Coco Chanel wist het al: net als een handtas of pump vormt parfum een (onzichtbaar) accessoire waarmee een modehuis zijn DNA kan uitdrukken. Ook vandaag halen luxemerken de band tussen hun mode en parfum weer aan.

“Elegantie bestaat niet zonder parfum. Het is het onzichtbare, ultieme en onvergetelijke accessoire.” Voor Coco Chanel was parfum de ideale aanvulling op haar mode om een total look te creëren. De lancering van N°5 in 1921 zette andere designers aan ook geuren te maken. (Chanel was niet de eerste ontwerper met een parfum: die eer valt te beurt aan Paul Poiret, maar zijn Les Parfums de Rosine werden niet zo’n succes als N°5.)

Tegenwoordig heeft haast elk modehuis een parfumlijn, wat een slimme zakelijke zet is. “Met parfum kunnen modehuizen hun wereld toegankelijker maken voor een groter publiek,” zegt parfumexpert Sofie Albrecht, auteur van Parfumwijzer (Manteau). “Ze halen ook het meeste geld uit accessoires als parfum. Wie kan tegenwoordig nog hun mode kopen, op een paar rijke Russen en Arabieren na?” Chanels 2.55 mag een droom(tas) blijven, een flesje N°5 is heel wat betaalbaarder.

Slimme storytelling

Hoewel de link tussen de parfum- en modeafdeling niet altijd even sterk is, beïnvloedt het DNA van een modehuis of de visie van zijn ontwerper (weer) steeds vaker zijn parfums, zéker in het luxesegment. Veel luxemerken hebben naast meer toegankelijke geuren ook exclusieve nichecreaties.

“Voor designers als Tom Ford en Alessandro Michele bij Gucci bouwen parfums mee aan het imago van hun modehuis,” zegt Albrecht. Ook de in maart gelanceerde geuren van Dries van Noten, bekend om zijn mix van prints en kleuren, dragen duidelijk zijn stempel. Voor de nicheparfums Les Exclusifs de Chanel laat het modehuis zich inspireren door het leven van zijn oprichtster. Yves Saint Laurent baseert zich voor Le Vestiaire des Parfums dan weer op zijn iconische kledingstukken als de smoking.

Het plaatje moet wel kloppen voor de (millennial)consument. “Storytelling is de nieuwe marketing, maar het moet juist zitten. Sommige mensen willen enkel lekker ruiken, anderen willen dat wat ze kopen toegevoegde waarde heeft, zeker in het luxesegment. Ze stellen hun wereld samen op basis van wat ze consumeren. Als je duizenden euro’s uitgeeft aan een luxetas, doe je dat om te tonen: dit ben ik. Met parfum kan dat ook.”

Leeuwenliefde

Coco Chanel zag haar sterrenbeeld, leeuw, als geluksbrenger. Het dier gaf haar na de dood van haar grote liefde Boy Capel de kracht om door te gaan. Ze omringde zich in haar appartement met leeuwenbeelden en stopte het dier ook in haar ontwerpen: op een knoop, op de gesp van een handtas, als broche…

Le Lion moet de kracht die de leeuw voor Chanel belichaamde vatten. Huisparfumeur Olivier Polge creëerde een warme, krachtige Oosterse geur met citrus, labdanum, vanille, sandelhout en patchoeli.

Le Lion van Les Exclusifs de Chanel – € 330 (voor 200 ml EDP) – in de Chanelboetiek en chanel.com

 

Bloemenpret

Alessandro Michele, artistiek directeur van Gucci, drukt zijn stempel ook op de parfums van het modehuis. Dat uit zich in flacons én geuren die perfect passen bij zijn vrolijk dromerige, licht nostalgische silhouetten en (bloemen)prints met een knipoog.

Gorgeous Jasmine is een bruisende jasmijngeur met verder nog mandarijn, magnolia, sandelhout en benzoëhars. Het bloemenpatroon op de vintage geïnspireerde flacon herinterpreteert het Florapatroon dat illustrator Vittorio Accornero in 1966 voor Gucci tekende.

Gucci Flora Gorgeous Jasmine van Gucci – € 103 (voor 50 ml EDP) – iciparisxl.be

Helemaal Dries

Zijn passie voor tuinieren en bloemen, zijn kiene mix van prints en kleur en zijn spel met dualiteit zitten allemaal verwerkt in de parfumcollectie van Dries van Noten. Daarvoor nodigde de Belg de neuzen die de geuren creëerden uit in zijn tuin. Het resultaat: tien genderloze bloemengeuren die twee tegenstrijdige bestanddelen combineren, zoals osmanthus en suède in Fleur du Mal. De flacons mixen verschillende materialen (glas, porselein, hout…), prints en kleuren. En zijn navulbaar: hedendaagse luxe is nu eenmaal duurzaam.

Fleur du Mal van Dries van Noten – € 220 (voor 100 ml EDP) – in de Dries Van Notenboetiek en op driesvannoten.com

Lekker luipaard

Babycat, de nieuwste in de geurgarderobe Le Vestiaire des Parfums, is een ode aan luipaardprint, een favoriet van Yves Saint Laurent. Die gebruikte de print voor het eerst in 1968 voor een zijden couturejurk. Elke Le Vestiaire des Parfums-geur speelt met contrast, net zoals de ontwerper vrouwen in een mannensmoking stopte. In Babycat creëren vanille en suède een geur die even sexy en verleidelijk is als een YSL-outfit in luipaardprint.

Babycat van Yves Saint Laurent – € 132 (voor 75 ml EDP) – o.m. op yslbeauty.fr

Modieus appeltje

Het bekende appeltje van Nina Ricci heeft een nieuw, modieus zusje: Nina Fleur. De schilderachtige bloemenprint op de flacon knipoogt naar de prêt-à-porter van het modehuis, die onder het roer van designerduo Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh vrolijk, kleurrijk en een tikje speels is. Ook de sprankelende bloemengeur met Granny Smith, citroen, oranjebloesem, neroli, cederhout en muskus matcht mooi met dat plaatje.

Nina Fleur van Nina Ricci – € 88,20 (voor 50 ml EDT) – iciparisxl.be 

Tekst Franciska Bosmans

Foto cover: YSL