Volkswagen Polo GTI: een krachtpatsertje met 200 pk

Van boodschappenautootjes kunnen we in het  B-segment allang niet meer spreken. Wagens in deze klasse  zijn vandaag de dag  dermate gegroeid dat ze qua buitenmaten meer en meer aanschurken tegen C-segmenters van nog niet zo lang geleden.  Dat geldt zeker voor de  inmiddels al aan de zesde generatie toe zijnde VW Polo. Van dit VW-model  zijn  er inmiddels al meer dan 14 miljoen stuks verkocht.   Recent namen we de  meest potente Polo-versie, de GTI, onder de testloep.

In zijn klasse moet de B-segmenter  het opnemen tegen zowel de Ford Fiesta ST (200 pk), de  Peugeot 208 GTI (208 pk) als de Renault Clio RS (200 pk). Net als de minder potente Polo-uitvoeringen wordt ook de GTI er enkel als vijfdeurs hatchback gecommercialiseerd.

Volkswagen heeft duidelijk werk gemaakt van de aankleding van de nieuwste Polo GTI, al kan je het design niet erg spannend noemen. Het is wel zo dat kenners hem op afstand herkennen als een GTI. Tot de uiterlijke kenmerken van deze “hot hatch” behoren onder meer de unieke bumper met geïntegreerde spoilerlip evenals de standaard mistlampen. Typisch voor de GTI-modellen van Volkswagen is de rode bies in het midden van het radiatorrooster.  Diezelfde rode bies loopt trouwens door in de koplamp.

Tot de GTI-features behoren uiteraard ook het GTI-logo evenals de klassieke honingraatstructuur voor de ventilatiesleuven in het radiatorrooster en de bumper. In het onderste deel van de bumper pakt de Polo GTI uit met glanzend zwarte, C-vormige inzetstukken.  Zwart is ook bij de Polo GTI een bekend stijlelement.  Zo is het achterste deel van de tweedelige dakspoiler in zwarte hoogglans uitgevoerd, al blijft de onderkant ervan mat zwart. Verdere GTI-kenmerken zijn voorts de zwart gelakte honingraatstructuur in het onderste deel van de bumper evenals de verchroomde dubbele uitlaatpijp. Van huisuit is de VW Polo GTI bovendien  al uitgerust met led-achterlichten. Standaard  zijn eveneens de roodgelakte remzadelstaat net als de  17-duims lichtmetalen wielen. Tegen  meerprijs zijn  18-duims exemplaren leverbaar.

Passend interieur

Volgens de constructeur is het interieur zelfs één van de blikvangers van de Polo GTI, al vinden we dat persoonlijk ietwat overdreven.  De kleuren zwart, rood, grijs voeren er samen met het chroom visueel de boventoon. Voor het overige is zwart (Titanium Black) de voerkleur. Daarom zijn de dakstijlen en de dakhemel ook in het zwart.  Eveneens kenmerkend voor het VW Polo GTI-interieur zijn de rode contrastnaden.

Een strak vormgegeven én overzichtelijk dashboard.

Dit is het geval bij het multifunctionele leren sportstuur, de bekleding van de versnellingspook, de voetmatten en de zijkant van de zetels. Deze laatste pakken trouwens nog steeds standaard uit met een bekleding voorzien van  het legendarische ruitmotief. De bestuurderszetel is in de hoogte regelbaar, het stuur zowel in de hoogte als in de diepte. Tegen meerprijs zijn zwart leren zetels eveneens verkrijgbaar. Het dashboard is  naar VW-gewoonte strak afgewerkt en vormgegeven. De instrumenten zijn prima afleesbaar en tegen meerprijs is er een volledig digitaal instrumentarium (Active Info Display).

De gedigitaliseerde instrumenten zorgen voor meer informatie, een logischer structuur, duidelijker graphics en last but not least een aangenamere bediening. Via één knop op het stuur kunnen erg snel verschillende grafische menu’s worden geactiveerd.  Door de combinatie van het infotainmentsysteem met het Active Info Display ontstaat een gedigitaliseerd niveau waarop functies zoals de afspeellijst of de telefooncontacten heel gemakkelijk vanuit het scherm van het infotainmentsysteem naar dat  van het Active Info Display worden “gesleept”.  Zowel voor-als achterin ontbreekt het niet aan hoofd- en beenruimte. Daarnaast biedt het voorbeeldig afgewerkte interieur flink wat opbergcapaciteit en varieert het bagagevolume naargelang de opstelling van de achterbank van 351 tot 1.125 liter.

Comfort-en rijhulpsystemen

De VW Polo GTI pakt uit met comfort-en rijhulpsystemen die voorheen voorbehouden waren aan de Golf-of Passat-klasse. Standaard is er het afstandscontrolesysteem “Front Assist” inclusief noodremfunctie voor de stad, voetgangersdetectie en anti-multicrashfunctie.  Bij een aanrijding leidt laatstgenoemd systeem automatisch een remmanoeuvre in nog voor de bestuurder kan reageren. Voorts is er de Proactieve bescherming van de inzittenden. Herkent dit systeem een potentiële ongevalssituatie dan worden automatisch de veiligheidsgordels voorin aangespannen om zo een optimale bescherming door airbags en gordels te kunnen bieden. De adaptieve snelheidsregelaar laat toe de snelheid zelf in te stellen tussen 0 en 210 km/u. Hij past daarbij de snelheid automatisch aan de wagen die voorop rijdt aan.  De Park Assist parkeert de wagen automatisch in parkeerplaatsen parallel aan en dwars op de rijrichting en maakt tegelijk het automatisch verlaten van parkeerplaatsen parallel aan  de rijrichting mogelijk. De bestuurder schakelt in achteruit en dient nog enkel nog gas te geven en te remmen. Zo neemt de wagen het sturen over.

Geblazen tweeliter-vierpitter

Voor de aandrijving van de VW Polo GTI zorgt een  direct ingespoten tweeliter-turboviercilinder. Deze tekent voor een maximaal vermogen van 147 kW/ 200 pk, zijnde 8 pk meer dan  de 192 pk rijke  1.8 TSI van de voorganger.   De krachtbron levert zijn vermogen in een erg breed toerenbereik en is standaard gekoppeld aan een  DSG-zestrapsautomaat (incl. flippers) die snel opschakelt naar de hoogste versnelling.  Pas volgend jaar mogen we trouwens een manuele zesbak verwelkomen.

Een strak vormgegeven én overzichtelijk dashboard.

De 0-100 km/u-sprint klaart de VW Polo GTI in 6,7 seconden en op de Autobahn tekent hij  voor een top van 237 km/u. Tijdens de test schommelde het verbruik tussen de 7,0 en 8,0 liter per 100 km. De elektromechanische besturing is  zowel direct  als communicatief. Standaard voorzien van een XDS-sperdifferentieel rijgt de Polo GTI, die 1,5 cm lager bij het asfalt ligt dan de minder potente uitvoeringen,  bochten vlotjes aan elkaar en is er nauwelijks onderstuur waar te nemen. Feit is dat de grip van deze voorwielaandrijver indruk weet te maken. De Polo GTI wordt overigens aangeboden met twee verschillende onderstelconfiguraties. De basis is een sportophanging, al is optioneel ook een Sport Select-ophanging met instelbare dempers leverbaar.  De 2 modi (Normal en Sport) kunnen bovendien worden geactiveerd via een 5 modi (Normal, Sport,  Eco, Comfort en Individual) tellende rijprofielkeuze.

Aan de VW Polo GTI hangt een prijskaartje van 27.670 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier