Wie deze ochtend wat later naar de bakker gaat, heeft de eerste wedstrijd van het nieuwe formule 1-seizoen wellicht al gemist. Gelukkig staan er na de race in Australië, start: 7u onze tijd, nog 19 GP’s op de agenda. “Het wordt uniek”, weet Play Sports-commentator Kris Wauters. “Stoffel Vandoorne is de eerste Vlaming ooit die een volledig seizoen F1 gaat rijden.”

door Sebastiaan Bedaux

Met drie duidelijke overwinningen van team Mercedes in de afgelopen drie F1-seizoenen, zou je als leek misschien verwachten dat Lewis Hamilton of Valtteri Bottas (de vervanger van de gepensioneerde Nico Rosberg) zich moeiteloos naar de kop van het klassement rijden. Maar dit jaar zouden andere teams wel eens aan de haal kunnen gaan met de eindoverwinning. Met dank aan de nieuwe reglementen, waardoor de bolides er anders uitzien en alle teams nieuwe exemplaren hebben moeten bouwen. Uit de recente testweken in Barcelona bleek dat Ferrari – met Sebastian Vettel op kop – een belangrijke uitdager kan worden voor de titel. Maar ook Red Bull-TAG Heuer hoopt zich te kunnen mengen in de debatten. “Sowieso wordt dit een veel spannender seizoen dan het vorige”, meent Kris Wauters, die op Play Sports verslag uitbrengt van alle wedstrijden. “Vorig jaar was het niet de vraag welk team zou winnen, maar wel welke piloot van Mercedes. Nu is het toch koffiedik kijken, en dat maakt het interessant.”

Hoe lang kijk je al uit naar de start van het nieuwe seizoen?

Al heel lang! Ik vind het altijd leuk wanneer een nieuw seizoen begint, maar dit jaar is toch wel heel bijzonder. In de eerste plaats hebben we dat te danken aan Stoffel Vandoorne. Voor de Vlaamse F1-fans wordt hij een absolute meerwaarde. Niet dat hij veel in de pap te brokken zal hebben in het eindklassement, daarvoor is zijn wagen niet snel genoeg. Maar hij rijdt wel naast Fernando Alonso, die toch gezien wordt als de beste piloot van het deelnemersveld. Stoffel wordt bovendien hoog ingeschat door de kenners. Twee jaar geleden won hij het GP2-kampioenschap met enorm overwicht. En zelfs al heeft hij geen competitieve wagen, nog steeds zullen de Vlaamse fans elke race op het puntje van hun stoel zitten. Al is het maar om te zien of hij in de buurt van Alonso kan blijven. Prijzen pakken zal hij niet, maar een paar keer voor Alonso eindigen, zou zijn reputatie toch wel goed doen.

Daarnaast zijn er nog de nieuwe reglementen. In hoeverre gaan die verandering brengen?

Dat gaat heel ver. De auto’s zien er in de eerste plaats al helemaal anders uit: 20 centimeter breder, bredere achterbanden, meer mechanische en aerodynamische grip. Een hoop bochten waar renners vroeger van het gas moesten, kunnen nu vol gas genomen worden. De teams hebben met andere woorden nieuwe wagens moeten bouwen en al hun parameters moeten resetten. Ook nieuw in het reglement is dat de motor verder ontwikkeld kan worden tijdens het seizoen, binnen hetzelfde technische reglement weliswaar. Dat maakt het bijzonder interessant. Mogelijk zijn er nu teams die zich sterker of zwakker tonen dan vooraf werd gedacht. Ferrari is in de testweken goed voor de dag gekomen, Red Bull iets minder. Maar we weten niet of die misschien met twintig liter benzine meer reden om concurrenten zand in de ogen te strooien. Dit seizoen is enorm onvoorspelbaar. Toch denk ik dat er op het einde van de rit geen gigantische verrassingen zullen zijn, kleintjes wel.

Denk je dat Stoffel zal kunnen verrassen door punten te halen?

De top tien in iedere race scoort punten, dus Stoffel maakt zeker een kans. Het grote probleem is dat zijn Honda-motor momenteel totaal onbetrouwbaar en veel te zwak is. Tijdens de tests was zijn bolide veel trager dan die van de topteams. McLaren is wel bijna het enige team dat met een volledig nieuwe motor rijdt. Renault heeft dat ook gedaan, maar daar lijken ze het toch iets beter voor elkaar te hebben. Maar de top tien hebben ze bij McLaren vorig jaar regelmatig gehaald. En ik sluit niet uit dat ze de zaken op orde krijgen wat betrouwbaarheid van de motor betreft. Op sommige circuits, zoals Monza en Spa-Francorchamps, komen ze kracht te kort. Dat staat vast. Maar op andere circuits, en in de regen, speelt rijvaardigheid en sterkte van het chassis een belangrijkere rol. Hopelijk kan Stoffel dan een rol van betekenis spelen.

Wie staat er op het einde van het seizoen op de eerste plek?

Moeilijk te voorspellen. Ik denk dat Hamilton bij Mercedes wel zal afrekenen met Bottas. Ferrari ziet er goed uit, en als Red Bull nog stappen zet, zijn er dit seizoen eindelijk eens meerdere kandidaat-teams voor de eindoverwinning.

R2016_A0001_12031366

(foto Jokko)

Je kunt alle races van Stoffel Vandoorne volgen via Play Sports, te beginnen met de GP van Australië komend weekend. De kwalificaties zijn live te bekijken op zaterdag 25 maart, vanaf 6u05 ‘s morgens. De effectieve race kun je op zondag 26 maart volgen vanaf 5u50. Voor vroege vogels dus!

 

(grote foto belga)