Moeder, waarom kopen wij? Onze budgetexperte legt zeven veelgebruikte verkooptechnieken voor je uit…

407
Wie bewust wil winkelen, is zich maar beter bewust van het arsenaal aan verkooptechnieken die gebruikt worden om jou tot een aankoop te laten overgaan. (foto Getty Images)©Maskot Getty Images/Maskot
Wie bewust wil winkelen, is zich maar beter bewust van het arsenaal aan verkooptechnieken die gebruikt worden om jou tot een aankoop te laten overgaan. (foto Getty Images)

Als je gaat shoppen, schieten verkopers je graag te hulp. Hun verkoop- en overredingstechnieken kunnen er toe bijdragen dat je meer geld gaat uitgeven. Ik stel je graag enkele van die technieken voor, want een gewaarschuwd man/vrouw maakt altijd winst.

De ‘ik heb dat ook’-techniek

“Ik heb die wasmachine thuis ook!” Het is een veelgebruikte verkoopzin. Dit soort van eenvoudige uitspraken neemt bij jou de laatste twijfel weg en kan je overhalen om toch tot de aankoop over te gaan.

De ‘voet tussen de deur’-techniek

De verkoper begint met een klein, voor jou makkelijk te aanvaarden, verzoek: “U vindt het milieu ook belangrijk, toch?” “Ja”, antwoord je. Daarop komt de verkoper met het grote verzoek, datgene wat hij werkelijk van jou wil: “Mooi, wilt u dan ook lid worden voor 15 euro per maand?” Omdat je liefst consistent wil handelen en je net hebt toegegeven dat je het milieu belangrijk vindt, zal het heel tegenstrijdig voelen om het verzoek om lid te worden te weigeren.

De ‘deur in je gezicht’-techniek

De verkoper doet jou een onredelijk verzoek, dat jij meteen weigert, maar dat bij jou wroeging doet ontstaan omdat je hebt geweigerd. Je zal bij het tweede en veel kleinere verzoek dat volgt om die reden dan ook makkelijk instemmen. De koop is gesloten!

De ‘ja-roes’-techniek

De verkoper legt je een aantal (goed uitgekiende) vragen voor waarop jij enkel met ‘ja’ kan antwoorden. Dit brengt je in een soort van ‘ja-ritme’ of ‘ja-roes’. Uit onderzoek blijkt dat we steeds moeilijker ‘neen’ kunnen zeggen naarmate we vaker ‘ja’ hebben geantwoord. De kans is dus groot dat je op de laatste (aankoop)vraag ook bevestigend zal antwoorden.

Eens je in het ‘ja-ritme’ zit, is de kans groot dat je op de laatste vraag ook met ‘ja’ zal antwoorden”

De ‘dat is nog niet alles’-techniek

Een verkoper doet iets af van de prijs en je krijgt er ook nog een paar stuks gratis bij. Dat zie je vaak op de markt: een verkoper demonstreert uitgebreid een wonderspons die hij voor 15 euro verkoopt. Maar omdat je zo een fantastisch publiek bent, krijg je de spons voor 12… nee voor de kleinere prijs van 10 euro. En… hij doet er nog een set kleine sponsjes gratis en voor niets bij en ook nog een zemen lap, in leer. Wedden dat jij – en de meerderheid van de omstanders – de spons zonder nadenken koopt? Let bij deze techniek ook op kleine kortingen of toevoegingen, want die zullen je even snel overhalen om geld uit te geven.

De ‘ontregel en herformuleer’-techniek

De verkoper verrast je door je heel even uit je gewone doen te halen, om vervolgens met een normaal verzoek te komen. Een voorbeeld: de verkoper zegt dat hij je iets aanbiedt voor 500 cent… dat is 5 euro, een koopje. Omdat je even verward bent door de vreemde manier van rekenen, zal je dit ‘koopje’ niet weigeren.

De ‘verleidings’-techniek

Ook deze methode wordt door verkopers gebruikt – je kan haar makkelijk zelf uitproberen: als je van iemand iets gedaan wilt krijgen, kan je zijn of haar bovenarm even zachtjes aanraken en hem/haar ondertussen een compliment geven. Hij of zij zal je (koop)verzoek niet weigeren.

Meer (gratis) tips op @mijnportemonnee.be of via barkingdogs.be ‘mijn portemonnee’