Volkswagen Golf VIII oogt zeer bekend maar onderging digitale revolutie

Korte tijd na de voorstelling van de elektrische ID.3 lanceerde Volkswagen de al achtste Golf-generatie. De inmiddels al meer dan 45 jaar op de markt zijnde  Golf heeft de Duitse constructeur alvast geen windeieren gelegd.  Met meer dan 35 miljoen verkochte exemplaren is de C-segmenter het meest succesvolle  VW-model aller tijden. Volkswagen twijfelt er niet aan dat ook de nieuwste Golf zich op tal van markten zal ontpoppen tot dé bestseller in zijn klasse, al is voor  de ID.3, zijn elektrische evenknie, in het C-segment eveneens een belangrijke rol weggelegd.

 

Volkswagen heeft er een gewoonte van gemaakt zijn nieuwste modellen geenszins een revolutionair koetswerkdesign mee te geven.  Dit is ook het geval bij de 8ste Golf-generatie die onmiskenbaar als een ‘echte’  Golf op het netvlies gebrand staat en waarvan  we het design eerder als evolutionair mogen bestempelen.

Een blik op de stroomlijn coëfficiënt toont aan dat desondanks elk koetswerkdeel nieuw is en vormgegeven in de windtunnel. Het frontale oppervlak werd  daarbij gereduceerd tot 2,21 m2 en de luchtweerstand(Cx) tot 0,275.  De meest opvallende  nieuwigheden zijn, naast de  afgeplatte en  standaard van ledtechniek voorziene koplampen – die optioneel ook met matrix-functie leverbaar zijn – ook het smalle radiatorrooster, de lage neus evenals de nieuw vormgegeven C-stijl. Deze laatste is spitser geworden en heeft  samen met de lamellen in de voorbumper, de 3,6 cm lager geworden daklijn  en de slankere achterlichtunits tot taak het vernieuwde Golf-ontwerp extra dynamiek te verlenen.

Hoewel de VW Golf VIII gestrekter en dynamischer oogt dan zijn voorganger, bleven de compacte buitenmaten behouden.  Ten opzichte van de vorige generatie is de breedte met 1 cm afgenomen, terwijl de lengte daarentegen met 2,6 cm toenam. De weinig populaire Golf driedeurs is uit het gamma geschrapt, maar een breakversie, de Golf Variant, mogen we wel nog verwachten.

Een digitale revolutie vanbinnen

Onderging het koetswerk van de VW Golf VIII veeleer een dynamische evolutie, vanbinnen heeft zowaar  een digitale revolutie plaatsgevonden. Het dashboard werd bedacht met een nieuwe indeling en is ook in het instapmodel nu volledig digitaal. Nieuwe instrumenten en online infotainmentsystemen zijn er versmolten tot een digitale cockpit. Zo is er naast het 10,25-duim grote digitale instrumentarium een  centraal gemonteerd scherm van 8, 25 -of optioneel 10-duim. Bijna alle knoppen in de Golf VIII zijn vervangen door  aanraakgevoelige, digitale  exemplaren en dat is best even wennen.

Voor het regelen van de temperatuur in het interieur kan  weliswaar nog steeds een beroep worden gedaan op een knop, maar het regelen van de instellingen dient voortaan wel  digitaal te gebeuren middels een ’touchslider’ onder het aanraakscherm. Al vegend onder dat scherm bepaal je overigens ook het radiovolume, de ventilatiesnelheid evenals het openen of sluiten van het panoramadak.

Volkswagen heeft bij de nieuwste Golf alle digitale registers opengetrokken, waarbij bedieningselementen en schermen voor een voorbeeldige interactie tussen mens en machine zorgen.  De systemen zijn niet alleen met elkaar geconnecteerd, maar via een Online-Connectivity Unit (OCU) ook met de wereld buiten de Golf.  De standaard OCU met geïntegreerde eSIM is verbonden met de onlinefuncties en-diensten van We Connect en We Connect Plus. Zo werkt dankzij de internetverbinding het navigatiesysteem interactief.  Zo reageert de tegen meerprijs te bekomen adaptieve cruisecontrol via het navigatiesysteem op onder meer bochten en  rotondes, terwijl het eveneens waarschuwt voor files.

Voortaan worden ‘Points of Interest’ langsheen de route automatisch weergegeven met daarbij informatie zoals een telefoonnummer om een tafel in het restaurant te reserveren via smartphone en Bluetooth-interface. Bovendien laat het digitale schermlandschap zich verregaand personaliseren en kan het zo op de persoonlijke smaak van de bestuurder worden afgestemd. De Golf VIII is altijd online en zo is middels een app de klassieke sleutel overbodig. De digitale code op de smartphone laat immers toe de wagen te starten of te ontgrendelen. In de Golf VIII reageert de eenvoudig te bedienen innovatieve stembediening eveneens op  natuurlijke spraakcommando’s.  Een schoonheidsfoutje in het interieur is de aanwezigheid van harde plastics.

De vooralsnog enkel als vijfdeurs leverbare VW Golf VIII wordt gecommercialiseerd in vier uitrustingsniveaus: Golf,  Life, Style en R-Line, die respectievelijk de vroegere Trendline, Comfortline, Highline en R-Line-pack vervangen.  Nog dit jaar komen de Golf GTI, de GTI TCR, de Golf GTD evenals de Golf GTE en Golf R op de markt. De nieuwe ‘lijnen’ zijn beduidend beter uitgerust dan de vorige. Zo beschikt de basisversie (Golf) standaard al over onder meer ledkoplampen en ledachterlichten, een digitale cockpit, keyless start en de mobiele onlinediensten en-functies van We Connect en We Connect Plus, een multifunctioneel stuur, een automatische airco, rijstrookhulp, omgevingsbewaking ‘Front Assist’ met voorspellende voetgangerbescherming en Car2X.

Als eerste Volkswagen is de Golf VIII immers standaard geconnecteerd met zijn omgeving. De Car2X-functie gebruikt zowel  de informatie van andere voertuigen in een straal  tot 800 meter als van de verkeersinfrastructuur om de bestuurder te waarschuwen en deze waarschuwingen ook aan andere Car2X-modellen door te geven. Zwermintelligentie wordt zo erg concreet. Volkswagen  heeft zich voorgenomen op heel korte tijd waarschuwingen via Car 2X standaard te maken in zijn volumemodellen. Lovenswaardig zijn de veiligheidsitems IQ.DRIVE en IQ.LIGHT. Het eerstgenoemde ondersteunt de bestuurder door intelligent en actief te sturen, gas te geven en te remmen tot 210 km/u. IQ.LIGHT is een interactieve lichttechnologie die ‘s nachts duidelijk het zicht verbetert.

Krachtbronnen

Het motorengamma van de Golf VIII omvat benzinemotoren, zelfontbranders, aardgasmotoren, milde hybrides evenals plug-in hybrides. Alle benzine-en dieselmotoren hebben een turbocompessor en doen beroep op directe injectie. Hun vermogen ligt tussen de 66 kW/90 pk en 221 kW/300 pk; Acht aandrijflijnen worden voor het eerst toegepast in de Golf VIII. Nieuw in het motorenaanbod zijn de benzinegestookte driepitters van 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk evenals de twee dieselgestookte viercilinders van 85 kW/115 pk en 110 kW/150 pk.

Slankere achterlichtunits.

Als eerste Volkswagen is de Golf verkrijgbaar met vijf hybride versies. Daarbij debuteert de 48V-technologie. Een riemaangedreven 48V-start-generator, een 48V-lithium-ionaccu en de nieuwste generatie TSI-motoren tekenen als eTSI voor een nieuwe mild hybride aandrijving. De constructeur commercialiseert de Golf eTSI in drie vermogensversies: 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 110 kW/150 pk. Daarnaast wordt de Golf VIII ook nog aangeboden met twee plug-in hybride-aandrijflijnen. De spaarversie van de eHybrid is goed voor een vermogen van 150 kW/204 pk, terwijl de sportieve GTE-uitvoering tekent voor  180 kW/245 pk.  De e-Golf is niet meer, want als geheel elektrische, compacte middenklasser heeft de ID.3 zijn plaats ingenomen. De Golf VIII, goed voor een wielbasis van 2,64 m,  staat op de nieuwste versie van het MQB-platform.

Aan de VW Golf 1.5 TSI 6M “Life” hangt een prijskaartje van 28.100 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier