De modeweek van Lut: over Vuitton, Kanye “Ye” West op de catwalk en feestje in donsjassen

In de modewereld gaat het soms snel en dus rekenen wij op onze moderedactrice Lut Clincke om ons van de meest interessante modenieuwtjes op de hoogte te houden. Elke vrijdag deelt Lut de hoogtepunten uit ‘haar modeweek’. 

Reuze details bij Louis Vuitton

Luxe schuilt vaak in details : een fraai bagagelabel, een kwaliteitsrits met logo, een mooie gesp, een knoop waarachter een staaltje van vakmanschap schuilgaat…
Die zin voor detail en afwerking mag wel eens onder de aandacht gebracht worden,  moet Nicolas Ghesquière, art director van Louis Vuitton,  gedacht hebben toen hij zijn zomercollectie ontwierp.
Zo worden details letterlijk uitvergroot. Een label aan de tas wordt de tas zelf, jurken en jassen krijgen mega-ritsen aangemeten en ook knopen en gespen zijn buiten proportie. Het levert een speelse collectie op waar je niet kan naast kijken.

www.louisvuitton.com

Kanye West gaat door het slijk

De verrassende opener van de Balenciaga show was niemand minder dan Kanye “Ye” West, een goede vriend van Demna Gvasalia, de ontwerper van Balenciaga. De catwalk was herschapen tot een modderig parcours. Ye was een van de weinigen die niet gemaskerd op de catwalk kwam, maar door zijn hoodie en pet was hij nauwelijks te herkennen. Eerder tijdens de modeweek was hij te zien met een beugel waarop Balenciaga stond. Een echte fan dus.

(foto Balenciaga)

In zijn communiqué laat Demna weten dat hij alleen nog zijn voornaam gebruikt als ontwerper om zo een onderscheid te maken tussen zijn artistiek werk en zijn privéleven. Over zijn nieuwe collectie was de avant-garde ontwerper heel kort: vanaf nu wil hij geen uitleg meer geven over zijn creaties. “Mode is een visuele kunstvorm en hoeft geen uitleg: je houdt ervan of niet. Het gaat niet om woorden en verhalen, maar om een state of mind.  Ik haat vakjes en labels en ik haat het om zelf gelabeld te worden. De hele maatschappij en de sociale media houden ervan om alles en iedereen in een vakje te stoppen, net omdat dit zo veilig voelt. Het vergt moed en volharding om werkelijk te tonen wie je bent. Elke dag is een gevecht om je unieke identiteit te verdedigen. En hoe meer je jezelf probeert te zijn, hoe meer je moet incasseren. Maar het is fantastisch om anders te zijn dan de anderen. Het is een uitdaging om na elke mokerslag weer recht te veren en verder te gaan in de zoektocht naar je ware zelf. De modewereld is bij uitstek een wereld van vakjes en labels. Het is heel old school en kortzichtig om luxemode in een exclusief, netjes  gepolijst en duur ogend vakje te stoppen. Individualisme in de mode wordt gedegradeerd tot pseudotrends die gedicteerd worden door een instagrampost van een of andere beroemdheid van het moment.”

Over de modderige setting van de show wou hij dit nog kwijt: “Sit is een metafoor voor het graven naar de waarheid en voor een down to earth attitude. Laat iedereen zichzelf zijn en make love, not war.”

Moncler wordt 70 jaar

Moncler, gekend om zijn luxe donsjassen, wordt 70 jaar en viert dit met een verjaardagsprogramma dat maar liefst 70 dagen duurt. Het startschot werd op 24 september gegeven, tijdens de Milanese Modeweek, met een show op de Piazza del Duomo in Milaan. Het merk is door de jaren heen uitgegroeid van een wintersportlabel tot een exclusief modelabel.

Van de bergen tot de catwalk

Moncler werd in 1952 opgericht door René Ramillon en André Vincent, fabrikanten van uitrustingen voor de bergsport. Hun bedrijf was gevestigd vlakbij Grenoble in het dorpje Monestier-de-Clermont waarnaar het merk genoemd is. Aanvankelijk produceerde het bedrijf beschermende kledij voor bergbeklimmers en skiërs. De warme donsjassen werden gedragen door skikampioenen, wat de bekendheid van het merk een boost gaf. Met de tijd werd het aanbod verder uitgebreid met zomerjassen en laarzen en evolueerde het van technisch sportmerk tot high fashion label. In 2003 werd Moncler overgenomen door de Italiaanse ondernemer Remo Ruffini en ging het op zijn mode-elan verder. Moncler omvat verschillende subcollecties waaronder Moncler Genius dat in 2018 voor het eerst op de Milanese modeweek voorgesteld werd. Het is een creatief project waarbij bekende ontwerpers hun interpretatie brengen van de Moncler-jas, wat vaak tot spectaculaire ontwerpen leidt. Naar aanleiding van de zeventigste verjaardag zal het merk 7 interpretaties van zijn iconische Maya-jas uitbrengen. Het zijn respectievelijk creaties van de topontwerpers Thom Browne,  Hiroshi Fujiwara, Rick Owens, Pierpaolo Piccioli, Francesco Ragazzi, Giambattista Valli en Pharrell Williams. Hun creaties zullen vanaf 15 oktober stelselmatig gelanceerd worden.

www.moncler.com

Tekst Lut Clincke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier