Hybride de baan op met de Toyota C-HR

Wie in het C-segment op  zoek is naar een cross-over met een onderscheidend design, kan zeker niet om de Toyota C-HR (Coupé High-Rider) heen. Dit ontegensprekelijk  aparte model dat anders is dan alle andere Toyota’s, combineert zowaar de onderkant van een coupé met de onderkant van een SUV.

Met zijn lengte van 4,36 m, zijn breedte van 1,79 meter, zijn hoogte van 1,55 meter en zijn wielbasis van 2,64 meter leunt de C-HR Hybrid wel erg dicht aan bij de concept car die in 2014 op het Parijse Autosalon werd getoond. Al bij al wil Toyota met de C-HR-klanten lokken die zich vandaag de dag niet kunnen vinden in het huidige aanbod. Feit is dat de Toyota  C-HR geheel en al op de verlangens  van de Europese  automobilist is afgestemd. Er is Toyota immers veel aan gelegen om van de C-HR in Europa een succesnummer te maken. De Toyota C-HR is de vrucht van een designstudio in Californië en rolt van de band in Turkije.

De Toyota C-HR onderscheidt zich door zijn koetswerk met diamantvormig architectuurthema én zijn prominente wielkasten op de 4 hoeken.
De Toyota C-HR onderscheidt zich door zijn koetswerk met diamantvormig architectuurthema én zijn prominente wielkasten op de 4 hoeken.

Diamantmotief

Met het zogeheten ‘Sensual Speed-Cross‘-thema, dat een beeld van een snelle wagen oproept, inspireert het silhouet zich op een diamant. De gespierde wielkasten moeten dan weer de stijfheid en de robuustheid in de verf zetten. Vanuit welke hoek je de wagen ook bekijkt, de gesculpteerde lijnen en gestrekte oppervlakken creëren een uitgekiende mix van nauwkeurigheid en sensualiteit.  Aan weerszijden van het Toyota-logo vloeit het  smalle bovenste radiatorrooster over in  de gestroomlijnde vleugeluiteinden van de koplampen. De  in de achterste portieren geïntegreerde handgrepen versterken dan weer de coupé-uitstraling en dragen, aldus Toyota,  in hoge mate bij tot de indruk van snelheid. De daklijn loopt achteraan uit in een grote, dynamische dakspoiler.  Opmerkelijk zijn ook de achterlichtblokken die ostentatief uit het koetswerk lijken te springen.

Mede door de smalle A-stijlen is het zicht naar voren dik in orde. Achteraan is dat veel minder het geval.  Bij het in- en uitstappen moeten de achterinzittenden  opletten het hoofd niet te stoten. Het C-HR-interieur verzoent een hoogtechnologische functionaliteit met een sensuele stijl die, volgens Toyota, perfect past bij de tijdsgeest. Alle bedieningselementen zijn lichtjes naar de bestuurder gericht. Dat geldt ook voor het 8-duims grote aanraakscherm van het audiosysteem, dat een nieuwe interface kreeg middels het navigatieplatform ‘Toyota Touch 2016’.

Thema

Samen met de asymmetrische middenconsole zorgt deze configuratie ervoor dat alle bedieningselementen zich binnen handbereik van de bestuurder bevinden. Bovendien kan ook de passagier bepaalde functies bedienen. Het aanraakscherm is niet geïntegreerd in het dashboard, maar staat er duidelijk los van.  Daardoor oogt het beduidend smaller bovenaan, hetgeen de zichtbaarheid ten goede komt. Teneinde de interieur- en koetswerkstijl naadloos op elkaar af te stemmen, nemen de meeste bedieningselementen het ‘diamantmotief’ van het koetswerk over.

De achterlichtunits lijken uit het koetswerk te springen.
De achterlichtunits lijken uit het koetswerk te springen.

Dat thema komt ook terug in de portierpanelen, de hemelbekleding, de wijzers van het analoge instrumentenbord en de roosters van de luidsprekers.   Feit is dat voor de aankleding gebruik wordt gemaakt van zowel de betere plastics als zachte materialen.  Daarenboven zijn  de zetels innoverend  door hun ontwerp in twee delen: een sportief gedeelte bovenaan en een meer ondersteunend gedeelte met zijkussens onderaan. Dat contrast wordt bovendien benadrukt door de verschillen in kleur, textuur en motief. Het koffervolume bedraagt 377 liter. De toegang wordt echter niet vergemakkelijkt door de wat hoge tildrempel.

Nieuwste hybridesysteem

Van de Toyota C-HR  wordt  zowel een louter benzine- als een hybrideversie gecommercialiseerd. De 1.2 liter turbobenzineversie tekent voor een vermogen van 85 kW/116 pk, maar verwacht wordt dat  zo’n 75 procent van de klanten zal opteren voor de hybrideversie. Wij kozen eveneens voor de milieuvriendelijke hybridevariant, welke  zijn aandrijfaggregaat ontleent  aan de Prius IV . In combinatie met  2 elektromotoren  zorgt de beproefde 1,8 liter viercilinder-benzinemoto gekoppeld aan een cvt (continu variabele transmissie) voor een gecombineerd vermogen van 90 kW/122 pk.  In vergelijking met het vorige hybridesysteem dat onder meer de Prius III aandreef, werd het ingrijpend herwerkt.

toyota-chr-2016-exterior-tme-010-a-full_tcm-11-808880
De Toyota C-HR is de vrucht van een designstudio in Californië.

De prestaties van de Toyota C-HR Hybrid stellen  niet teleur. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 11 seconden en op de Autobahn houdt deze cross-over het pas bij 170 km/u voor bekeken. In combinatie met 18-duims lichtmetalen wielen wordt de Toyota C-HR opgegeven voor een normverbruik van 3,9 liter benzine per 100 km. Dat komt overeen met een C02-uitstoot van 87 gram/km. Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer. Toyota besteedde heel wat aandacht aan het ontwerpen en ontwikkelen van  het chassis.  Het onderstel met onder meer een uitgekiende multilinkophanging achteraan zorgt ervoor dat de voorwielaangedreven C-HR erg goed op de weg ligt.  Vering en demping zijn pittig, maar oncomfortabel is dit Toyota-model geenszins.  Niet onbelangrijk is dat de Tyota C-HR Hybrid al vanaf het 1ste uitrustingsniveau uitpakt met  veiligheidsitems  zoals adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera en botswaarschuwing met voetgangersdetectie.

De Toyota C-HR Hybrid is er vanaf 27.850 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier