10 tips voor een betere mondgezondheid

416

Op de leeftijd van 12 tot 14 jaar heeft 70% van de Belgen een smetteloos gebit. Daarna gaat het pijlsnel bergaf met onze mondgezondheid. Bij de 30-jarigen heeft 90% al een of andere vorm van aangetast gebit. En dat is niet zo onschuldig, zo waarschuwt de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT) op de Werelddag van de Mondgezondheid.

Kid Brushing Teeth Background / Kid Brushing Teeth / Kid Brushin

Op zondag 20 maart is het ‘Werelddag van de Mondgezondheid’. Dit jaar wordt op deze dag in het bijzonder gewezen op het verband tussen een goede mondgezondheid en de algemene gezondheid. Al in 2003 wees de Wereldgezondheidsorganisatie in haar World Oral Health Report op de relatie tussen beide. Wereldwijd lopen 3.9 miljard mensen rond met mondziekten, tussen de 60 en 90% van de kinderen lijdt aan onbehandeld tandbederf. En België is niet meteen een stichtend voorbeeld: bij de 12 tot 14-jarigen is 70.8% cariësvrij, bij de 15 tot 24-jarigen nog 28.9%. Op 30 jaar heeft nog slechts 10% een onaangetast gebit.

Yann Van Hoecke, voorzitter VBT: “Ongeveer een derde van de bevolking heeft tandvleesontstekingen. Dat zijn hallucinante cijfers voor een ontwikkeld land, zeker als je weet dat bacteriële infecties in de mond kunnen zorgen voor een verergering of versnelling van een andere aandoening. Een gezond lichaam heeft dus baat bij een gezonde mond. Toch zijn veel mensen zich niet bewust van de gevolgen van een slechte mondgezondheid.”

De VBT geeft alvast 10 tips mee die veel onheil kunnen voorkomen.

  1. Poets minstens twee keer per dag.

De beste tijd om tanden te poetsen is na de maaltijd. Kies een tandenborstel met een kleine kop voor een betere toegang tot de achterste tanden. Zachte haren zijn vriendelijker voor het tandvlees.

2. Gebruik tandpasta met fluoride.

Fluoride helpt om tandglazuur te harden en vermindert het risico op gaatjes.

3. Borstel grondig.

Tandenpoetsen moet tussen de twee en drie minuten duren.

4. Flos je tanden dagelijks.

Gebruik daarbij een zachte zagende beweging om de flosdraad tussen de tanden te bewegen.

5. Beperk zure dranken zoals frisdranken, likeurtjes en vruchtensappen.

Voedingszuren verzachten tandmateriaal en lossen de mineralen in het tandglazuur op, waardoor gaten (cariës) ontstaan.

6. Beperk suikerhoudende voedingsmiddelen.

Bacteriën in de tandplak veranderen de suikers in zuren

7. Bescherm je tanden tegen een blessure.

Draag een gebitsbeschermer of full-face helm bij het sporten.

8. Als er toch bij een ongeval een tand uitgeslagen wordt, probeer dan de tand te redden.

Als het mogelijk is, hou de tand terug op zijn plaats in de mond, terwijl je onmiddellijk tandheelkundige hulp zoekt. Als dit niet mogelijk is, wikkel de tand in plastic of plaats hem in melk terwijl je onmiddellijk tandheelkundige hulp zoekt.

9. Gebruik je tanden enkel voor het kauwen van voedsel.

Dus niet om noten te kraken, flessendoppen te verwijderen of verpakkingen open te scheuren, dan loop je het risico dat er stukjes van je tanden afbreken of dat tanden zelfs volledig afbreken.

10. Ga regelmatig naar je tandarts voor check-ups.

En natuurlijk bezoek je ook je tandarts bij een tandheelkundig probleem zoals kiespijn of bloedend tandvlees.

Info: www.vbt.be