Mitsubishi Eclipse Cross 2.2 Di-D 4WD: scherp ogende suv-coupé

52
Een opvallende suv-coupé met Dynamic Shield-radiatorrooster.

De 4,40 m lange, 1,80 m brede en 1,68 m hoge Mitsubishi Eclipse Cross  opereert in het erg  geliefde segment van compacte cross-overs/suv’s. De  Eclipse Cross positioneert zich in het Mitsubishi-gamma  tussen de ASX en de Outlander. De naam ‘Eclipse’ is een verwijzing naar de populaire sportwagen die Mitsubishi in de VS bouwde tussen 1989 en 2012.  Als scherp ogende suv-coupé  wijdt de Eclipse Cross alvast de nieuwe Mitsubishi-designtaal in.  Feit is dat de Eclipse Cross net als zijn directe concurrent Toyota CH-R een bepaald opvallende vierwieler is.  Recent maakten we kennis met de van een dieselmotor voorziene Eclipse Cross.

Het front van de Mitsubishi Eclipse Cross wordt gekenmerkt door het Dynamic Shield-radiatorrooster dat we ook aantreffen op de  Outlander. De achtersteven is met dank aan een door een spoiler in twee delen gesplitste achterruit weliswaar origineel te noemen, maar beperkt wel het zicht naar achteren.

In het interieur worden grote oppervlakken zoals het dashboard en de portierpanelen afgewerkt met een zacht aanvoelend, golvend lederachtig materiaal, dat qua uitzicht en aanvoelen contrasteert met de zilverkleurige afwerking van de harde oppervlakken.  De hoogwaardige leren bekleding  van de Instyle-uitvoering  is ook nog eens voorzien van fraaie oranje stiknaden.  De bestuurder kijkt  uit op een conventioneel,  zij het wel prima afleesbaar instrumentarium. Boven de middenconsole prijkt het infotainmentscherm voor het multimediasysteem dat onder meer Apple CarPlay aanbiedt.

Een keurig afgewerkt interieur.

De obligate usb-aansluitingen tekenen eveneens present.  Voor het eerst  maakt Mitsubishi voor de bediening van het infotainmentsysteem gebruik van een touchpad in plaats van een draaiknop. In de topversies  is eveneens voorzien in een head-up display.  Het interieur kreeg een upgrade via carbonlook en het gebruik van  pianozwarte en aluminiumkleurige accenten. Feit is dat de voor het interieur aangewende materialen kwaliteitsvoller zijn dan deze in de ASX en Outlander. Zo zien we minder harde plastics en meer zachte kunststoffen.

Ergonomisch stelt de  Mitsubishi Eclipse Cross evenmin teleur en aan opbergcapaciteit is er geen gebrek met onder meer forse bekerhouders. De Mitsubishi Eclipse Cross is  een voortreffelijk inzetbare gezinswagen. Hoofd- en beenruimte zijn zowel voor- als achterin dik in orde.  Qua ruimte achterin  is de Eclipse Cross zelfs bovengemiddeld te noemen. De kofferinhoud van 341 liter is  redelijk te noemen, maar  door de achterbank 20 cm naar voren te schuiven wordt de inhoud opgetrokken tot 448 liter.  Men kan bijgevolg kiezen voor extra been-of extra kofferruimte.  Van de achterbank kan de hoek van de rugleuning ook nog eens in 2 ongelijke delen worden versteld.

Beproefde oliestoker en S-AW-systeem

Vooralsnog is de Mitsubishi Eclipse Cross, te bekomen als voor- of vierwielaandrijver, enkel verkrijgbaar met slechts  één benzinemotor. Het betreft een vier cilinders tellende en 120 kW/163 pk rijke  1,5 liter turbomotor. Dieselliefhebbers kunnen terecht bij de 2,2 liter oliestoker die we voorheen ook aantroffen in de Outlander.  De 2.268 cm3 metende vierpitter, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 109 kW/148 pk en 388 newtonmeter(bij 2.000 t/m) toont zich ook nog eens  geluidsvriendelijk. In tegenstelling tot de naar wens van een  manuele zesbak of van een CVT(Continu Variabele Transmissie)  te voorziene benzineversie, is de dieseluitvoering er uitsluitend is in combinatie met  een voorbeeldig op de soepele motorkarakteristiek afgestemde achttrapsautomaat (incl. flippers aan het stuur).

Bovendien pakt de dieseluitvoering standaard  uit met Super All Wheel Control-vierwierlaandrijving.  Het S-AW-systeem kent drie standen (Auto, Snow en Gravel) en verdeelt het koppel  automatisch over de voor-en achteras.  Voorts wordt middels remingrepen onder- en overstuur beteugeld.

Een middels een spoiler in twee delen gesplitste achterruit.

Sportieve aspiraties heeft de zelfontbrander niet. De prestaties stellen evenwel niet teleur met onder meer een 0-100 km/u-sprint in 11,7 seconden. Wij  noteerden tijdens de test een gemiddeld brandstofverbruik  van 7,0 liter diesel per 100 km.  Voorzien van een fraaie multilink-achterwielophanging toont  de Mitsubishi Eclipse Cross zich een comfortabele vijfzitter met een onder alle omstandigheden voorspelbaar weggedrag. Aan tractie ontbreekt het nooit, terwijl  de  besturing  ook nog eens voldoende feedback biedt. In (te)snel genomen bochten helt de koets nauwelijks over. Indien nodig  zorgen de schijfremmen(vooraan geventileerd) bovendien voor een prima vertraging. De Eclipse Cross is weliswaar pittig geveerd, maar oneffenheden weet het onderstel toch soepel te verwerken.

Aan comfort-en veiligheidsitems ontbreekt het dit Mitsubishi-model evenmin.  Zo is de  Eclipse Cross  2.2 Di-D  S-AWC ”Instyle” al van huis uit voorzien van onder meer zeven airbags, 18-duims lichtmetalen wielen, led-koplampen met sproeiers, een leren interieur, een automatische airco (twee zones ),  een audiosysteem (negen luidsprekers),  een elektrisch regelbare bestuurderszetel, een verwarmbaar leren stuur, een elektrisch bediend panoramisch schuifdak,  een centrale armsteun voor-en achteraan, een Rockford Fosgate premium audiosysteem, een adaptieve snelheidsregelaar,  een 360°parkeercamera, een  grootlichtassistent, actieve remassistent met voetgangersdetectie, waarschuwing voor dwarsverkeer achter de wagen, bandendrukcontrole, dodehoekdetectie  en rijbaanhulp. Goed om weten is ook dat de Mitsubishi Eclipse Cross bij de Euro NCAP-crashtests  bedacht  werd met een 5-sterrenveiligheidsbeoordeling.

Aan de Mitsubishi Eclipse Cross 2.2 Di-D S-AWC “Instyle” hangt een prijskaartje van 39.490 euro.