Fashionably fit: van de catwalk naar de sportschool (of is het andersom?)

354

Sport is lifestyle geworden en daar hoort een coole outfit bij. Zowel de grote sportmerken en de creatieve athleisure labels als de modemerken bieden tegenwoordig outfits aan waarmee je ook na de sport mag worden gezien.

Tussen mode en sport

Al jaren flirt de mode met de sport en omgekeerd. Heel wat fashion labels hebben ondertussen hun eigen athleisure collectie, met modieuze stukken voor sport en vrije tijd. Denk tops en leggings, maar ook luxe joggings.

Ook de sportmerken begeven zich meer en meer op het pad van de mode, dankzij samenwerkingen met luxe merken, ontwerpers en celebs. Zo werkte Nike samen met de recent overleden sterontwerper Virgil Abloh, maar ook met Dior, Supreme, Sacai en vele andere.

Vooral op het vlak van de sneakers zijn de samenwerkingen niet meer bij te houden.

Converse sloeg de handen in elkaar met ontwerper Rick Owens en Asics met Vivienne Westwood. Adidas werkt al verschillende seizoenen samen met Beyoncé onder het label Ivy Park. De collectie omvat naast typische sportitems ook jassen en stukken met een zeker glamourgehalte.

Maar ook niche athleisure merken zoals het Belgische Recto Verso bieden het juiste evenwicht tussen een knap design en technische materialen, waardoor verschillende items uit de collectie ook buiten de sportieve context kunnen gedragen worden.

Hip ten voeten uit

Sporten doe je met het juiste schoeisel. Een doorsnee hippe sneaker mag dan wel comfy zitten, hij is niet echt geschikt als loopschoen, noch als stevige stapper. Technisch en trendy kunnen evenwel perfect samengaan. Zo biedt Veja, het populaire ‘groene’ sneakermerk, tegenwoordig loopschoenen en sinds kort ook stevige wandelschoenen aan in zijn vertrouwde stijl.

Omgekeerd geldt ook: technische labels van sport- en outdoorschoenen brengen modellen uit in de modekleuren van het seizoen, zodat je je hele sportoutfit op elkaar kan afstemmen en je je schoenen ook in je vrije tijd kan dragen.

Nu vintage hoog scoort in modemiddens, worden sportschoenen van vroeger opnieuw uitgebracht. Ze zijn eerder bedoeld voor de vrije tijd, maar scoren toch nog altijd hoog op het vlak van comfort.

Functioneel en fancy

Wil je in alle comfort sporten, dan investeer je best in een degelijk onderste laagje. Zoals een degelijke sportbra , die voldoende ondersteuning biedt, je huid laat ademen en droog houdt en geen storende naden heeft.

Dit geldt eveneens voor de legging, die als een tweede huid moet aanvoelen. Kwaliteiten van sportbroeken kunnen sterk verschillen, zowel op het vlak van de materialen als van de details.

Zo kunnen modellen met compressiezones de doorbloeding verbeteren, waardoor je minder last hebt van verzuring en blessures omdat je spieren minder hinder ondervinden van schokken en trillingen.

Voor outdoor activiteiten, zeker in deze periode van het jaar, is het belangrijk dat je zichtbaar bent in het verkeer. Kledij met reflecterende details of in fluo kleuren maakt dat je opgemerkt wordt. En voor wie het helemaal veilig wil, zijn er harnassen en schoenclips met ingewerkte led-verlichting.

Van olympisch goud naar coole sportmode

In 2008 haalden Elodie Ouédraogo, Olivia Borlée, Hanna Mariën en Kim Gevaert olympisch goud op de 4×100 meter in Peking, met een tijd van 42.54, een Belgisch record.

Na hun gevulde sportcarrière sloegen Olivia en Elodie vijf jaar geleden de handen in elkaar om een modieuze athleisure-collectie op de markt te brengen onder de naam 42/54. Onlangs werd de naam veranderd in Unrun4254.

Een naam die slaat op de weg die nog moet afgelegd worden.

“Met de nieuwe naam kijken we vooruit en willen we ons publiek aanzetten om zijn grenzen te verleggen. Als vrouwelijke ondernemers willen we jonge vrouwen tonen dat ze alles kunnen bereiken wat ze willen”, zegt Elodie. “Onze collectie omvat een mix van technische sportkledij en mooie hoodies en trainingspakken die je kan combineren met een blazer of met een coole sneaker. Ze wordt zowel in hippe boetieks als in sportzaken verkocht. Je merkt dat mensen die comfortabele, hybride kledij ontdekt hebben en niet meer loslaten. Naast het comfort, hechten we veel belang aan duurzaamheid. Zo werken we met gerecycleerde en bio-afbreekbare materialen en produceren we hoofdzakelijk in Europa. We zien dat de jonge generatie van vandaag op zoek gaat naar authentieke, duurzame producten en bereid is om daarvoor iets meer te betalen.”

Leuk detail: de creaties van de UNRUN-collectie zijn genoemd naar sterke vrouwen uit de atletiekwereld, zoals Florence Griffith-Joyner, Merlene Ottey, Kathrine Switzer en Evelyne Ashford. Op en top powerfashion.

Top (85 euro) en legging met rits (120 euro), van Unrun – www.unrun4254.com

Modieus sporten met deze favorieten:

Foto boven: top (vanaf 70 euro) en legging (vanaf 95 euro), uit de Soft Sport collectie van Filippa K. – www.filippa-k.com

Topje (35 euro) en lila jogging (sweater 69,99 euro, joggingbroek 69,99 euro), van Sidestep X CFé – www.sidestep.com

Modieuze sportoutfit van het Belgische label Recto Verso – www.rectoversosports.be

Hoodie (129,90) van Tommy Hilfiger – www.tommyhilfiger.com

Sportbra in dri-fit materiaal (54,99 euro) van Nike – www.nike.com

Allround sportschoen met warme voering (179 euro), van Saucony – www.saucony.com

(tekst: Lut Clincke)