Maak kennis met de Fiat Fullback

177

In het land van Uncle Sam zijn pick-ups nog steeds razend populair. Dit voertuig, dat aanvankelijk een mini-vrachtauto was, vertegenwoordigt er dan ook de grootste groep kopers. Het succes van de pick-up zou wel eens kunnen overwaaien naar Europa. Volgens kenners zullen nogal wat suv-eigenaars eerlang overstappen naar zo’n trendy wagen. De pick-up wordt door hen immers beschouwd als alternatief voor de suv.

De Fiat Fullback is er vooralsnog enkel als Dubbele Cabine-versie.
De Fiat Fullback is er vooralsnog enkel als Dubbele Cabine-versie.

Behalve de Japanse constructeurs Mitsubishi en Nissan, doen onder andere ook Fiat en Ford er alles aan om van de pick-up ook in het Avondland een succesnummer te maken. Vandaag de dag worden pick-ups behalve als werkpaard ook steeds meer als vrijetijdsvoertuigen gebruikt. Zo weten ondermeer skiërs, windsurfers, mountainbikers en andere outdoor-liefhebbers dergelijke vierwielers erg te waarderen.

Fiat Professional

De pick-up in het gamma van Fiat is opgenomen in het Fiat Professional-gamma. De Fiat pick-up kreeg de naam “Fullback” mee, waarmee verwezen wordt naar de sleutelpositie in het American football. De fullback is immers de laatste man in de verdediging, maar tegelijk ook een verdediger bij het aanvallen. Kortom, de fullback moet elke situatie het hoofd kunnen bieden. Van de 5,28 m lange, 1,81 m brede en 1,78 m hoge pick-up Fiat Fullback wordt verwacht dat hij elk terrein de baas kan. Fiat Professional showde de Fullback voor het eerst ter gelegenheid van het Internationaal Autosalon van Dubai 2015.

Niet zonder enige trots wordt er door Fiat op gewezen dat de bedrijfswagenafdeling van het Italiaanse merk inmiddels een sterke reputatie heeft verkregen inzake lichte bedrijfsvoertuigen. Met de Fullback maakt Fiat Professional meteen ook zijn intrede in het segment van middelgrote pick-ups. Van deze laatste werden er anno 2014 in Europa, het Midden-Oosten en Afrika maar liefst 675.000 stuks verkocht. Fiat is met de Fullback overigens niet aan zijn eerste pick-up toe. Eerder al lanceerde de constructeur o.m. de Strada, een pick-up die gebruik maakt van het platform van de personenwagen Palio. In plaats van zelf een nieuwe pick-up te ontwikkelen, koos Fiat ervoor de Mitsubishi pick-up L200 om te toveren tot een Fiat Professional-model. Het front is wel duidelijk verschillend van dat van de Mitsubishi, waardoor de Fullback in lijn is met de nieuwe stilistische insteek van het merk. Het interieur komt eveneens vertrouwd over. Het is immers ontleend aan dat van de L200.

Met het Lusso-pack is de Fiat Fullback LX voorzien van heel wat comfortitems
Met het Lusso-pack is de Fiat Fullback LX voorzien van heel wat comfortitems

Enkel beschikbaar als 4×4

Bovendien maakt de Fullback gebruik van de nieuwe viercilinder-oliestoker. Deze 2442 cm³ metende, geheel uit aluminium opgetrokken en van een turbo met variabele geometrie voorziene zelfontbrander, wordt opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 133 kW/180 pk en 430 newtonmeter(bij 2.500 t/m). De turbodiesel toont zich al bij al heerlijk soepel en is naar wens te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of een vijftrapsautomaat, waarmee overigens de testwagen, zijnde de Dubbele Cabine-versie, was uitgerust.

De Fiat Fullback baant zich moeiteloos een weg doorheen de modder.
De Fiat Fullback baant zich moeiteloos een weg doorheen de modder.

De krachtbron is in de wieg gelegd voor het harde werk dat je van een pick-up mag verwachten. Net als bij de Mitsubishi L200 bedraagt het geremd sleepvermogen 3.100 kg. Het maximale laadvermogen is bovendien goed voor 1.100 kg. De Fiat Fullback is er op de Belux -markt enkel als 4×4-versie én voorzien van een keuzeknop om het systeem “alle terrein” te activeren in de modus “Full Time”. De modus “Full Time 4WD” onderscheidt zich door een centraal Torsen-differentieel. Er zijn 4 rijmodi (2H, 4H, 4HLc en 4LLc) in te schakelen. Bij dat laatste wordt niet enkel het centrale differentieel geblokkeerd -wat overigens ook het geval is bij 4HLc- maar wordt tegelijk gebruik gemaakt van korte overbrengingen teneinde een maximaal koppelen te genereren in extreme omstandigheden. Op vlak asfalt wist de Fiat Fullback ons aangenaam te verrassen met zijn vrij comfortabel weggedrag. Op een gehavend wegdek daarentegen is dat wegens de op bladverende rustende achteras minder het geval. Voorts dient gezegd dat de Fullback zich zowel op de gebaande wegen als in het terrein niet laat afschrikken door het zware werk. Het interieur is, zoals het eigentijdse pick-up betaamt, mooi afgewerkt. In onze contreien wordt de Fiat Fullback vooralsnog wel enkel gecommercialiseerd in het LX-uitrustingsniveau dat o.m. al voorziet in een tweekleurige boordplank en lederen zetels. Kiest men voor het pack “Lusso” dan krijgt men daarbovenop o.m. nog een bi-zone airco, getinte ruiten achteraan koplampsproeiers, een 7-duims aanraakscherm voor het navigatiesysteem, xenon-koplampen, 17-duims lichtmetalen wielen evenals een differentieel met beperkte slip.

Aan de Fiat Fullback LX Dubbele Cabine hangt een prijskaartje van 37.510 euro.