Vijf jaar na de voorstelling van de Fiat 500 én 55 jaar na de geboorte van de Nuovo 500 stelde Fiat anno 2012  de Fiat 500L (Large) voor. Dat model stond al gauw garant voor een nieuw, succesvol  hoofdstuk in het  verhaal van de Fiat-benjamin. Ten opzichte van de ‘gewone’ Cinquecento is de 500L maar liefst 60 cm langer, 20 cm hoger en 15 cm breder.

Wereldwijd wordt de 500L al in meer dan 100 landen gecommercialiseerd, inclusief de Verenigde Staten. Vandaag de dag is de Fiat 500L er in drie varianten: Urban, City Cross en Wagon. In mei ll. onderging de Fiat 500L nog een opfrisbeurt waarbij, aldus Fiat, 40 procent van de onderdelen nieuw zijn.

Eind september 2017 prijkte de 500L met een marktaandeel van 25 procent en meer dan 52.000 verkochte exemplaren in Europa overigens op de eerste plaats in zijn marktsegment. Volgens Fiat is de 500L City Cross dé cross-over voor de stad.

Opvallend ex- en interieur

De City Cross-variant, opvolger van de 500L Trekking, onderscheidt zich van de overige 500L-uitvoeringen door een opvallender koetswerk dat extra emotie genereert. Daarvoor zorgen onder meer de specifieke bumper met beschermplaat, de led-dagrijverlichting,  de extra chroomstrips, het gedurfde radiatorrooster,  de 2,5 cm verhoogde ophanging,  de buitenspiegelkappen evenals de 17-duims lichtmetalen wielen.

De Fiat 500L City Cross oogt beduidend dynamischer dan zijn voorganger, de 500L Trekking.

Mogelijke opties zijn een in contrastkleur uitgevoerd dak evenals sierlijsten op de zowel de flanken als de achtersteven. De Fiat 500L City Cross is bovendien leverbaar in 9 pastel-en metaalkleuren. De onlangs door ons gereden Fiat 500L City Cross was voorzien van de koetswerkkleur ‘Silica Orange’ in combinatie met een zwart dak en tal van andere elementen in dezelfde kleur. Zoals alle 500L-uitvoeringen houdt ook de City Cross-variant het midden tussen een mpv en een SUV.  Het interieur oogt voortaan beduidend fleuriger (lees: jeugdiger) en is zoals voorheen speels vormgegeven.

Flexibel

Uiteraard ook kenmerkend voor de City Cross-variant is de  flexibiliteit, waarbij de zetels zowel naar voren of naar achteren verschoven als ingeklapt kunnen worden. Op die manier kan er eindeloos worden gevarieerd met de zit- en bagageruimte. Al bij al biedt het interieur meer dan voldoende functionaliteit.

Vol lof zijn we nog steeds over de hoge zitpositie. Dat is prima voor het overzicht en dankzij het vele glas geniet men van een riant zicht rondom. Ondanks de hoge bouw en het vrij grote frontale oppervlak is er bovendien maar weinig of geen windgeruis en is het bijgevolg aangenaam stil aan boord.

Dashboard

Daarnaast is er zowel voor- als achterin over heel wat hoofd- en beenruimte. Een belangrijke plaats midden het dashboard heeft het 5-duims aanraakscherm waarmee je  Uconnect HD Live met Bluetooth kan bedienen. Tegen een meerprijs is eveneens een HD Live-systeem met 7-duims aanraakscherm verkrijgbaar dat compatibel is met Apple Car Play en Android Auto.

Er is een zee van ruimte in de nieuwe Fiat 500L.

Het  dashboard is hoogst overzichtelijk en de voornaamste bedieningselementen bevinden zich keurig binnen handbereik. De 500L City Cross levert het bewijs dat Fiat qua degelijkheid zijn les heeft geleerd. Zo zijn de aangewende materialen onder meer kwaliteitsvoller dan voorheen en is ook de afwerking erop vooruitgegaan.

Veel opbergcapaciteit

Nog steeds biedt het interieur aardig wat opbergcapaciteit en varieert het laadvolume al naargelang de opstelling van de achterbank van 412 tot 1.480 liter. De uitrusting van de City Cross stelt niet teleur. Zo is er standaard al voorzien in onder meer mistlichten, een licht- en regensensor, een boordcomputer, een  airco, een snelheidsregelaar, een in leder uitgevoerd multifunctioneel  stuur, elektrisch bediende ruiten voor-en achteraan , parkeersensoren achterop, centrale vergrendeling met afstandsbediening evenals een in de hoogte regelbare chauffeurszetel.

De veiligheid terwille is de 500L City Cross verkrijgbaar met een autonoom noodremsysteem dat tot snelheden van 30 km/u zelfstandig kan remmen, bijvoorbeeld voor voetgangers.

Kiezen uit 5 motoren

De  Fiat 500L City Cross is verkrijgbaar met  drie benzinestokers: een geblazen 0.9-tweecilinder van 77 KW/105 pk een atmosferische 1.4 16v-vierpitter van 70 kW/ 95 pk en een geblazen 1.4 16v T-Jet van 88 kW/120 pk. Dieselaars kunnen kiezen tussen de 1.3 Mjet van 70 kW/95 pk en de 1.6 Mjet van 88 kW/120 pk. De testwagen had in het vooronder de inmiddels door en door beproefde 1.6 MultiJet-krachtbron gekoppeld aan een manuele zesbak.

De wagen heeft een met 2,5 cm verhoogde ophanging.

Ongeacht het toerental biedt deze oliestoker voldoende trekkracht (maximumkoppel van 320 Nm bij 1.750 t/m) wat bijdraagt tot  een relaxed rijden. Het schakelen zelf geschiedt voorbeeldig, maar hou er wel rekening mee dat de 4de, 5de en 6de gang nogal lang zijn uitgevallen. Al is de Fiat 500L City Cross geen snelheidsduivel, de  prestaties stellen toch niet teleur. Zo volstaan voor de 0-100 km/u-sprint 11,5  seconden en is op de Autobahn een top van 183 km/u mogelijk.

Rijgedrag

Het normverbruik bedraagt 4,3 liter diesel per 100 km (C02-uitstoot: 114g/km). Wij noteerden een testverbruik van 5,6 liter.  Het rijgedrag stelt zijn bestuurder niet al te snel voor verrassingen. Het onderstel reageert bovendien  adequaat op oneffenheden in de weg.

Het artificiële stuurgevoel maakt je wel meteen duidelijk dat snel bochtenwerk  minder geschikt is voor deze wagen. Ga je te enthousiast de bocht in, dan manifesteert zich een goed te beheersen onderstuur. Net zoals elke ander Fiat 500-model  heeft ook de City Cross-variant DualDrive-stuurbekrachtiging met City-stand. Een druk op de knop volstaat  om de besturing extra licht te maken en bijgevolg de handelbaarheid op lage snelheid te verhogen.

Aan de Fiat 500L City Cross 1.6 Mjet hangt een prijskaartje van 23.000 euro.