Kia Niro Hybrid voldoet aan strengste veiligheidsvoorschriften

171
De nieuwste Kia Niro 1.6 GDi HEV pakt onder meer uit met een nieuwe voorbumper en een gewijzigd rooster.

Kia wil dat  tegen  het  einde van 2025 een kwart van zijn omzet wordt gehaald uit milieuvriendelijke auto’s. Tegen 2026 wil de constructeur zelfs al 1 miljoen milieuvriendelijke wagens verkocht hebben. Milieuvriendelijk is alvast het Niro-gamma  dat zowel een hybride, de 1.6 GDi HEV, een stekkerhybride, de 1.6 GDi PHEV,  als de uitsluitend elektrisch aangedreven variant, de e-Niro omvat.

“De Europese hybrideverkoop is de voorbije vijf jaar meer dan verdubbeld en zal dit jaar naar schatting goed zijn voor 700.000 verkochte wagens. Met de Niro Hybrid heeft Kia de ideale auto om in te spelen op de groeiende vraag naar alternatief aangedreven auto’s”, aldus Michael Cole, Operating Officer bij Kia Motors Europe.  Recent gingen we op pad met de gefacelifte Kia Niro 1.6 GDi HEV in ‘Navi Edition’-uitvoering.

Knappe cross-over

De 4,35 m lange, 1,80 m brede en 1,53m hoge Kia Niro weet de functionaliteit van een compacte cross-over te koppelen aan de efficiëntie van een geavanceerde hybrideaandrijving. Voor de vormgeving van de Niro, een kruising tussen een hatchback en een stationcar design, tekende zowel het Kia-designcentrum in California als dat in het Koreaanse Namyang. De Kia Niro is met het merktypische ‘tijgerneus-rooster’ en  zijn brede C-stijlen  wel meteen als Kia-model herkenbaar.

Nog niet zo lang gelden werd het Niro-design opgefrist, waardoor zowel de hybrideversie  de PHEV-variant als twee druppels water lijkt op de elektrische uitvoering.   Kenmerkend voor het koetswerkdesign zijn de relatief lange motorkap,  de nieuwe voorbumper, het gewijzigde rooster,  de V-vormige dagrijlichten, de nieuwe  led-lichtunits achteraan, de korte overhangen evenals de oplopende schouderlijn. Het silhouet loopt achteraan spits toe om dan over te gaan in een subtiele dakspoiler en een brede, hoekige bumper.

In combinatie met gespierde wielkasten legt het design alvast extra nadruk op de heupen achteraan. Het Niro-koetswerk dat in de eerste plaats werd ontwikkeld met het oog op een efficiënte stroomlijn, resulteert bovendien in een lage luchtweerstandscoëfficiënt (0,29). Naar wens is de Kia Niro 1.6 GDi HEV verkrijgbaar met 16-of 18-duims lichtmetalen wielen.

Ruim interieur

Het  interieur is opvallend ruim en dit met dank aan de 2,70 m lange wielbasis. Het werd   ontworpen om een indruk van zowel ruimte als moderniteit te creëren. Zowel voor- als achterin zijn hoofd- en beenruimte dik in orde. De bestuurderszetel is goed verstelbaar en samen met een in hoogte en diepte regelbaar stuur is een prima ‘zit’ moeiteloos te vinden. Dankzij de verhoogde zitpositie heeft men trouwens een goed(over)zicht en geschiedt het instappen gemakkelijk.

Helemaal nieuw is de indeling van de lichtjes naar de bestuurder gekantelde middenconsole. De centrale ventilatieroosters treft men niet langer aan naast het beeldscherm. Voortaan bevinden deze zich onderaan dat beeldscherm.

Een digitaal instrumentarium.

Mooi binnen handbereik staan zowel de voornaamste bedieningsknoppen als het 10,25-duim metende display opgesteld.  De constructeur voorzag de opgefriste Niro eveneens van een digitaal instrumentarium.

De voorbije jaren maakte Kia grote vooruitgang qua materiaalgebruik en afwerking en dat is in de Niro duidelijk te merken. Het dashboard oogt aantrekkelijk en dit mede door de aanwezigheid van  zacht aanvoelende materialen en het gebruik van pianolak. De horizontale lay-out van het dashboard leidt de blik over de hele breedte van het interieur teneinde de indruk van ruimte te versterken. De Kia Niro is verkrijgbaar met een eenkleurig zwart of donkergrijs interieur en dat zowel in uitsluitend stof, stof-leder of geheel leder.

Opbergcapaciteit biedt het interieur in voldoende mate en al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 344  tot  1342 liter.  De koffer is overigens  goed toegankelijk en regelmatig gevormd.  Het accupakket bevindt zich onder de achterbank.

Comfort-en veiligheidsitems

De Kia Niro kan schermen met een aantal interieurtechnologieën die het comfort en het gebruiksgemak ten goede komen.  Voorzien van Connected Services biedt de Niro een brede waaier aan up-to-date-informatie met o.a. live verkeersupdates. Voorts voorziet de Niro Hybrid in  Android Auto dat een verbinding maakt met de telefoon van de  gebruiker en via het infotainmentsysteem toegang biedt tot apps en functies van de smartphone zoals Google Maps-navigatie, handenvrije oproepen en tekst- en spraakherkenning.

Bovendien laat Android Auto toe muziek te streamen. In de Niro is het systeem zodanig ontworpen dat de bestuurder steeds de handen op het stuur en de blik op de weg kan houden. De Niro, ontworpen om aan de strengste en meest veeleisende veiligheidsnormen te voldoen, beschikt over een sterk koetswerk en tal van passieve veiligheidsvoorzieningen en autonome rijhulptechnologieën.

Nieuwe led-lichtunits achteraan.

Voorts is de Niro  standaard uitgerust met zeven airbags (incl. knieairbag voor de bestuurder). Tot de standaarduitrusting van de Lounge-versie behoren onder meer de mistlampen vooraan, de centrale armsteun vooraan (incl. opbergvak), de centrale armsteun achteraan met bekerhouders, de automatische airco, de elektrisch regelbare en verwarmbare buitenspiegels, de  elektrisch bediende ruiten voor-en achteraan, de in de hoogte verstelbare chauffeurs-en passagierszetel, de cruise control met snelheidsbegrenzer evenals de rijstrookassistent.  In de ‘Navi Edition’”-uitvoering  krijgt men daarbovenop ook nog  een automatische  noodrem evenals een adaptieve cruise control, navigatiesysteem met 7-duim aanraakscherm, een regensensor, een achteruitrijcamera en een digitaal audiosystyeem.

1,6 liter benzinestoker + elektromotor

De Kia Niro 1.6 GDi EHV doet een beroep op een benzine-elektrische aandrijflijn. Als benzinemotor fungeert een direct ingespoten, 77 kW/105pk sterke 1,6 liter viercilinder-benzinemotor die gekoppeld is aan een 32kW/44 pk rijke elektromotor. Het accupakket, dat wordt bijgeladen door zowel de benzinemotor als door vrijkomende remenergie, heeft in de eerste plaats een ondersteunende functie.

De lithium-ion-polymeeraccu van 1,56 kWh is met zijn gewicht van 33 kg de lichtste van Kia tot nu toe. Middels het beeldscherm kan de energiestroom worden gevolgd. Het gecombineerd vermogen van de Niro HEV bedraagt 104 kW/141 pk. Dit vermogen wordt via een alert reagerende, soepel schakelende zestrapsautomaat met dubbele koppeling naar de voorwielen overgebracht.  De 0-100 km/u-acceleratie klaart de 1425 kg wegende Niro Hybrid in 11,5 tellen en op de Autobahn is desgewenst een top van 162 km/u mogelijk.

Voorzien van 16-duims wielen moet de Niro 1.6 GDi HEV het volgens de constructeur kunnen rooien met een gemiddeld verbruik van 3,7 liter benzine per 100 km (C02-uitstoot:86g/km). Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 4,5 liter per 100 km. De Kia Niro Hybrid nodigt weliswaar uit tot een rustige rijstijl, maar gaat met zijn lichte, elektrisch bekrachtigde besturing en prima uitgebalanceerd onderstel (Multilink-wielophanging achteraan) desgewenst ook gewillig de bocht in.

Aan de Kia Niro 1.6 GDi HEV “Navi Edition” hangt een prijskaartje van 28.140 euro.