Het Jaguar-gamma omvat naast de vandaag de dag erg in trek zijnde SUV’s F-Pace, E-Pace en i-Pace  eveneens de berlines XE, XF en XJ en de sportwagen F-Type (Coupé en Cabrio). Drie jaar geleden onderging laatstgenoemde al een kleine opfrisbeurt, maar thans staat een inmiddels grondig gefacelifte sportwagen in de Jaguar-showroom. De F-Type, aangezien als de opvolger van de legendarische E-Type, is, aldus Jaguar, de ultieme sportwagen.

Wij reden recentelijk met de Jaguar F-Type P300 Coupé, een rechtstreekse concurrent voor de evenveel pk’s rijke Porsche 718 Cayman. Goed om weten is dat de anno 2013 voor het eerst op de markt gebrachte  Britse sportwagen  inmiddels al 178 onderscheidingen op zijn conto heeft, waaronder die van World Car Design of the Year.

Gespierd postuur

De nieuwste Jaguar F-Type, net als zijn voorganger verkrijgbaar als coupé en convertible, ziet er spectaculairder uit dan ooit voorheen en belichaamt het design-DNA van Jaguar in zijn puurste vorm. Meteen in het oog springend is de nieuwe voorsteven. Zo werd de F-Type bedacht met een nieuwe, schelpvormige motorkap. De oppervlakken ervan zijn zachter en organischer dan voorheen en vinden inspiratie in de vloeiende vormen van de C-en D-Type uit de 84-jarige geschiedenis van het Britse merk. Bovendien bevinden de ventilatiesleuven zich nu meer naar voren, wat de efficiëntie ten goede komt. Ze vloeien overigens perfect over in het strak vormgegeven aluminium errond. Het radiatorrooster werd subtiel gewijzigd, al werd het wel breder en dieper. Het heeft overigens een nieuw patroon gekregen met zeshoekige cellen, een glanzend zwart afgewerkte voorkant en gesatineerd zwarte binnenvlakken. De bumper is eveneens nieuw. Middels krachtigere oppervlakken en een discrete, modelspecifieke grafische uitwerking verbetert hij bovendien het algemene design. De koplampen zijn bij het nieuwste model vervangen door plattere Pixel-led-exemplaren voorzien van dynamische richtingaanwijzers. In het lichtblok zijn 4 led modules ondergebracht, die elk afzonderlijk lijken op een met groot vakmanschap bewerkte edelsteen. Ook hier bepaalt de functie de vorm: de Pixel-technologie linkt de stereocamera op de voorruit op intelligente wijze met de sturing van de lichten. Ook de led-achterlichten werden subtiel bijgewerkt. Net als de koplampen werden ze fijner en zijn ze hoekiger van vorm dan voorheen.

Door de versmalling die gevormd wordt door de uitsparing voor de nummerplaat en het hertekende profiel van de bumper om te keren oogt de nieuwste F-Type visueel breder. De minst potente versie moet het stellen met een enkele, centrale en rechthoekige uitlaatpijp, terwijl de V8-modellen prat gaan op vier uitlaatpijpen(2 links en 2 rechts). De verzonken en elektrisch uitschuifbare portiergrepen zijn overigens ook bij de nieuwste F-Type behouden gebleven.

Luxueus én sportief

Het op de bestuurder gefocuste interieur getuigt van een nóg verder verfijnd klassiek Brits Jaguar-vakmanschap. Door het toevoegen van bijkomende discrete details, wordt het gevoel van luxe en sportiviteit alvast extra beklemtoond.  De “1+ 1”-cockpit is thans uitgerust met een configureerbaar TFT-instrumentenbord met hoge resolutie van 12,3-duim. Het is voorzien van grafische elementen die uniek zijn voor de F-Type. Het biedt verschillende weergaves, maar zoals het een sportwagen betaamt heeft de standaardweergave een grote centrale toerenteller. Het instrumentenbord en de verlichting van de versnellingspook zijn subtiele verwijzingen naar het karakter en het prestatiepotentieel van de F-Type.

Het 10-duim grote aanraakscherm en de drie tactiele draaiknoppen van het Touch Pro-infotainmentsysteem bieden de perfecte balans tussen analoog en digitaal bedieningsgemak. Het Touch Pro-infotainmentsysteem is overigens standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. Hoogwaardige materialen als Windsor-leder creëren een extra toets van luxe aangevuld met het prachtige, gestikte monogrampatroon. Opbergcapaciteit en koffervolume (299 liter) zijn ook in deze échte sportwagen bescheiden. “Een Jaguar-interieur moet er altijd bijzonder uitzien én bijzonder aanvoelen. En al helemaal als het om een sportwagen gaat. Daarom hebben we onze aandacht gericht op prachtige details en op het verder verfijnen van het assortiment hoogwaardige materialen. We verwijzen ook trots naar ons erfgoed met het gedetailleerde Jaguar-opschrift op de geleiders van de veiligheidsgordels en de knop van het handschoenkastje. Dergelijke discrete details zijn een fundamenteel onderdeel van het design-DNA van Jaguar”, aldus Alister Whelan, Interior Design Director. De door ons gereden F-Type P300 Coupé First Edition pakt bovenop een al rijke standaarduitrusting o.m. ook nog uit met 20-duims lichtmetalen wielen, voortreffelijk zittende en elektrisch verstelbare sportzetels, een warmte werende voorruit en een elektrisch verstelbaar stuur.

Tweeliter-instapper

V6-motoren zijn thans niet langer meer aan de F-Type besteed. Vooralsnog biedt het gamma de keuze uit drie krachtbronnen. Daarbij kan gekozen worden voor vier- en achtcilinders met een vermogen van 300 tot 575 pk. Nieuw in het F-Type-motorengamma is de 5,0 liter V8- compressormotor van 331 kW/450 pk welke zowel met achterwiel- als vierwielaandrijving wordt gecommercialiseerd. Wie 450 pk te min vindt, komt allicht aan zijn trekken met de Jaguar F-Type “R”, waarvan de 5,0 liter V8-compressormotor 423 kW/575 pk genereert.

Zoals elke krachtbron van de Jaguar F-Type kan ook deze instapper worden uitgerust met een actief uitlaatsysteem. Uiterst efficiënte, dicht bij de motor geplaatste roetfilters zorgen ervoor dat deze wereldwijd voldoet aan de strengste emissienormen. De prestaties van de vierpitter zijn dik in orde. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 5,7 tellen en houdt de Brit het op de Autobahn pas bij 250 km/u voor bekeken. De tweeliter toont zich aangenaam soepel en weet bovendien vrij zuinig met de benzine om te springen. Wie niet om de haverklap het motorpotentieel aanspreekt, wordt beloond met een gemiddeld brandstofverbruik van zo’n 9,0 liter per 100 km. De Jaguar F-Type Coupé P300  is effenaf een formidabel sturende sportwagen. Zo ligt de manier waarop hij instuurt op een erg hoog niveau. De neus laat zich daarbij exact op het juiste punt van de bocht plaatsen, zonder dat de wagen te veel in zijn veren duikt. Al bij al garanderen de wielophanging met dubbele wishbones en de aardig wat feedback biedende elektrische stuurbekrachtiging ook de instap F-Type een voorbeeldig weg- en bochtgedrag zonder dat men wordt geconfronteerd met een te harde vering. Ruim bemeten geventileerde schijfremmen voor- en achteraan zorgen, indien nodig, ook nog eens voor een korte remweg.

Aan de Jaguar F-Type Coupé P300 First Edition hangt een prijskaartje van 79.440 euro.