Met een hatchback- en Touring Sports-model voldoet de voor het modeljaar 2015 nog opgefriste Toyota Auris-gamma aan alle eisen van het sterkbevochten C-segment. Daarnaast is er keuze uit diverse diesel-, benzine- en hybridemodellen en verschillende verbeterde uitrustingsniveaus met onder meer een nieuwe veiligheidsuitrusting. Wij deden de test met de break-versie van de Auris: de Touring Sports.

De buitenkant

De recente, behoorlijk ingrijpende facelift resulteerde onder meer in een hertekende voor- en achtersteven met als doel de wagen breder te doen lijken en het zwaartepunt te verlagen. Zo wordt het nieuwe, prominentere Toyota-logo voortaan omrand door 2 chroomspijlen. Om de voorste lip van de motorkap te benadrukken, lopen de bovenvleugels voortaan uit over de hele wagenbreedte. Onder de forsere voorbumper neemt het onderste radiatorrooster nu ook de volledige wagenbreedte in, waardoor de Auris een stuk gespierder oogt. Bovendien doen de achterlichtunits beroep op lichtrails die de Auris een meteen herkenbare lichtsignatuur verlenen.

Een blik binnenin

Behalve het koetswerk werd ook het interieur van de Auris opgewaardeerd. Het instrumentenbord oogt alvast sportiever doordat toerenteller en snelheidsmeter zijn ondergebracht in kokers die het nieuwe, multifunctionele 4,2” tft-scherm flankeren. Voorts werden verluchtingsroosters, portiergrepen, de rand rond de versnellingspook en tal van andere details hertekend met het oog op een hoogwaardiger uitzicht.

Een fraaier afgewerkt interieur.
Een fraaier afgewerkt interieur.

Toyota heeft de facelift van de Auris ook aangegrepen om het infotainmentsysteem op te waarderen. Zo is er voorzien in een 7-inch aanraakscherm dat, naast actuele verkeersinfo via je eigen smartphone, een internetverbinding mogelijk maakt met onder meer Google Local Search en Google Street View. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van 530 tot 1.658 liter.

Onder de motorkap

Vooralsnog omvat het Auris-motorenpalet 2 benzinestokers (1.3 VVTi/99 pk en 1.2 T/116 pk), evenveel oliestokers (1.4D-4D/90 pk en 1.6D-4D/112 pk) en een 1.8 Hybrid van 136 pk. Voor het modeljaar 2015 werd de 1.4D-4D sterk verbeterd en de 2.0D-4D vervangen door een nieuwe 1.6D-4D.

De testwagen…

De Auris Touring Sports-testwagen was voorzien van laatstgenoemde viercilinder-oliestoker, gekoppeld aan een secuur schakelende manuele zesbak én goed voor een hoogste vermogen en koppel van respectievelijk 82 kW/112 pk en 270 newtonmeter. Daarmee kan de Auris zestienklepper aanvaardbare prestatiecijfers voorleggen. Zo volstaan voor de 0-100 km/u-sprint 10,5 seconden en om van 80 naar 120 km/u te versnellen (in 5de gang) 10,9 tellen. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 4,1 liter diesel per 100 km (CO2-uitstoot: 104g/km).

De Toyota Auris werd niet enkel optisch gewijzigd, ook het onderstel werd aangepakt. Het resultaat is een vrij comfortabele voorwielaandrijver die in de bochten voorspelbaar reageert en steeds keurig je commando’s opvolgt. De Toyota Auris Touring Sport is er in 4 uitrustingsniveaus (Comfort, Dynamic, Business Plus en Lounge). De testwagen was van voorzien van laatstgenoemde uitrustingsniveau dat standaard al voorziet in mistlampen, dakrails (zilverkleur), een automatische airco, elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een leren stuur (incl.audio en Bluetooth-bediening), een radio-cd-speler, een boordcomputer en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Het prijskaartje:

De Toyota Auris Touring Sports 1.6D-4D ‘LOUNGE’ is er vanaf 28.120 euro.