Dankzij de topprestaties van tweevoudig Tourwinnaar Tadej Pogacar en olympisch kampioen tijdrijden Primoz Roglic ontpopte Slovenië zich de voorbije jaren tot een van ’s werelds sterkste wielernaties. Maar is het kleine Slovenië ook een topbestemming voor een fietsvakantie? Wij zochten het uit.

Onze verkenning van Slovenië start in het noordelijk gelegen Dragovad, een stadje vlakbij de Oostenrijkse grens. Op een e-bike volgen we er het Sloveense luik van de Drava Cycling Route, een 700 kilometer lange fietsroute door vier landen. “Sinds kort hebben de Slovenen het fietstoerisme helemaal omarmd”, weet fietsgids Sergei. “De Drava Cycling Route, die in Oostenrijk bekendstaat als Drauradweg, heeft daar al jarenlang voor veel fietsplezier gezorgd. Nu eindelijk ook het traject door Slovenië is uitgewerkt, spelen we mee op internationaal vlak. We kunnen fietsers eindelijk volwaardig ontvangen.”

Tijdens ons dagje fietsen op de Drava Cycling Route rekenen we op de terreinkennis van onze gids, al kun je de route ook makkelijk individueel afleggen. De markeringen zijn duidelijk aangebracht en op de meertalige website van de route kun je de gpx-bestanden voor de verschillende etappes downloaden.

Picknick op een vlot

Onze eerste tussenstop komt er al na twee kilometer aan: Dvorec Bukovje, een volledig gerenoveerd barokkasteel met een klein militair museum. Veel origineler is de bevoorrading in Muta. We stallen er onze fietsen in veiligheid en gaan aan boord van een houten vlot. Gedurende eeuwen werden soortgelijke vlotten gebruikt om boomstammen te transporteren van de Alpen tot aan de Zwarte Zee. De heroïsche verhalen over dit transportsysteem op de rivier de Drava katapulteren ons helemaal terug in de tijd, terwijl we genieten van een picknick met plaatselijke gerechten en biologische vruchtensappen. Heel bewust hebben we hier gekozen voor een alcoholvrije lunch, want terug aan land moet er toch nog een eind gefietst worden. En we naderen een wijnregio.

Na een etappe van 70 km over een golvend terrein bereiken we aan het eind van de namiddag Maribor, de op een na grootste stad van Slovenië. Tien jaar geleden droeg Maribor de titel van Europese culturele hoofdstad, maar je hoeft er helemaal geen metropool met bijhorende verkeersdrukte te verwachten. Het historische centrum is deels autovrij en op de fiets ben je in minder dan een uur voorbij alle belangrijke gebouwen gepasseerd. Heel gezellig zijn de vele terrasjes aan de oevers van de Drava. In deze buurt bevindt zich ook het wijnmuseum met aan de gevel een vierhonderd jaar oude wijnrank. Volgens Guinness World Records is dit de oudste wijnrank ter wereld en de gids in het museum bevestigt dat record maar wat graag. Aan het eind van het bezoek volgt de verwachte proeverij van wijnen, die in en rond Maribor geproduceerd worden.

Werelderfgoed

Van Maribor tot aan de Kroatische grens resten er op de Drava Cycling Route nog 86 km in overwegend dalende lijn, maar zo ver oostwaarts fietsen we niet. Wij zetten koers richting Ljubljana, een van de groenste hoofdsteden van Europa. Al jarenlang trekt het stadsbestuur er de kaart van de fiets met onder andere een uitgebreid netwerk van fietspaden. Bovendien is het historische centrum grotendeels autovrij, wat van de fiets het ideale transportmiddel maakt om de stad te verkennen. En dat doen we onder leiding van een stadsgids, die ons op sleeptouw neemt door het Ljubljana van architect Joze Plecnik. Bij de meesten onder ons klinkt die naam niet meteen bekend in de oren, maar zijn realisaties pronken sinds vorig jaar wel op de werelderfgoedlijst van Unesco. Tijdens de fietstocht wordt duidelijk waarom. Tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog plande Plecnik zowat de hele stad, van de bruggen over de rivier de Ljubljanica tot de promenade in het Tivolipark. Aangezien het net 150 jaar geleden is dat Plecnik werd geboren, krijgt hij in 2022 nog een tikkeltje meer aandacht.

Ljubljana is het toonbeeld van een fietsvriendelijke stad. (KC)
Ljubljana is het toonbeeld van een fietsvriendelijke stad. (KC)

Een andere populaire rondleiding door Ljubljana is de Moustache Tour. Ook die loopt deels langs realisaties van Plecnik maar er is ook aandacht voor leven en werk van zijn tijdgenoten: schrijver Ivan Cankar en schilder Rihard Jakopic. En jawel hoor, alle drie hadden ze een snor.

Een thematische fietstocht in het spoor van wielerhelden Roglic en Pogacar bestaat nog niet. Fans kunnen wel op eigen houtje eropuit trekken. Roglic woont aan de voet van een pittige helling in Gameljne, een randgemeente van Ljubljana. Pogacar groeide op in Klanec, een piepklein dorp op 25 km van de Sloveense hoofdstad. Zijn ouders wonen er nog en in gebrekkig Engels vertellen inwoners maar wat graag dat ze die straffe gast op de fiets persoonlijk kennen.

Mooiste meer van Europa

De toeristische hotspot in Slovenië is met voorsprong het meer van Bled, dat op 50 km van hoofdstad Ljubljana ligt. Aankomen met de fiets in Bled geeft dat tikkeltje extra voldoening, die de vele andere toeristen op en rond het meer moeten missen. En na een dag bewegen in de buitenlucht is het diner in het restaurant van het middeleeuwse kasteel van Bled een puur genot. Logeren doen we op een drietal km van het meer: in Hotel Ribno Bled, het eerste zero waste hotel in Slovenië en met extra veel aandacht voor fietstoeristen.

Het meer van Bled staat terecht in de lijstjes van mooiste plekken van Europa. (foto KC)
Het meer van Bled staat terecht in de lijstjes van mooiste plekken van Europa. (foto KC)

De volgende dag keren we terug naar het meer van Bled. Nog voor zonsopgang hebben we er ons hotel al voor verlaten, maar vermoeidheid voelen we niet. ’s Ochtends geeft de optrekkende nevel over het water nog meer magie aan het meer, dat terecht in de lijstjes van mooiste plekken van Europa staat. En dat geldt uiteindelijk voor de hele streek. Nauwelijks 25 km verderop bereiken we het meer van Bohinj, dat bij mooi weer niet hoeft onder te doen voor dat van Bled.

De slotetappe van ons weekje fietsen in Slovenië gaat richting Adriatische kust. De ideale manier om er in de kuststreek met de fiets op uit te trekken, blijkt de Paranza. Dat is een oude spoorlijn die tot fietsroute werd getransformeerd en bijna alle Sloveense badplaatsen en kuststeden aandoet. Op die manier vermijd je het drukke autoverkeer van toeristen. Een absolute aanrader is een bezoek aan Piran, waar de architectuur verraadt dat de stad eeuwenlang tot de Republiek Venetië behoorde. Met de e-bike door de smalle en steile straatjes lukt dan weer minder vlot, maar na alle inspanningen rusten we op een terrasje met een espresso en zicht op zee uit van een weekje fietsen in Slovenië. Zalig! (door Kris Clerckx)

 

www.slovenia.info

www.slovenia-outdoor.com/en