Mazda CX-30 met revolutionaire SkyActiv-X-motor

68
Kenmerkend voor het Mazda CX-30-front zijn onder meer de smalle lichtunits.

Mazda is de jongste tijd flink op dreef. Kort na de lancering van de nieuwe Mazda3 (hatchback en sedan), pakte de Japanse constructeur ook uit met een nieuwe cross-over: de CX-30.

In het Mazda-gamma positioneert de CX-30 zich tussen de CX-3 en de CX-5. Deze laatste is wereldwijd inmiddels het bestverkochte Mazda-model. Volgens de fabrikant speelt de CX-30 in op de wensen van klanten die de compacte afmetingen van de CX-3 gecombineerd willen zien met de interieurruimte en de functionaliteit van de CX-5. De CX-30 is technisch  gebaseerd op de nieuwe Mada3, al is hij wel 6 cm korter en is ook de wielbasis met 7,5 cm teruggedrongen. Wij reden de Japanse cross-over met in het vooronder de revolutionaire SkyActiv-X-krachtbron.

De jongste evolutie van de Kodo-designfilosofie

De CX-30 is het tweede productiemodel dat gebruik maakt van de jongste evolutie van de Kodo-designfilosofie. Volgens Mazda betreft het een kunstzinnige designtaal welke diepgeworteld is in de traditionele Japanse esthetiek. Door elk detail te perfectioneren volgens het “less is more”-principe creëerden de designers al bij al ongeëvenaard zuivere en mooie oppervlakken. Dit resulteerde in een uiterst origineel vormgegeven cross-over.

Vooraan werd de merktypische vleugel bedacht met een scherpere en diepere vorm, die samen met de gebeitelde contouren van de voorbumper bijdraagt tot een geheel dat een sterke indruk van beweging nalaat. De grootte en het patroon van het driehoekig motief in het radiatorrooster werden ook nog verfijnd om naargelang de gezichtshoek en de lichtinval een rijke schakering te laten zien.

Al even kenmerkend voor het CX-30-front zijn de smalle lichtunits evenals de wat vlakke bumper.  De led-richtingaanwijzers werden  bovendien bedacht met een nieuwe,  opvallende lichtsignatuur.  De achterste spatborden komen dan weer perfect tot hun recht middels het naar achteren toelopende koetswerk dat de achterklep haar smalle welving verleent. De Mazda CX-30 is verkrijgbaar met 16-en 18-duims lichtmetalen wielen.   Zichtbaarheid is uiteraard belangrijk. Zo zijn de C-stijlen ontworpen om het zicht door de achterzijruitjes te optimaliseren. Samen met de achterklep bieden ze alvast een goed zicht op de wagens die zich diagonaal achter de CX-30 bevinden.

Een symmetrische cockpit

De cockpit staat geheel in het teken van de bestuurder, met drie instrumenten en een centraal display dat keurig naar de bestuurder is gericht. Het bovenste deel van het dashboard is afgewerkt met een bijkomende, vleugelvormige kap. Deze loopt vanaf de bovenzijde horizontaal naar de portierbekleding aan passagierszijde en is ook nog eens voorzien van hoogwaardige stiknaden. De brede vloerconsole herbergt de versnellingspook, de bekerhouders evenals de Commander-toets.

De Mazda CX-30 pakt uit met een centraal breedbeeldscherm van 8,8-duim.  De fabrikant maakt zich overigens sterk dat de bediening van het scherm beter geschiedt met een draaiknop dan  middels een aanraakscherm.  De CX-30 is uitgerust met het vernieuwde, gebruiksvriendelijke  Mazda Connect-systeem.  Het rekenvermogen van de hardware werd opgekrikt en de software tegelijk geoptimaliseerd om de opstarttijd van het infotainmentscherm te halveren.  Zo is het navigatiesysteem voortaan nagenoeg meteen klaar voor gebruik zodra het contact wordt aangezet.

De bestuurder kijkt uit op drie instrumenten en een centraal display.

Het Mazda Connect-systeem ondersteunt bovendien Apple CarPlay en Android Auto standaard via een USB-aansluiting.  De Mazda CX-30 wordt standaard geleverd met het van 8 luidsprekers voorziene audiosysteem ‘Mazda Harmonic Acoustics’, al is optioneel eveneens een Bose-audiosysteem met 12 luidsprekers verkrijgbaar. Voor het interieur kan alsnog worden gekozen uit twee kleurenschema’s (Rich Brown of Navy Blue) die zijn uitgewerkt op maat van de verschillende levensstijlen en voorkeuren.

Het van dunne spaken voorziene stuur dat zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar is, ligt goed in de handen.  Voorts kenmerkt de CX-30 zich door een gemakkelijke in-en uitstap. De afstand tussen de voor-en achterzetels is royaal en de vloerhoogte  tegelijk laag.   De bagageruimte van de enkel als vijfzitter gecommercialiseerde CX-30 varieert van 430 tot 1406 liter , hetgeen eerder matig te noemen  is . De tildrempel beperkt zich  wel tot 73,1 cm, zodat zware voorwerpen gemakkelijk in-en uitgeladen kunnen worden. Tegen meerprijs is een elektrische bediening van de achterklep verkrijgbaar.

Tal van veiligheidsvoorzieningen

De Mazda CX-30 pakt-zoals het een eigentijdse vierwieler betaamt-uit met tal van veiligheidsitems die hetzij standaard hetzij optioneel zijn. Tot de van huis uit al geleverde actieve veiligheidsitems behoren onder meer het Smart Brake Support,  grootlichtassistent, verkeersbordenherkenning, detectie van dwarsverkeer achter de wagen evenals rijstrookwaarschuwing en vermoeidheidsdetectie.

Optioneel zijn de veiligheidsvoorzieningen Front Cross Traffic Alert evenals het  Cruising & Traffic Support. Het eerstgenoemde detecteert andere voertuigen die van links of rechts naderen in de dode hoeken van de auto en maakt de bestuurder daarop attent.  Het CTS-systeem helpt bovendien vermoeidheid bij de bestuurder tegen te gaan door in fileverkeer het gaspedaal, het rempedaal en het stuur te bedienen. Zodra het CTS-systeem actief is, regelt het  automatisch de snelheid teneinde een correcte afstand ten opzichte van de voorligger aan te houden.  Naast de standaard gemonteerde frontale, laterale en gordijnairbags beschikt de Mazda CX-30 eveneens al standaard over een knieairbag voor de bestuurder.

Revolutionaire SkyActiv-X-motor

De Mazda CX-30 wordt bij ons gecommercialiseerd met drie krachtbronnen: twee benzinemotoren en een zelfontbrander.  Gloednieuw is de 132 kW/ 180 pk sterke  tweeliter Skyactiv-X- motor die goed is  voor een hoogste koppel van 224 Nm (bij 3.000 t/m) en die de zuinigheid van een diesel combineert met het prestatievermogen  van een benzinestoker.  Het betreft hier ’s werelds eerste in serie gebouwde benzinemotor die gebruik maakt van een hoge compressieontsteking (16,3:1) en zo de voordelen van een oliestoker evenaart.  Het vonkgestuurde  SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition)-systeem  zorgt voor de ontbranding   van het benzine-luchtmengsel en stelt de motor in staat om  naadloos over te schakelen tussen de conventionele verbranding en de compressieontsteking door beide types  van verbranding op een verschillende manier tot stand te brengen met een vonk.

De achterste spatborden komen mooi tot hun recht.

Volgens Mazda bedraagt het gemiddeld benzineverbruik van deze revolutionaire krachtbron slechts 4,4 liter per 100 km (C02-uitstoot: 100g/km). De  SkyActiv-X-motor maakt ook nog eens dankbaar gebruik van het Mazda M Hybrid-systeem.  Let wel: het SPCCI-proces werkt enkel bij gedeeltelijke belasting-bij een rustige rijstijl- en gebruikt een arm mengsel om het verbruik te drukken. Met de van een manuele zesbak voorziene CX-30  SkyActiv-X noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,1liter per 100 km.  De wielophanging van de voorwielaangedreven  Mazda CX-30 omvat McPherson-veerpoten vooraan in combinatie met een torsieas achterop en staat garant voor  zowel een veilig  als een comfortabel weggedrag.

Aan de Mazda CX-30 2.0 SkyActiv-X ‘Business’ hangt een prijskaartje van 29.090 euro.