Nu de zomer voor de deur staat en het kwik stijgt, ligt de focus meer dan ooit op een afgetraind lichaam. We spenderen uren in de sportschool en monitoren nauwkeurig elke calorie die op ons bord belandt. We hebben alles over voor die felbegeerde summer body. En hoewel we allemaal kunnen beamen dat een gezonde, actieve levensstijl alleen maar voordelen heeft, vergeten we bij het aspireren daarvan één welbepaald lichaamsdeel: ons brein.

In deze hedendaagse maatschappij zijn we ontzettend gefocust op een afgetraind lichaam, want alleen daar scoren we online ‘likes’ mee. Maar we vergeten onze grijze massa in shape te houden. Uiteraard is een gezonde voeding en voldoende beweging ook een must voor je brein, maar er zijn nog talloze andere manieren om je brein extra te stimuleren.

Door je hersenen te trainen verminder je de kans op dementie of alzheimer. Volgens de organisatie Alzheimer Nederland is er helaas geen methode die garandeert dat je geen dementie of alzheimer krijgt, maar uit onderzoek blijkt dat een actief brein de kans wel degelijk vermindert.

Hoe hou je jouw brein in shape?

1 – Een nieuwe hobby

Leer iets nieuws. Dat stimuleert je brein gigantisch. Buig je over een nieuw muziekinstrument, leer een nieuwe taal of verdiep je in de artistieke domeinen. Door nieuwe dingen te leren, stimuleer je nieuwe hersengebieden. Je dwingt je hersenen om over nieuwe dingen na te denken, nieuwe verbindingen te maken en deze optimaal te benutten.

2 – Spelletjes

Ook het spelen van spelletjes heeft een gunstig effect op het brein. Maar koop nu niet direct een stapel gezelschapsspelletjes, hier worden namelijk de wat uitdagendere, ingewikkeldere spellen zoals schaken of dammen bedoeld. Spellen waarbij je vooruit moet denken, strategieën moet toepassen. Ook op kaartspellen zoals solitaire is je brein dol.

3 – Bezoek musea

Door musea te bezoeken, tentoonstellingen bij te wonen en kunst te bestuderen, stimuleer je jezelf om er iets van op te steken. Wat is de geschiedenis achter deze kunststroming? Wat wil de kunstenaar je vertellen? Sommige kunstwerken kunnen ware hersenkrakers zijn en dat is alleen maar goed voor je grijze massa.

4 – Lees een boek

En dan niet zomaar een romannetje, maar een boek dat aanzet tot denken. Dit mag gerust een leerboek zijn, maar om het leuk te houden, kun je ook een detective gaan lezen. Boeken zoals de Da Vinci Code zetten je aan tot verder denken, tot het oplossen van vraagstukken. Je wilt het puzzel ontrafelen.

5 – Doorbreek gewoontes

We houden van routines, gewoontes en vaste patronen. Zaken die we foutloos op de automatische piloot kunnen handelen zónder erbij na te denken. En net dat willen we nu vermijden. Gewoontes doorbreken is easy peasy. Neem bijvoorbeeld eens een nieuwe route naar het werk, poets je tanden eens met de andere hand en kook eens een nieuw recept. Je vaste gewoontes nu volledig aan de kant zetten, is zeker niet noodzakelijk, maar gewoon de alledaagse sleur eens doorbreken is al voldoende om je brein te stimuleren.

 

(tekst: Yvonne Kuiken – foto: getty)