Hoe zijn onze ideeën over reizen en vakantie de laatste jaren veranderd? Hotelgroep Accor onderzocht de huidige en toekomstige trends en het blijkt dat we vooral behoefte hebben aan ontspanning, luxe en toegevoegde waarden. Dit zijn de 9 reistrends van het moment.

 

Biofilie

In het onderzoek van Accor bleken duurzaamheid en de impact van een reis op de planeet met 87% doorslaggevend. Biofilie – liefde voor natuur – past binnen de filantoeristische trend. We willen tijd doorbrengen in de ongerepte natuur en vooral het platteland (20%) en meren (12%) zijn populair. Reizigers zijn op zoek naar accommodaties en bestemmingen waarbij de natuur centraal staat. We geven ook om onze gezondheid en gaan naar zoet- en zoutwaterzwembaden in kustgebieden en kuuroorden.

Langer weg

Reizen zorgt voor herstel, aldus de ondervraagden van het onderzoek. 67% maakt het hoofd leeg en schept orde in zijn of haar leven door ergens anders te zijn. 66% wil het mentale welzijn een boost geven en stress achter zich laten tijdens een vakantie. Langere reizen helpen om om te gaan met de mentale en fysieke uitputting door de pandemie. We willen, eenmaal op bestemming, zo lang mogelijk blijven. Ook als dat betekent dat we daarvoor af en toe op afstand moeten werken.

Wellness en mindfulness

Wellnesstrips zijn nog nooit zo populair geweest. Veel van de ondervraagden vinden het interessant als hun bestemming op de een of andere manier opties tot zelfverbetering aanbieden om die mythische flow te bereiken waarin we volledig opgaan in onze omgeving. Het leren van ambachten is, als onderdeel van mindfulness, ook steeds populairder. 42% wil graag op vakantie om mindfulnessworkshops te volgen.

Afzondering

Tijd voor onszelf. Zelfzorg zal van (t)huis naar het reizen verplaatsen. Bijvoorbeeld door een korte solo reis, om tijdelijk alle verantwoordelijkheden van thuis achter je te laten, je batterijen op te laden of eindelijk dat nieuwe boek uit te lezen. Hotels spelen in op de soloreiziger door de gemeenschappelijke ruimtes minder intimiderend te maken en leuke evenementen te organiseren, zoals microfestivals, liveoptredens of muzieklessen. De reisbranche moet binnen deze trend rekening houden met des voyages désorganisés: het grillige reisgedrag van soloreizigers die vaak geïmproviseerde lastminutes boeken.

Vakantiemiljonairs

Ondanks de huidige wereldsituatie, zijn reizigers van plan om gemiddeld 37,4% meer te spenderen aan vakanties en 14% wil zelfs geen compromissen sluiten op gebied van luxe. Zij reizen naar droombestemmingen en boeken karakteristieke suites of vakantievilla’s. Roadtrips in klassieke auto’s en luxe treinreizen worden ook steeds populairder.

Volgend jaar breidt het Orient Express-treinenpark van La Dolce Vita uit zes treinen die door heel Europa rijden, van Rome naar Parijs, Istanbul en Split. Binnen wachten luxe slaapcabines, een goed restaurant en een jaren 60- en 70-interieur op nostalgische reizigers. Voor wie dezelfde ervaring wil, maar liever op één plek blijft, opent in 2024 hotel Minerva, het eerste Orient Express-hotel in de historische buurt van het pantheon in Rome.

 

Hybride werken

Uit het onderzoek bleek dat 1 op de 10 mensen van plan is om hun vakantie te verlengen door in het buitenland achter de laptop te kruipen. En in stedelijke gebieden vertrokken tijdens de pandemie lockdown leavers naar de ruimte van het platteland. Ze gaan nog wel af en toe naar kantoor, maar overnachten dan in een hotel, zeker als de prijs van een hotelovernachting vergelijkbaar is met die van een treinticket tijdens de spits. Deze trend voor woon-werkverkeer laat de groei zien van hybride onroerend goed, waarbij commercieel vastgoed opnieuw wordt ontworpen voor gemengd gebruik, wat resulteert in gebouwen met kantoorruimtes, hotels en winkels.

Celebrate the city

Aan de andere kant hebben we weer enorm veel behoefte om ons te omringen met onbekende architectuur, mensen en ervaringen. Om weer te leven. Naar verwachting zullen stedentrips een grote vlucht nemen; een kwart van de mensen (26%) die dit jaar op reis gaat, verlangt naar kunst, architectuur en culturele evenementen. Na twee jaar van sociaal en cultureel isolement, willen we ons weer onderdompelen in sociaal contact en culturele ervaringen. We willen keuze en spontaniteit en zoeken hotels die onderscheidend zijn en deel uitmaken van de buurt. Accormerken als Mama Shelter en Mercure belichamen deze behoeftes.

Nieuwe reismetgezellen

Vroege boekingen wijzen op een zeer grote vraag naar particuliere huizen en villa’s en hotels met gedeelde en met elkaar verbonden kamers. Ook buy-outs zijn steeds populairder waarbij hele resorts door vrienden of familie worden geboekt, zoals het Raffles Maldives Meradhoo.

Een andere ontwikkeling binnen de trend van opmerkelijke reisgezellen is gramping, waarbij grootouders hun kleinkinderen mee op vakantie nemen. Reizen over meerdere generaties, waarbij vaak drie generaties van dezelfde familie samen op vakantie gaan, blijft ook populair. En dan onze huisdieren. Ook die nemen we steeds vaker mee op sleeptouw. Meer en meer hotels verwelkomen honden, katten en cavia’s met open armen, hondenmanden en kattensnoepjes. Sommige luxehotels bieden zelfs speciale hondenmenu’s, dierenmassages en -verzorgingssessies aan.

Wonen in een hotel

De service, voorzieningen en faciliteiten van een tophotel, in jouw woning. De categorie merkwoningen breidt zich snel uit en is ontzettend populair onder vermogenden van over de hele wereld. Een voorbeeld is Raffles London dat dit jaar opent. Dit complex bestaat uit 120 hotelkamers en -suites met daarnaast 85 woningen. Een combinatie van exclusiviteit, flexibiliteit en luxe, en zowel gasten als bewoners hebben toegang tot de elf restaurants en bars, fitness- en spafaciliteiten en de prachtige grote balzaal. Bewoners krijgen daarbij ook nog een eigen tuin, filmzaal en wellnessfasciliteiten.

Het onderzoek van Accor naar de reistrends voor de komende jaren maakt deel uit van het Northern European Travel Trends Report van de hotelgroep. 

Accor is een wereldwijd toonaangevende hospitality group die bestaat uit meer dan 5100 accommodaties en 10.000 eet- en drinkgelegenheden in 110 landen. 68 miljoen leden profiteren van het loyaliteitsprogramma ALL – Accor Live Limitless. Daarmee krijgen members toegang tot een breed scala aan beloningen, diensten en ervaringen. Via eigen initiatieven richt de groep zich op het stimuleren van positieve verandering op het gebied van verantwoord toerisme, ecologische duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, diversiteit en inclusiviteit.

Info. all.accor.com