Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Langs de gewestwegen en de grote verkeersassen komt om de 25 kilometer snellaadinfrastructuur.” (foto Belga)© BELGA
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Langs de gewestwegen en de grote verkeersassen komt om de 25 kilometer snellaadinfrastructuur.” (foto Belga)© BELGA

De auto zal ook in de toekomst prominent aanwezig zijn in het straatbeeld. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). De minister voorspelt wel een opmars van combimobiliteit, autodelen én de fiets. Een slimme kilometerheffing is niet voor morgen.

Geen Autosalon dit jaar, en dat vindt Lydia Peeters spijtig. “Ik ben een trouw bezoeker, als minister, maar ook voordien. Het Autosalon is de place to be voor wie meer wil weten over de nieuwste snufjes en de laatste innovaties. Ik vind dat heel boeiend. Ik was ook aangenaam verrast dat er vorig jaar zoveel aandacht was voor andere en nieuwe vervoersmiddelen. Ik zal het missen, maar ik begrijp natuurlijk waarom het niet kan doorgaan. De gezondheid gaat voor.”

Hoe ziet u de toekomst van de auto?

De auto zal niet verdwijnen uit het straatbeeld. Ik ben er wel van overtuigd dat combimobiliteit opgang zal maken. Dat is de combinatie van bijvoorbeeld fiets en auto of trein en auto. Ten tweede denk ik dat autodelen populairder zal worden. We zien dat nu al in onze grote steden. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Dat is goed om filevorming tegen te gaan én goed voor het milieu. Ik denk dat op termijn afgestapt zal worden van de idee dat elk gezin een eigen auto moet hebben.

Moet een minister van Mobiliteit de auto niet ontmoedigen?

Er zijn er die dat misschien zouden doen. Ik niet. Ik ben een liberaal. Je moet de mensen vrijlaten. Ik wil wel sturen. Ik wil vooral dat mensen bewust kiezen welk vervoersmiddel ze nemen. Als de verplaatsing twee kilometer is, dan hoop ik dat ze voor de fiets kiezen. Maar iemand die in een landelijk gebied woont, en naar Brussel moet, kan ik niet ontmoedigen de auto te nemen.

Een écht slimme kilometerheffing kan op termijn een goede maatregel zijn.”

Meer en meer autobouwers schrappen diesels en schakelen over naar elektrische wagens. Is dat het model van de toekomst?

Dat denk ik wel. We moeten geleidelijk de volledige overstap van fossiele brandstoffen naar emissievrije wagens maken. Van de 3,5 miljoen wagens in Vlaanderen zijn er vandaag nog maar 60.500 emissievrij. Dat is veel te weinig. We moeten daarom de betrouwbaarheid verhogen én de range . Een elektrische wagen moet voldoende kilometers kunnen afleggen. De betrouwbaarheid verhogen, is ook een opdracht van de overheid. Daarom komt er langs de gewestwegen en de grote verkeersassen om de 25 kilometer snellaadinfrastructuur.

Als morgen iedereen overstapt, is er niet genoeg elektriciteit. Dat is een probleem.

Ik zal antwoorden met een andere boutade. Als morgen iedereen zonnepanelen legt, en dat combineert met een batterij, is dat probleem opgelost. Neen, ik geloof in de weg van de geleidelijkheid. De overstap zal geleidelijk verlopen, en tegelijk moeten we meer inzetten op duurzame energie en innovatie. Dan zal dat lukken.

U wil de komende vijf jaar 30.000 extra laadpalen installeren. Dat zal niet genoeg zijn, zeggen vakverenigingen, zeker omdat de federale regering oplegt dat elke nieuwe bedrijfswagen vanaf 2026 elektrisch moet zijn.

Ik vind die kritiek verrassend. Anderen zeggen dat mijn ambitie te groot is. Wat is het nu? Vandaag zijn er 4.000 publieke laadpalen. Dat is veel te weinig. Ik denk dat we met die 30.000 een héél grote stap vooruit zetten. Mag dat meer zijn? Natuurlijk. Er zijn ook instanties en bedrijven die zeggen: wij willen mee op die kar springen. Heel graag. De overheid moet dit niet alleen doen. Opnieuw: ik geloof rotsvast in innovatie.

Een elektrische wagen is duur. Als de vraag groter wordt, kan de prijs nog stijgen. Bestaat het gevaar niet dat een auto een luxeproduct wordt?

Volgens mij niet. Er zijn al betaalbare elektrische modellen op de markt. Je mag niet alleen aan Tesla denken, hè. Ik zie de prijzen zelfs dalen. Je moet bovendien het verbruik in rekening brengen. De prijs van een wagen is niet alleen de aankoopprijs.

Ik lees weinig over waterstof in uw plannen. Gelooft u daar niet in?

Toch wel. Maar de elektrische wagen heeft op dit moment een voorsprong.

Iets anders. Ook met onze elektrische wagen staan we in de file. Hoe wil u het gigantische fileprobleem oplossen?

Dat is een en-en-verhaal. Enerzijds stimuleren we de shift naar duurzaam vervoer en combimobiliteit. Dat moet zorgen voor minder wagens op de weg. Anderzijds investeren we grote bedragen in onze infrastructuur. We voorzien dit jaar meer dan 5,5 miljard euro daarvoor. Oosterweel bijvoorbeeld: dat is goed voor 3,1 miljard. We focussen bij onze investeringen op meer verkeersveiligheid, conflictvrije kruispunten, slimme verkeerslichten en betere doorstroming.

De Brusselse regering voert een slimme kilometerheffing in. Is dat niet doortastender dan wat u doet?

Wat Brussel wil invoeren, is geen slimme heffing, maar een platte belastingverhoging die de Vlaamse en de Waalse pendelaar in de portemonnee treft. Ik ben niet gelukkig daarmee. We zullen ons daartegen verzetten. Let wel: een écht slimme kilometerheffing kan op termijn wel een goede maatregel zijn. Dat betekent een verschuiving van de belasting op bezit naar verbruik. Ik vind dat een goed principe. Maar dat moet gebeuren over de grenzen van de gewesten heen. Het kan niet zijn dat één gewest dat oplegt. Bovendien moeten eerst de alternatieven op punt staan. Pas daarna kan er een heffing ingevoerd worden. De mensen moeten kunnen kiezen: ofwel betaal ik voor het gebruik van mijn wagen ofwel neem ik een alternatief.

Wat vindt u van het voorstel van Groen en SP.A om in élke bebouwde kom zone 30 in te voeren?

Dat is te kort door de bocht. Ik vind niet dat het Vlaams gewest dat moet opleggen. De lokale besturen zijn best geplaatst om te kiezen waar ze zone 30 willen en waar niet. Ik weet waarover ik spreek: ik ben zelf al twintig jaar burgemeester van Dilsen-Stokkem.

Zal corona blijvende gevolgen hebben voor onze mobiliteit?

Ik hoop van wel. Ik denk het ook. We spraken zonet over het fileprobleem. We hebben in deze crisis ontdekt dat thuiswerk kan, dat we ons niet voor elke vergadering moeten verplaatsen. Ik hoop dat we daar na de crisis bewust van blijven. Ten tweede hebben veel mensen het fietsen herontdekt. Hopelijk is ook dat een blijver.

Met welke auto rijdt u? Of mag een minister niet meer rijden?

Jawel, gelukkig maar. Ik rijd graag zelf. Ik heb een BMW. Een hybride: benzine en elektriciteit. Een bewuste keuze, omdat de range van een elektrische wagen niet groot genoeg is voor de afstanden die ik als minister doe.

Ontdek vandaag onze Gocar.be Autospecial centraal in de krant!