD) of twee elektromotoren (AWD). De benzinemotor met Atkinson-cyclus kan schermen met tal van geavanceerde technologieën, ontworpen om de integratie in de full hybrid-aandrijving te optimaliseren, de prestaties te verbeteren en tegelijk het verbruik en de uitstoot te beperken.

Inlaatkleppentiming

De timing van de Atkinson-cyclus onderscheidt zich door een expansieslag die langer is dan de compressieslag, waardoor de verbrandingsenergie efficiënter wordt omgezet.  De intelligente variabele inlaatkleppentiming past bovendien  de timing van de inlaatkleppen aan in functie van het motortoerental. Met de stroomstoot van de elektromotoren  komt het totale vermogen van de RAV4 Hybrid uit op 145 kW/197 pk.

Standaard is de motor gekoppeld aan een continu variabele transmissie. Deze automaat bleek tot nu toe hoog in de toeren te klimmen zodra het gaspedaal flink  werd ingetrapt. Bij de huidige, vierde RAV4-generatie is dat bepaald irritante motorgeluid nu grotendeels verdwenen.  Middels een balansas verbeterde trouwens de inherente bedrijfsstilte van het full hybrid-systeem. Al tijdens de eerste kilometers valt het ons op hoe stil én soepel het aandrijfaggregaat is.

Krachtpatser

Je mag de Toyota RAV4 Hybrid ook  gerust een krachtpatser noemen Met dank aan het meteen klaar staande elektrokoppel tekent de RAV4 Hybrid voor een  0-100 km/u-sprint in  8,4 seconden. Desgewenst stopt de SUV pas aan 180 km/u met versnellen. Tijdens de test noteerden we een verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer. Zodra men vertraagt of remt, fungeert de elektromotor bovendien als een krachtige generator teneinde energie te recupereren.

toyota-rav-4-hybrid-2017-ext-1-rear
Achteraan onderscheidt de nieuwste versie zich door nieuwe led-lichtrails en een stoerdere bumper.

Door de inschakelbare rijmodi uit te breiden met een sequentiële Shiftmatic-functie en een extraSport-modus als aanvulling op de eco- en ev-modi kan je genieten van een alertere respons op bochtige wegen. Een schoonheidsfoutje is dat de knoppen van de rijmodi zich onderaan de middenconsole bevinden.

Ruimer interieur

De stilte in het interieur draagt in niet geringe mate bij tot het comfortabele karakter van deze 5-vijfdeurs. Hoofd-en beenruimte stemmen zowel voor-als achterin tot tevredenheid. De zetels vooraan hebben wel nog steeds een ietwat korte zitting. Op de in ongelijke delen (60:40) neerklapbare achterbank is het voor drie volwassenen ronduit goed toeven. Het interieur biedt voldoende opbergmogelijkheden en het laadvermogen bedraagt een hoogst aanvaardbare 605 kg. Bij de nieuwste RAV4 heeft Toyota het interieur bedacht met fraaiere materialen.

Bovendien is het nieuw ontworpen instrumentenbord uitgerust met een 4,2-duim multifunctioneel tft-kleurenscherm dat tal van functies en weergaven telt. Het wordt bediend via toetsen op het stuur en biedt de mogelijkheid de weergave af te stemmen op die van het 7-duim kleurenscherm in de middenconsole. Zoals je dat vandaag de dag van een eigentijdse wagen mag verwachten, biedt de vierde generatie van de RAV4 een omvangrijk arsenaal  actieve veiligheidssystemen, zoals een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookwaarschuwing, dodehoekdetectie, evenals een waarschuwing voor dwarsverkeer achter de wagen.

toyota-rav-4-hybrid-2017-int-1
Een nieuw ontworpen instrumentenbord.

De Toyota RAV 4 Hybrid AWD is er vanaf 39.220 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier