Een jaar zoals 2020 hebben we nog nooit meegemaakt. Het coronavirus heeft onze levens helemaal stil gelegd. Meer dan ooit beseffen we dat het wensen van een ‘gezond’ jaar de belangrijkste waarde is in ons leven.

De feestdagen zijn nog maar net de hoek om en wekenlang probeerden we te genieten vanuit ons kot met lekker eten, drinken en samenzijn in onze bubbel. We beseffen meer dan ooit dat deze kleine lichtpunten ons er bovenop helpen.

De goede voornemens starten meestal op de maandag na de feesten en aangezien er in deze periode nog geen nieuwjaarsrecepties zijn, is de kans op slagen misschien wel groter dan alle andere jaren samen.

Goede voornemens

Goede voornemens, iedereen maakt ze wel vol goede moed maar na een paar weken hervallen we dikwijls in onze oude patronen.

Natuurlijk wil je gezonder gaan leven, meer gaan sporten of meer rust in je leven brengen. Maar waarom is het altijd zo moeilijk om die verandering die je echt wou ook vol te houden? Heel eenvoudig: we zijn gewoontedieren. We houden ervan om vast te houden aan wat we kennen. Dat voelt veilig en vertrouwd. Goede voornemens mislukken bij ongeveer 90 procent van de mensen. Oef, je bent niet de enige.

Je gewoontes liggen immers in je brein verankerd, daarom is het zo belangrijk dat je als jij je patroon wil veranderen, je beseft hoe je dit goed kan aanpakken. Zo is de slaagkans voor je goede voornemens veel groter. Trouwens, die goede voornemens kan je op elk moment starten, dat hoeft niet steeds op maandag of op 1 januari.

Ik geef je een paar tips die je daarbij kunnen helpen:

1. Kies vanuit je hart

Goede voornemens werken enkel als je ze echt wil doen vanuit je hart. Het moet dus komen van een diep verlangen. Veel voornemens komen verder uit wat anderen van ons verwachten. Ze zijn bedacht vanuit je hoofd en niet van wat JIJ echt wil. Zoals ‘Ik wil afvallen zodat ik er mooier uitzie’, ‘Ik wil een succesvolle baan voor meer geld’, ‘Ik moet…’.

Hierdoor stellen we doelen waar we ons niet 100 procent verbonden mee voelen. Dus denk goed na voor je start. Een goed voorbeeld kan zijn: ‘Ik wil een succesvolle job om voor mijn kinderen een huis te kunnen kopen in veilige buurt.’ Hier ligt je focus op je hart en niet op je geld.

2. Teken het!

Een goed voornemen bedenk je dus niet zomaar tijdens het eten van je feestmenu. Je moet je doel helder maken, teken het desnoods uit, hang het omhoog in je keuken, je badkamer, het maakt niet uit. Zorg ervoor dat je jouw doel of voornemen kan zien, ruiken of horen. Door deze nieuwe voornemens te visualiseren zullen ook je hersenen dit zien als een nieuwe realiteit. Dit maakt het volledige proces makkelijker.

3. Hou het realistisch

Je voornemens zijn soms zo hoog gegrepen dat je nooit kan slagen. Temper je verwachtingen en start met kleine voornemens zoals: ‘Ik probeer elke dag een gezond ontbijt te maken’, ‘ik wandel drie keer in de week eens 30 minuten’, … de kans dat je dit kan waarmaken, is veel groter waardoor dit smaakt naar meer. Hou er rekening mee dat elke nieuwe gewoonte tijd nodig heeft. Meestal 30 tot 60 dagen, en we hervallen meestal rond de derde week, zie je nu al wat er soms fout ging?

4. Iedereen mee in je plan

Hou bij dit alles ook rekening met je werk, gezin en andere omstandigheden waarin je je nu bevindt. Probeer je gezin ook mee te betrekken in je goede voornemens zodat je elkaar kan prikkelen en ondersteunen waar het nodig is. Je hoeft je ook minder te verantwoorden en iedereen kan je helpen. De weg naar het slagen van een goed voornemen is niet altijd rechtdoor of omhoog. Soms kan je eventjes terug naar af maar de truc is om niet op te geven en in jezelf te blijven geloven.

Wat denk je? Zullen we het dit jaar daarom eens anders doen? Geen suf voornemen maar eentje dat je echt laat groeien en bloeien?