Schoon huis, schoner milieu: jouw allesreiniger als duurzaam deco-object

Allesreiniger als deco-object? Jawel! De nieuwe generatie schoonmaakmiddelen is duurzaam en ziet er zo mooi uit dat je ze met plezier op het keukenaanrecht laat staan.

‘Delicaat geparfumeerd, met aangename noten van oranjebloesem, mandarijn en basilicum die rond, levendig en kruidig zijn.’ Dat is niet de omschrijving van een nieuw parfum, wél die van de Dishwashing Liquid die Diptyque deze zomer lanceerde. De geur ervan werd even minutieus samengesteld als die van de (huis)parfums van het Franse nicheparfumhuis.

Het afwasmiddel zit, samen met onder meer een geurige allesreiniger en dito leer- en houtlotion, in La Droguerie, een lijn met schoonmaakmiddelen en -accessoires. De producten willen je volgens het merk ‘met vernieuwd plezier’ doen schoonmaken.

Actrice Courtney Cox lanceerde in januari dan weer Homecourt, een homecaremerk met onder meer afwasmiddel en allesreiniger, waarop haar Friends-personage Monica jaloers zou zijn. Haar ‘beautyproducten voor het huis’ zijn lief voor het milieu en je huid en zo mooi dat je ze ‘op je aanrecht wil laten staan’, zo vertelde ze aan het magazine People.

En dichter bij huis vind je in de Antwerpse conceptstore Graanmarkt 13 tussen het aanbod duurzame mode, beauty en deco ook navulbare allesreiniger die geurt naar zijn house fragrance, een collab met poetsmiddelmerk Kinfill.

Jawel, schoonmaakmiddelen zijn hip. Maar niet om het even wat voor schoonmaakmiddelen. De nieuwe generatie is duurzaam en mag worden gezien (en geroken). Merken als het Belgische Brauzz en ZO en Kinfill uit Nederland komen met (meer) ecologisch verantwoorde reinigers en wasmiddelen die bewijzen dat je om duurzaam te poetsen niet meteen sodakristallen, azijn en/of een blok Marseillezeep boven hoeft te halen om zelf een schoonmaaksopje te fabriceren.

Hun producten zitten in navulbare flacons, hun geconcentreerde, bioafbreekbare refills sparen CO2 uit. Sommige merken verwerken bovendien geüpcyclede bestanddelen in hun producten: zo worden fruitresten uit de voedselindustrie, die anders worden weggegooid, verwerkt tot geurbestanddelen.

Alles oogt ook nog eens zo gestileerd dat je de flessen graag op het keukenaanrecht laat staan.

 Kaat Pype
Kaat Pype

Hilde Francq (foto), oprichtster van trendbureau Francq Colors, ziet verschillende verklaringen voor die boom in hippe, duurzame schoonmaakmerkjes.

“Mensen beginnen zich meer en meer bewust te worden dat we iets moeten doen aan onze impact op het milieu. Dat aantal is de voorbije jaren aanzienlijk gestegen, mede doordat we alsmaar meer geconfronteerd worden met de opwarming van de aarde.” Een duurzamer huishouden kan dus starten met milieuvriendelijke(re) vloerreiniger. “Ook corona heeft enorm ingespeeld op hoe wij denken over hygiëne. We vinden een proper huis niet alleen aangenaam, we hechten er ook veel meer belang aan dan vroeger omdat we hygiëne zo belangrijk zijn gaan vinden.”

Poetsen met een spagevoel

Volgens Hilde Francq is er nog een reden waarom we graag nichepoetsproducten kopen. Poetsen is deel gaan uitmaken van onze lifestyle. “Interieur, mode en andere sectoren hangen meer en meer aan elkaar. Elke keuze die je maakt is een soort lifestylekeuze, ook die van dagdagelijkse dingen en poetsproducten. Je wil dat alles mooi bij elkaar past. Mensen investeren in hun interieur om het zo mooi mogelijk te maken. Waarom zou je investeren in mooie decoratie, maar niet in mooie poetsproducten? Die zie je uiteindelijk ook staan op je aanrecht.”

Of om het met de woorden van Courtney Cox te zeggen: “Je wil je afwasmiddel en handzeep binnen handbereik hebben, niet ergens in een kast verstopt.” De actrice, die zichzelf een ‘zelfverklaarde netheidsfreak’ noemt, ziet homecare, voor je (t)huis zorgen, dan ook als ‘een investering in jezelf en je dierbaren, en een dagelijkse daad van zelfzorg’. Ook Hilde Francq zegt dat poetsen “een soort mindfulness is geworden, een ritueel.” Op die manier worden schoonmaakmiddelen haast ingezet als wellnessproduct dat je ruimte lekker doet ruiken. Safely, de lijn van natuurlijke poetsmiddelen die werd opgericht door onder meer Kris Jenner, omschrijft het zo: “Wij bij Safely geloven dat je met de juiste geurnoten poetsen kan doen aanvoelen als een dagje in de spa.”

Ook voor de grote massa

Helemaal mainstream zijn groene(re) poetsmiddelen wel nog niet. Ecover, een van de grote groene spelers in de schoonmaakindustrie, lanceerde ze trouwens al in 1979. “Ecobewustzijn start in het luxesegment”, aldus Hilde Francq. “Dat trekt hogeropgeleiden aan die zich die aanvankelijk duurdere producten kunnen veroorloven. De meeste start-ups zijn nog te klein om hun prijzen laag te kunnen houden. Als ze groeien, kunnen ze hun producten betaalbaarder maken en wordt het fenomeen mainstream.”

Daartoe wil Brauzz alvast bijdragen. “We willen de grote massa bereiken omdat die de meeste impact kan hebben op het milieu”, zegt Ruben Renaer, medeoprichter van het merk. “Om dat te doen, moeten de prijs, efficiëntie en het gebruiksgemak van je producten goed zitten. Dat zijn de drie grote struikelblokken voor veel mensen wanneer ze duurzame producten willen kopen.”

De voordelen van navullen

Wat maakt nu dat refills beter voor het milieu zijn dan je gebruikelijke fles allesreiniger? Doordat je eenmalig een flacon koopt die je navult, is de ecologische voetafdruk minder groot. Bovendien spaar je wegwerpflacons uit, hergebruik blijft namelijk beter dan recycleren. Ook voor je portemonnee scheelt navullen. “Navulbare flessen zijn in het begin een investering, maar na een tijdje haal je je geld er wel uit doordat je enkel navullingen moet kopen”, aldus Hilde Francq. Ook bieden veel merken voordelige abonnementsformules aan. “Onze wasstrips komen op 32 cent per wasbeurt, dat is vergelijkbaar met wasmiddelpods van A-merken”, aldus Ruben Renaer.

2 ultieme tips van Hilde Francq voor duurzamer schoonmaken

1. Doe de was met wasstrips

Eén wasstrip van 2gram vervangt volgens Brauzz 40gram vloeibaar wasmiddel of waspoeder en is dus 20 keer lichter in transport. Je stopt hem simpelweg in de wastrommel voor een schone was.

Verwacht wel geen schuimparty. “Onze producten bevatten geen ingrediënten die geen functie hebben”, zegt Ruben Renaer. “Zo moet wasmiddel niet hard schuimen om kleren te reinigen. Schuim maakt je was ook niet zachter.”

2. Poets met navullingen

Allesreiniger, badkamerreiniger, glazenreiniger, keukenreiniger, vloerreiniger: je vindt ze allemaal in navulbare vorm. Simpelweg de geconcentreerde vloeistof of het tabletje in je navulbare flacon stoppen, aanlengen met water en je kan poetsen.

Kan je al die aparte poetsmiddelen niet vervangen door één product om nog duurzamer te zijn? “Ze liggen dicht bij elkaar, maar hun formules verschillen wel”, aldus Ruben Renaer. “Zo bevat een badkamerreiniger meer zuren omdat die kalk moet aanpakken. Die gebruik je dus best niet op een keukenblad uit natuursteen omdat hij dat kan beschadigen. Net zoals wanneer je citroensap op marmer morst. In een allesreiniger zitten dan weer bestanddelen die vet en vuil tackelen.”

Shopping

1 Voor een schone wc en douche die naar rozemarijn en eucalyptus geuren. Startpakket Sanitair van ZO € 23 voor een flacon, refill en schoonmaakdoekje – op zoschoon.nl

2 Kleine wasjes, grote wasjes met deze wasstrips. Universele wasstrips van Brauzz € 15 voor 32strips – op brauzz.com

3 Duurzaam afwasplezier. La Droguerie Dishwashing Liquid en houten afwasborstel van Diptyque € 35 en € 12 o.m. bij Senteurs d’Ailleurs in Brussel

4 Reinigt elk hard oppervlak. Multi Surface Cleaner van Kinfill € 24,95 voor de flacon en één navulling – op kinfill.com

 

 

 

tekst Franciska Bosmans | beeld Brauzz, Diptyque, Kinfill en Roos Oosterbroek voor ZO, Getty

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier