Steeds meer willen we ‘verwellnessen’, genieten van ‘me-time’ of ontdekken wat woolness en vinotherapie is. Als dat bovendien verantwoord en duurzaam kan, voelen we ons helemaal stressvrij. Inspiratie nodig? Ziehier de grootste wellnesstrends van het moment.

Selfness, zorg goed voor jezelf

Uit recent onderzoek van Booking.com blijkt dat het ‘pluk-de-dag-gevoel’, het waardevol willen maken van elke reis, erg hoog is, net zoals de reislust bij de mensen. Wij merken vooral dat de wellnesslust toeneemt in alle 8 dimensies waar wellness om draait. Steeds meer mensen dompelen zich onder in de wondere wereld van wellness en zijn er klaar voor om de wereld opnieuw te gaan ontdekken en onvergetelijke ervaringen te beleven.

Jezelf compleet ontzorgen en je laten verrassen en onderdompelen in een ware wellnessbeleving is één van de trends waar veel Belgen naar op zoek zijn. Zo is Vakantieadres Onbekend uit Nederland gespecialiseerd in het organiseren van verrassingsreizen. Ze bieden een speciaal wellnessthema aan waarbij je jezelf kunt laten verrassen met een unieke slaapplek, helemaal in het teken van wellness. Jouw verblijf beschikt dan bijvoorbeeld over een hottub, een bubbelbad of een sauna voor privégebruik. Bij het boeken hoef jij alleen maar de datum, je reisgezelschap en de maximale rijafstand door te geven. Zij regelen dan de rest! Wil je liever buiten België genieten van een unieke wellnesslocatie? Dan geef je dat toch gewoon op tijdens je boeking! Zo simpel kan het leven soms zijn.

Wellness is the new luxury

Preventief goed voor jezelf zorgen betekent meer bewegen, gezonder eten, jezelf weerbaarder maken en burn-outs vermijden. We moeten meer werken aan dat ‘well-being’-gevoel. Vroeger werd het als luxe gezien wanneer je op reis kon. Tegenwoordig is het luxe als je de tijd hebt om écht te ontspannen en goed voor jezelf te zorgen.

Een paar wellnessresorts die er echt boven uit steken qua wellnessbeleveningen in België zijn Waer Waters in Dilbeek en Elaisa Wellness in Maasmechelen. Hier beleef je wellness van de bovenste plank.

Lieke Lamb, Trend- en vrije tijd expert en CEO van het Future Expertise Center: “Als tegenreactie op de vluchtige en gehaaste maatschappij waar we uit kwamen en deels geforceerd door de pandemie, zijn we gaan inzien hoe luxueus tijd kan zijn. Het nemen van tijd, het niet opgejaagd worden, het niet hoeven afvinken van lijstjes. De spanning er even af! We hadden al lange tijd met FOMO (fear of missing out) te maken, een term die inmiddels vervangen werd door het nieuwste trend-woord: JOMO (Joy of missing out). Je kan perfect gelukkig zijn zonder in alle haast rond de wereld te racen om maar in die bucketlist te kunnen schrappen. Wellness wint daardoor meer en meer aan populariteit. Tijd en bezinning. Rust en ontspanning. Als je dan toch op prachtlocaties bent, geniet je er ook des te meer van. Neem die tijd, ze is maar zo kort.”

Luxueuze vakantiehuizen worden steeds populairder. Op bijna alle bekende vakantieparken in de BeNeLux, maar ook in Frankrijk, Slovenië en Kroatië, kan je tegenwoordig huisjes huren met een bubbelbad, hottub of sauna in de tuin. In het boekingsgedrag op Wellness Spots zien wij alleszins een flinke toename in boekingen voor luxueuze vakantiehuizen met wellnessfaciliteiten. Vooral natuurhuisjes zijn populair. Kuurreizen waren er altijd al voor mensen met bijvoorbeeld psoriasis of reumatische aandoeningen, maar nu hoef je niet meteen nog iets te ‘mankeren’ om van die wellnessbelevingen te kunnen genieten.

Luxe privé sauna’s schieten als paddenstoelen uit de grond

Een groepsaccommodatie die omgetoverd werd tot een spa, een boer die stallen transformeert tot een luxueuze privésauna, particulieren die een Bed & Wellness starten met private wellnessfaciliteiten, gesloten kroegen die worden omgebouwd tot tijdelijke private wellnessappartementen en een wellnessboot van waarop gasten letterlijk de natuur kunnen induiken. Ondernemers zijn best wel creatief ten tijde van de pandemie om hun inkomen te kunnen blijven garanderen.

Een bezoek aan een privésauna is erg populair geworden, mede door de sluiting van de publieke sauna’s en wellnessresorts tijdens de verschillende lockdowns. In een privésauna kan je nu eenmaal met je eigen gezelschap van allerlei wellness faciliteiten genieten. Ook geen gedoe meer of je nu al dan niet naakt in de sauna wenst te gaan. In een privésauna bepaal jij waar je je het comfortabelste bij voelt. Het grootste voordeel van een privésauna is de volledige privacy, gevolgd door hygiëne en een intieme sfeer. SPA “Parel in ’t Groen” in het Brabantse Moergestel is één van de meest populaire privésauna’s die zowel door Belgen als door Nederlanders regelmatig bezocht wordt.

SPA “Parel in t groen” biedt 6 luxueus ingerichte spaverblijven aan. Je kan er diverse spa-arrangementen beleven in de spaboerderij, zoals floaten, een detox voetenbad voor frequentietherapie, een hammambehandeling. Er is bovendien een uitgebreid spamenu met wellnessbehandelingen. Een verscholen boshuisje in het Oisterwijkse bossen- en vennengebied, overnachten in een hooiberg of in het veld, tegen de stroom inzwemmen in de zwemspa, terwijl je gewoonweg de koeien ziet grazen. Deze bijzondere wellnessbelevenis in Moergestel ligt op nog geen 45 minuten rijden van Turnhout.

Op zoek naar meer privacy, rust en natuur

Massatoerisme, daar hebben we onze buik van vol. Wat dat betreft is Slovenië een aanrader, vijfde op de lijst van Best Destinations 2022 van Lonely Planet. Wellnessholics & Chocoholics kunnen naar Chocolate village, je kan de ‘Tower of health and happiness’ beklimmen en baden in zwart thermaal water. De enige andere locatie ter wereld waar dat kan is in Azerbeidzjan.

Ook Zuid-Tirol is een Wellnesswalhalla op het vlak van kuren, wellness food, Kneippwandelingen en complete Kneipp-spaboerderijen. En in Tsjechië zijn er onlangs nog 3 kuuroorden toegevoegd aan de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Ook zij mogen nu de naam ‘The Great Spas of Europe’ gebruiken. In Finland, één van de gelukkigste landen ter wereld, is het dagelijkse traditie om met elkaar in een sauna af te spreken, al zwetend bij te kletsen en nadien samen af te koelen in een ijswak voor de échte winter wellnessbeleving.

Workation: eerst inspanning, dan ontspanning

Een Zoom-vergadering of een online afspraak via Teams? Intussen hebben we al bewezen dat er perfect van thuis uit kan gewerkt worden. Voor veel jobs is een tafel, een stoel en internet nu eenmaal voldoende om je job uit te oefenen. Keerzijde van de medaille: van al dat thuiszitten daalt je creativiteit en hunker je ernaar om even je batterijen op te laden buiten je thuisomgeving. Workations in eigen land, Europa en Azië werden de afgelopen jaren daarom alsmaar populairder. In België is TUI België zo een van de aanbieders van workations.

Lieke Lamb: “Met het thuiswerken en de digitalisering wordt de grens tussen werk en prive steeds kleiner en vager. Het is dus belangrijk om te waken over een goede verdeling tussen inspanning en ontspanning en te zorgen voor voldoende frisse input en ervaringen om je aan te kunnen opladen. Het nuttige met het aangename combineren voor een goede balans.”

Slow, duurzaam en milieuvriendelijk reizen

We gaan steeds bewuster leven met meer aandacht voor de natuur. Die ontwikkelingen zie je ook terug in het wellnessgedrag van mensen. Reizigers verblijven langer op één plek en willen geen lijstjes meer afvinken om alles maar gezien te willen hebben. Nee, nu willen ze genieten van wellnessresorts en er alle faciliteiten in geuren en kleuren ontdekken. Ze gaan mindful-wandelen met aandacht voor de natuur of bosbaden, een combinatie van mindfulness en meditatie die in Japan heel erg populair is. Shinrin Yoku, noemen ze het daar. Ga je naar een luxueuze privésauna zoals Spa Parel in Brabant? Dan kan je daar recht tegenover terecht en bosbaden in het Oisterwijkse bossen- en vennengebied.

Er is tegenwoordig ook meer aandacht voor de ecologische en de CO2-voetafdruk. Mensen willen op reis gaan met respect voor het klimaat. Ontspannen en genieten op duurzame vakantiebestemmingen geeft mensen meer en meer het gevoel dat ze met een proper geweten op reis kunnen gaan. Een voorbeeld hiervan zijn de BIO HOTELS, één van de grootste verenigingen van milieuvriendelijke hotels, waarvan er in Europa meer dan 100 te vinden zijn. Het meest duurzame hotel ter wereld is het Bucuti & Tara Beach Resort op Aruba. Zij hebben als eerste hotel ter wereld de prestigieuze Global United Nations 2020 Climate Action Award for Climate Neutral Now gewonnen.

Natuurlijke producten, lokale ondernemers en mooie ambachten

Ook qua wellnessproducten wordt er steeds vaker gekozen om daarbij de lokale ondernemers te steunen en te genieten van al het moois van eigen bodem. Wellness food kopen we bij de boer, genieten van al het moois uit de zee kan met luxueuze zeecosmetica uit West-Zeeuws Vlaanderen (Cadzand) en producten van schapenwol behoren ook tot het clubje van populaire producten. Op het Nederlandse eiland Texel kan je zelfs in een wolbad stappen en een wellnessroute volgen. Slapen met een proper geweten kan dan weer onder een duurzaam dekbed van het Amsterdamse Yumeko.

Lieke Lamb: “Het bewust omgaan met de grondstoffen van de aarde, het zuinig zijn met plastic, met afval, met het belasten van natuur en omgeving en transparantie over waar iets vandaan komt, is in deze tijd steeds vanzelfsprekender.”

Natuurlijke lichaamsverzorging die je ‘worry-free’ kan opsmeren. ‘Reef Safe’, ‘better beauty’ en ’s werelds eerste voor 90% plasticvrije verzorgingsmerk. Ook de Scandinavische beautyproducten en natuurlijke ‘Nordic Lifestyle’-producten winnen erg snel aan populariteit. De mogelijkheden zijn legio! Schapenwol is populair, maar de luxevezels van alpacawol en het mooie ambacht van wol weven brengt je naar de Wild Atlantic Way in Ierland, waar McNutt of Donegal de mooiste ‘wellness lifestyle’-producten maakt. Red Online Marketing verwijst ook in de marketingtrends voor de travel- en leisurebranche naar een onderzoek, waarbij het aannemelijk is dat consumenten een sterkere voorkeur blijven houden voor luxe, bekende en lokale merken.

Bijzondere wellnessbelevingen en themareizen in het kader van wellness

Veel reizigers kiezen écht bewust voor een ervaring of een themareis, zoals Wellness & Romantisch, Wijn & Wellness, Wol & Wellness, Avontuur & Wellness, Wintersport & Wellness en Spa & Golfreizen.

Slapen in boomhutten in de Ardennen, in domes of in bubbels met een bubbelbad en een sauna voor de deur in Frankrijk, bubbelen onder het noorderlicht in Lapland, baden in een boomstam in Duitsland, vinotherapie in een wijnbad, een bierspa bezoeken of in een appel, melkbad of wolbad stappen kan ook. In Brussel is onlangs trouwens de éérste bierspa van België geopend: Bath & Barley.

Het Apfelhotel Torgglerhof Farmhouse in Zuid-Tirol met een Bio Appel Sauna is uniek in de wereld en werd zelfs bekroond met een Ahead Europe Award voor het geweldige design. Een bijzondere sauna experience kan je dit jaar beleven in Estland, waar op 22 juni 2022 de eerste World Sauna Race wordt gehouden. Afkoelen na een saunabezoek kan bij het bijzondere Artic Bath hotel in Zweeds Lapland of bij het Apukka Resort in Fins Lapland.

Creëer je eigen wellness lifestyle

Je huis moet een thuis zijn waar je tot rust kan komen en helemaal tot ontspanning kan komen. Eén van de kleurtrends zijn rustgevende en zachte kleuren die gebruikt worden bij de Simple & Slow, back to nature, Wabi Sabi en duurzame woontrends.

Mensen kiezen steeds bewuster voor mooie lifestyleproducten die jarenlang meegaan. Zachte merino wollen plaids, luxueuze handdoeken voor in de badkamer, fijne loungewear voor thuis, een design aroma diffuser en een Spa Sensation met fijn wasmiddel. Mensen die een grote tuin hebben, huren een mobiele sauna of hottub. En wie dat niet heeft, kiest voor een massage aan huis.

Kookliefhebbers kunnen thuis wellness food bereiden aan de hand van het Collageenkookboek of kunnen de lekkere recepten van The Wellness Lifestyle uitproberen, samengesteld door de beroemde chef Daniel Orr (Chef D) en wellnesscoach Kelly Baute (Dr. K). Je huis schoonmaken doe je met schoonmaakmiddelen die eruitzien als mooie beautyproducten. Fijn, want een lekker fris huis betekent ook een gerust hoofd en een reine geest.

Bron: www.wellnessspots.com dé website rond wellness opgericht door Henriëtte Bokslag. Henriëtte is gefascineerd door het onbekende en gedreven door het avontuur dat onderweg zijn brengt. Ze laat zich onder andere graag verrassen door alle wellness mogelijkheden in de wereld.