Voel je veilig en vlot met de Hyundai Kona

128
Het front wordt onder meer gekenmerkt door het opvallende Cascade-rooster.

Sinds de lancering van de Santa Fe in 2001 heeft Hyundai in Europa al meer dan 1,4 miljoen suv’s verkocht. Vandaag de dag omvat het Hyundai suv-gamma naast de Santa Fe ook nog de Grand Santa Fe, de Tucson en de Kona. Laatstgenoemde is de jongste aanwinst en opereert in het al flink bezette B-suv-segment. De Kona is een belangrijke mijlpaal voor Hyundai Motor Europa op zijn pad om over drie jaar het grootste Aziatische automerk van Europa te worden.

De Kona borduurt verder op Hyundai’s nieuwe designidentiteit. Vooraan creëert het dubbele koplampontwerp als gevolg van de boven de ledkoplampen geplaatste led-dagrijlichten een unieke uitstraling. Aan de voorkant gebruikt de Kona de recentste Hyundai familie-identiteit: het van een honingraatdesign getuigende Cascadin-rooster.

Strak en compact

Het compacte en levendige karakter wordt, aldus de producent, benadrukt middels korte overhangen en vleugelvormige wielkasten. Dakrails accentueren de strakke daklijn, terwijl matzilveren accenten rond onder meer de mistlampen en de onderste luchtinlaten het verfijnde karakter extra benadrukken.

Het front wordt onder meer gekenmerkt door het opvallende Cascade-rooster.

Luchtinlaten aan elke zijde van de voorbumper verbeteren de stroomlijn door turbulenties in de wielkasten tegen te gaan. Achteraan wordt het designthema van het front overgenomen middels om de hoeken heen lopende lichtblokken waarin de richtingaanwijzers en achteruitrijlichten zijn opgenomen. De lage en brede look wordt overigens extra kracht bijgezet door zijn respectabele lengte (4,16 m) en dito wielbasis (2,60m).

Kleuraccenten

Het interieurdesign weerspiegelt dat van het koetswerk, met zachte en scherp afgelijnde oppervlakken bovenop het instrumentenbord. Kleuraccenten bieden de mogelijkheid de eigen levensstijl uit te drukken middels drie onderscheidende kleuren: Orange, Lime en Red. Die kleuraccenten bevinden zich rond de ventilatieroosters, de versnellingspook en de startknop evenals in de stiknaden van de zetels en het stuur.

De zetels zitten prima, al zouden sommigen wel langere zittingen kunnen gebruiken. Optioneel is de Hyundai Kona leverbaar met 8-voudig elektrisch verstelbare voorzetels. Zetelverwarming en -ventilatie zijn tegen meerprijs leverbaar. Op de achterbank is voor 2 volwassenen goed toeven, al is het jammer dat deze niet verschuifbaar is. Qua functionaliteit scoort deze suv eigenlijk niet hoger dan een hatchback.

Infotainment

Het zwevende scherm van het optionele navigatiesysteem met 8-duims aanraakscherm op het dashboard integreert alle functies van de navigatie, media en connectiviteit. Het infotainmentsysteem ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto. Voorts biedt het een draadloos, inductief oplaadvlak voor mobiele telefoons. Het navigatiesysteem beschikt over de juiste processortechniek en laat zich gemakkelijk aansturen. De menustructuur is bovendien niet ingewikkeld.

Kleuraccenten in het interieur geven de auto een opgewekte sfeer.

Voor het eerst in een Hyundai projecteert het nieuwe head-updisplay relevante rij-informatie rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder. De bediening van de airco bevindt zich op de middenconsole en is makkelijk te bedienen met draaiknoppen. In de middenconsole is er bovendien voldoende opbergruimte voor losse spullen en de vandaag de dag blijkbaar onmisbare usb-poorten.

De Hyundai Kona biedt heel wat ruimte voor zowel de inzittenden als hun bagage. Met de in een 60-40-verhouding neerklapbare achterbank in positie bedraagt het koffervolume 361 liter, maar met de bank plat loopt dat op tot 1.143 liter. Uiteraard biedt ook de Hyundai Kona de voor deze klasse inmiddels gebruikelijke rijhulpsystemen zoals onder meer dodehoekdetectie, rijstrookwaarschuwing, een noodremsysteem met voetgangersdetectie en waarschuwing voor naderend dwarsverkeer.

Pittige driecilinder

De Hyundai Kona is vooralsnog verkrijgbaar met 2 geblazen benzinestokers: een drie cilinders tellende 1.0 T-GDI en een vier cilinders rijke 1.6 T-GDI(130 kW/177 pk). In onze contreien laat de 1,0 liter motor zich het best verkopen. In serie is de 998 cm3 metende driepitter gekoppeld aan een manuele zesbak, daar waar de 1.6 T-GDI recht heeft op een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling.

De 1,0 liter krachtbron, goed voor een hoogte vermogen en koppel van resp. 88 kW/120 pk en 172 Nm (bij 1.500 t/m) kwijt zich voorbeeldig van zijn taak. Zo volstaan voor de O-100 km/u-spurt 11 seconden. Een top van 181 km/u zal de Kona-klant allicht minder belangrijk vinden dan het brandstofverbruik. Dat laatste stelt met een testgemiddelde van 6,5 liter per 100 km geenszins teleur.

Achteraan zien we om de hoeken heen lopende lichtblokken met daarin de richtingaanwijzers en de achteruitrijlichten.

De besturing van de voorwielaangedreven Kona 1.0 T-GDI werkt direct en dientengevolge gaat deze midi-suv keurig de bocht door. Is de vierwielaangedreven 1.6 T-GDI achteraan voorzien van een multilinkconstructie, de 1.0 T-GDI moet het rooien met een torsieas. De vering en demping zijn best pittig. Overhellen in bochten doet de koets dan ook nauwelijks. In te snel genomen bochten etaleert deze suv bovendien een veilig onderstuur. Oncomfortabel is de Kona 1.0 T-GDI niet. Grote oneffenheden weet de ophanging soepel te verwerken maar met de korte heeft deze het een stuk moeilijker.

Aan de Hyundai Kona 1.0 T-GDI Air hangt een prijskaartje van 17.899 euro.