Op zoek naar de couleur locale in Senegal

“Bonjour, ça va? Bien, merci.” Met dit eentonig zinnetje worden we als Toubab – blanke – overal met een grote glimlach verwelkomd in Senegal. In dit kleurrijke land waar de geur van eucalyptus en wilde munt overheerst, dompelen we ons onder in het leven zoals het is: hartverwarmend en soms hartverscheurend.

Sinds vorig jaar vliegt TUI Fly op Dakar, de hoofdstad van Senegal. “Senegal is een exotische bestemming op amper 6 uur vliegen van Brussel. De Belgische reiziger kan het hele jaar afreizen naar dit unieke land met voor elk wat wils”, vertelt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI. En dat deden wij dan ook.

Kleurrijk eiland met gruwelijk verleden

We starten onze reis met het opsnuiven van de sfeer in Dakar en bezoeken er het Onafhankelijksplein en de Kermelmarkt. We slenteren wat door de straten van de stad waar het een drukte van jewelste is. Het is een stad die leeft, ver onder de Europese standaard. De volgende dag staat een bezoek aan Île de Gorée op het programma. We meren na 20 minuten aan op een kleurrijk eilandje vol koloniale huizen. Hoewel het kleine eiland een zeer vrolijke uitstraling heeft, verbergt het een gruwelijk verleden. Het is namelijk één van de slaveneilanden. Een bezoek aan een voormalig slavenhuis, waar slaven in erbarmelijke omstandigheden leefden, toont ons hoe mensen als commercieel product ingezet werden. Met een dubbel gevoel verlaten we het eiland.

De gekleurde huisjes geven Île de Gorée een vrolijke indruk, maar het eiland draagt een gruwelijk verleden met zich mee. (foto Getty Images)©boggy22 Getty Images/iStockphoto

Rust in de Sine Saloum Delta

Vanuit Pikine nemen we – als enige blanken – een bus richting zuiden. Straatventers lopen op en af met fruit, pinda’s en parfum en naast ons worden geiten op het dak van de bus getild om uren in de blakende zon ongemakkelijk te liggen. Na een uur vertrekt onze bus al tuffend en vier uur later stappen we uit in Ndagane, een dorpje aan de oevers van de Sine Saloum Delta. Mangrovebossen en piroguen – prachtige beschilderde houten bootjes – vormen hier het decor. De Sine Saloum Delta behoort tot de mooiste baaien ter wereld en is Unesco werelderfgoed met een rijk vogelbestand.

De volgende ochtend vertrekken we in een pirogue samen met onze gids Ahmed, op een tweedaagse ontdekkingstocht. Reigers, ijsvogels, pelikanen en tal van andere indrukwekkende vogels omringen ons. Onze eerste stop is het eiland Mar Lodje, waar we een sfeervolle katholieke misviering bijwonen. Hoewel in Senegal de moslims overheersen, leven op Mar Lodje katholieken en moslims vredig met elkaar. Verschillende geloofsovertuigingen binnen één familie zijn hier geen zeldzaamheid. Op het centrale plein staan twee bomen die in elkaar verstrengeld zijn; het symbool van het respect tussen de bewoners. Na nog wat varen meren we aan en onze gidsen sjouwen een tafel, wat stoelen en een kleine barbecue aan land. Ze bereiden voor ons een heerlijke lunch op een paradijselijk strandje. Een 50-tal meter verder liggen vissen te roken en te drogen. Na een bezoek aan het dorpje Falia, overnachten we in een hutje op Marl Lodje. Al vroeg worden we gewekt door een orkest van vogelgekwetter. We genieten de volgende dag van chillen op een drijvende bar in de mangrovebossen.

Dat Senegal een vogelparadijs is, merken we ‘s ochtends. Al vroeg worden we gewekt door een orkest van vogelgekwetter

Over vissers en schelpen

Op een halfuurtje rijden van Ndangane ligt Joal Fadiouth. Het dorpje is opgedeeld in het vissersdorp Joal en het schelpeneiland Fadiouth. We bezoeken per boot het kerkhof en nemen een kijkje in rieten hutjes die vroeger als droogplaatsen voor rijst en couscous dienden. Vervolgens wandelen we rond op het eiland. Later op de dag nemen we nog een clando, een aftandse clandestiene taxi, naar de haven waar de vissersboten net aankomen. De clando’s maken hier deel uit van het straatbeeld en vormen het vervoer van de meeste Senegalezen. Zij rijden de hoofdweg op en af tussen twee kruispunten en je betaalt 100 franc (zo’n 0,15 euro) ongeacht het traject. In de haven worden we overweldigd door de bedrijvigheid. Duizenden mensen staan te wachten op de vissersboten die aanmeren.

Een lach en een traan op de markt

’s Morgens zijn we vroeg uit de veren om een bezoek te brengen aan de wekelijkse markt van Nguéniéne. Het eerste deel is de markt waar dieren verhandeld worden. De vele vormen van dierenmishandeling die ik daar te zien krijg, gaan ver over wat ik kan aanzien. Het tweede deel van de markt is een kleurrijk geheel met een vrolijke, Afrikaanse sfeer, waar voedingswaren en goederen te koop zijn. Hier proeven we van de heerlijke beignets die je zowat overal in het land op straat kan kopen. De volgende twee nachten brengen we door in Mauretaanse tenten aan de oevers van de lagune in Mbodiène. Wanneer we de lagune met opgetrokken broek en blote voeten kruisen, komen we terecht op een zalig desolaat strand. Na twee dagen genieten van de rust in niemandsland, trekken we richting Somone. Hier aanschouwen we de zonsondergang over de Atlantische oceaan in een fijn restaurantje op het strand, enkel per boot te bereiken. We genieten van langoesten, het uitzicht en elkaar. Alvorens we voor onze laatste stop nog iets meer richting Dakar opschuiven, bezoeken we een recent geopend educatief wandelpad met informatieve borden en een prachtige uitkijkhut.

Overal waar we komen worden we met de glimlacht verwelkomd. (foto Mieke Vercruijsse)

Okergele kliffen in zee

Met clando’s en busjes bereiken we op een avontuurlijke manier onze laatste bestemming. In Popenguine-Ndaya komen we terecht in een paradijselijke B&B van een Senegalees-Belgisch koppel. De ideale plaats om onze reis in stijl te eindigen. De eerste dag maken we een lange strandwandeling naar Taboub Diala. Onze laatste dag verkennen we Popenguine, een dorpje waar een gezellige vibe heerst. We bezoeken de reserve naturelle , een natuurgebied van 10 hectare groot net naast het strand. De waw-momentjes volgen elkaar hier snel op. Onze reis sluiten we af met een heerlijke duik in zee, met naast ons okergele kliffen die zich in het water storten.

Praktische info

Ernaartoe

-Wij vlogen met TUI Fly. Heen: 6.55 uur (rechtstreeks), terug 9.05 uur (tussenstop Kaapverdië). Tijdens het winterseizoen zijn er twee vluchten per week, op maandag en donderdag.

-De beste reistijd voor Senegal: voor de streek aan de zee is dit van oktober t.e.m. juni. Voor het binnenland is december t.e.m. februari ideaal.

Doen

-Met een bootje de Sine Saloum Delta verkennen met Les Aventuriers du Saloum ( www.guidesinesaloum.com ).

-Bijzonder restaurant: Le coucher du soleil in Somone.

Overnachten

Enkele leuke slaapplaatsen waren Hotel Joal Lodge (Joal), Ecolodge Hakuna (Mar Lodj), ecocampement Baksungan (Mbodiène) en B&B Sunu Sala (Popenguine).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier