De Ford  KA+ positioneert zich in het Ford-gamma  naast de Fiesta. In tegenstelling tot die laatste is de KA+ een no-nonsensewagen die zich richt tot wie een lage prijs belangrijker vindt dan luxe.

De combinatie van karaktervolle uitstraling en rijplezier maakten de in 1996 op de markt gebrachten Ford KA erg geliefd bij vrouwen en stadsbewoners.  Eind mei 2016 zette Ford evenwel de productie van zijn driedeurs stop, al stond niet veel later de  KA+ in de Ford- showroom. In tegenstelling tot zijn voorganger is de vijfdeurs KA+ niet langer een A-segmenter.

 

De Ford KA+ ,vervanger van de KA, is een B-segmenter.

De B-segmenter is  3,93 meter lang, 1,68 meter breed en 1,52 meter hoog. Kenmerkend voor het KA+-koetswerk is het hoog gemonteerde trapeziumvormige, van chroomaccenten voorziene radiatorrooster geflankeerd door grote, ver naar achteren doorlopende koplampen. Bumpers, portiergrepen en buitenspiegels zijn, zoals het een eigentijdse auto past, uitgevoerd in koetswerkkleur.

Eigentijds interieur

Volgens Ford beschikt de KA+ over een interieur dat toonaangevend is in zijn segment qua hoofdruimte vooraan en beenruimte achterin. Het is al bij al heel knap dat Ford erin geslaagd is om binnen een lengte van 3,93 meter zo’n ruime auto te creëren. Het bagagevolume van 270 liter verschilt haast  niet  van dat van de Fiesta (295 liter).

Er zijn maar liefst 21 opbergvakken verspreid over het interieur. Een van de opbergmogelijkheden biedt het zogenaamde MyFord Dock centraal op het dashboard. Het is bedoeld om mobiele apparaten in op te bergen, vast te zetten en op te laden. Een niet-zichtbare opbergruimte aan het uiteinde van het dashboard is enkel toegankelijk wanneer het linkerportier open is.Voorts zijn er nog vier bekerhouders en een armsteun voor de bestuurder.

Been- en hoofdruimte stemmen ook achterin tot tevredenheid.

Vanbinnen treffen we, zoals gebruikelijk in het segment, harde kunststoffen aan. Al naargelang de opstelling ervan varieert het koffervolume van 270 tot 849 liter. Ook al is de Ford KA+ een lowbudgetauto, de elementen die worden aangeraakt en goed zichtbaar zijn, zoals portierhendels, knoppen op de middenconsole en ventilatieroosters, zijn voorzien van chroomaccenten.

Comfort en veiligheid

Tot de  comfort- en veiligheidsitems van de KA+ Essential  behoren onder meer elektrisch bediende ramen (vooraan) en buitenspiegels, een in de hoogte verstelbare chauffeurszetel, een boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, vertrekhulp op hellingen, een snelheidsbegrenzer en zes airbags. De meest luxueuze versie, de Ultimate, biedt daarbovenop nog een manuele airco, het spraakgestuurde communicatie-en entertainmentsysteem Ford SYNC met AppLink evenals Ford MyKey, waarmee een maximum kan worden vastgelegd voor de snelheid en het geluidsvolume.

Optioneel bij de door ons geteste Ultimate-versie zijn de automatische airco, het lederen stuur, de snelheidsregelaar, de verwarmbare voorzetels, het DAB-audiosysteem, de parkeersensoren achteraan, de elektrisch bediende en donker getinte ruiten achteraan evenals de 15-duims lichtmetalen wielen geschoeid met 195/55 R-15-rubber.

Een weinig opvallende achtersteven.

Minpuntjes zijn het niet in de diepte verstelbare stuur evenals het niet-leverbare navigatiesysteem. De vierpitter komt langzaam op toeren en lijkt  pas boven de 4.000 toeren echt in zijn sas te zijn. Om er de nodige gang in te houden mag je bijgevolg niet tegen enig schakelen opzien. Op hellingen moet je immers regelmatig terug van de vijfde naar de vierde versnelling. Dat is evenwel geen straf, want de vijfbak laat zich soepel bedienen. Volgens Ford verstookt de zestienklepper gemiddeld 4,8 liter per 100 km (C02-emissie: 110g/km), wij noteerden een testverbruik van 5,7 liter.

De wegligging wist ons net als het veercomfort  te overtuigen. De communicatieve besturing is bovendien zowel licht als direct. In de stad toont de Ford KA+ zich een wendbare vijfdeurs en middels korte stuurbewegingen flits je om rotondes heen.

Aan de Ford KA+ ‘Ultimate’ hangt een prijskaartje van 11.825 euro.