Luxe zkt. liefde: kan geld helpen in de zoektocht naar echte liefde?

Een goedgevulde bankrekening is mooi. Maar échte luxe is de juiste persoon aan je zijde hebben. Een klankbord, een partner, een steun en toeverlaat. En die is niet te koop. Maar je kan er wél een prijskaartje aan hangen om die te vinden. Met de juiste mindset – en financiële status – beloven luxe dating apps en high-end relatiebureaus je leven te verrijken met hun aaanbod hoogstaande vrijgezellen.

Als het gaat over luxe dating bureaus, willen we stiekem het liefst verhalen lezen over matchmakers die omgekocht worden met dubbel D’s: diamanten en Delvaux’s. Of miljonairs die de liefde van hun leven vinden bij een winkel- of horeca-bediende.

Maar Ellen Callebaut – de eega van Gert Verhulst – was eigenaar van het restaurant waar ze haar miljonair tegen het lijf liep en private matchmakers láten zich niet omkopen. Want ook zij weten dat échte liefde niet te koop is. En toch tasten de leden van luxe datingbureaus diep in de buidel om de ware te vinden.

Het cliché luidt nochtans dat wie geld heeft, het niet graag uitgeeft. Waarom zouden de rijken der aarde betalen voor iets dat ze – soms zelfs met het grootste gemak – zelf gratis kunnen bekomen?

Wij vroegen het aan een private matchmaker van Berkeley International, een van de grootste luxespelers ter wereld op vlak van matchmaking: “De drie voornaamste redenen waarom mensen bij ons aankloppen zijn discretie, gebrek aan tijd of gewoonweg het daten beu zijn. Berkeley International werkt met een high-end publiek. Mensen die een bepaalde status hebben en/of in de kijker lopen, kunnen zich het niet altijd veroorloven om visueel op een dating app of website te staan. Bij ons staat discretie voorop en wordt bijvoorbeeld niet gewerkt met foto’s.”

“Een tweede groep heeft een te druk professioneel leven om zelf die naald in een hooiberg te zoeken en laat de preselectie daarom liever over aan ons. Tot slot heb je singles die zelf al jaren op zoek zijn, maar waarbij het nog niet tot een duurzaam resultaat geleid heeft. Ze zijn het online daten moe, en terecht. Online is je keuze voornamelijk gebaseerd op het visuele, maar zelfs op dat vlak weten we niet of het profiel aansluit op de realiteit.”

“Daarnaast is online lang niet iedereen oprecht op zoek naar zijn levenspartner. Elke matchmaker leert doorheen het begeleidingsjaar zijn klant echt goed kennen. Als we vervolgens twee mensen samenbrengen, is dat op zoveel meer gestoeld dan een foto of infofiche.”

10.000 euro

Om hen bij te staan in de zoektocht doen zowel Berkeley International als andere matchmaking bureaus voor de preselectie een beroep op hun digitale database.

Wie bijvoorbeeld geen partner wil die in dezelfde sector werkt of kinderen heeft, krijgt al een nauwgezettere lijst waaruit de matchmaker op basis van andere vereisten een short list maakt. Vervolgens gaat de ene matchmaker in gesprek met de matchmaker van de potentiële partner-kandidaat om te zien of er een match zou kunnen zijn.

“De liefde laat zich jammer genoeg niet meten, het is dus geen exacte wetenschap. Maar doordat we een vertrouwensband opbouwen met onze cliënten, kunnen we een heel doordachte keuze maken die gebaseerd is op hun verlangens. We hebben beide personen grondig gescreend. Wanneer het tot een ontmoeting komt, gaat het er dus alleen nog om of er een klik is”, legt de private matchmaker uit.

Wanneer er een relatie wordt aangegaan, wordt het lidmaatschap even gepauzeerd. Want wie zich aansluit bij een privaat matchmaking bureau als Berkeley International gaat een engagement aan voor één jaar.

Het prijskaartje? Zo’n 10.000 euro. Wie investeert in een luxe datingbureau kijkt niet naar een euro meer of minder. Maar wel als het aankomt op de partnerkeuze, want ook de andere leden betaalden dezelfde som. Wie een beroep doet op een high-end matchmaker is dus wél op zoek naar iemand die zelf ook over een goed gevulde portemonnee beschikt.

Hoewel het niet romantisch klinkt, zijn geld en liefde toch verbonden met elkaar. Relatietherapeute Rika Ponnet legt uit waarom: “Het is naïef om te denken dat geld geen rol speelt in een relatie. Geld doet de wereld draaien. Er worden familievetes over gestreden en zelfs oorlogen over gevoerd. Trouwen voor geld klinkt not done, en toch is de financiële status van een potentiële partner voor velen belangrijk, doorslaggevend zelfs.

Geld en status geven ons een gevoel van zekerheid en geborgenheid. We willen het niet belangrijk vinden, maar het leeft in zekere mate bij iedereen.” Ook mevrouw Verhulst gaf onlangs toe in een interview dat geld belangrijk is bij de partnerkeuze: “Een partner die geen roste frank heeft, lijkt me onaantrekkelijk.”

Geen gold diggers

Het hoge inschrijvingsgeld van luxe datingbureaus gaat niet enkel over de en intensieve zoektocht die geleverd wordt.

Berkeley International geeft toe dat het ook het kaf van het koren scheidt én de financiële inspanning ook gevraagd wordt om de mate van inzet in te schatten. “Wie geld heeft, maar niet geïnteresseerd is in een duurzame relatie, zal geen 10.000 euro neertellen. Wanneer een match bij elkaar aan tafel schuift, weten ze dat ze allebei écht op zoek zijn naar een levenspartner. Daarnaast zijn onze leden een bepaalde levensstandaard gewoon die ze willen terugvinden bij een partner. Geld is geen motivatie. Niemand heeft het gevoel dat het de andere persoon om status of geld te doen is. Elk lid wordt grondig gescreend, dus er is geen kans op gold diggers.”

tekst Sabrina Bouzoumita Beeld Getty

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier