Nieuwe Audi A3 Sportback 35 TFSI heeft sportieve proporties

37
De nieuwe Audi A3 Sportback oogt sportief.

In het alsmaar drukker wordende compacte premium-segment is Audi al sinds 1996 vertegenwoordigd met de hatchback A3 Sportback. Deze laatste is ontegensprekelijk een van de Audi-bestsellers. Sinds de introductie van deze vijfdeurs zijn er al meer dan vijf miljoen stuks verkocht. Van de 4de A3 Sportback-generatie verwacht Audi dat deze een vervolgstuk aan dit verkoopsucces zal breien. Wij reden recent de A3 Sportback 35 TFSI “S line”.

Ten opzichte van de vorige generatie is het koetswerk van de nieuwste Audi A3 Sportback flink onder handen genomen. Zo heeft de A3 Sportback IV ronduit sportieve proporties, terwijl zijn concave flank zich aanbiedt als een gloednieuw motief in het Audi-design. Samen met de zeer schuine C-stijlen boven de achterwielen en de van de koplampen naar de achterlichten omhoog lopende schouderlijn wordt de dynamische uitstraling van dit Audi-model er extra door benadrukt.

Het front wordt gedomineerd door het brede, zeshoekige Singleframe met honingraat rooster. Door het samenspel met de brede, hoekige luchtinlaten en de opvallende voorbumper brengt dit het sportieve karakter evenzeer tot uiting. Een lange dakspoiler maakt dat het raam er laag uitziet. De breedte van dit compacte premiummodel uit Ingolstadt wordt extra benadrukt middels de smalle achterlichten, de diffuser en de rechthoekige uitlaten.

De nieuwe Audi A3 Sportback herken je overigens al meteen aan zijn koplampen. Als topversie integreren de ledmatrixlampen voor het eerst digitale dagrijlichten. Een uit 15 leds bestaande pixelmatrix toont een specifieke dagrijlichtsignatuur in functie van het uitrustingsniveau. Zo worden de 2 basisversies gekenmerkt door horizontale lijnen, terwijl 2 verticale ledlijnen de sportiviteit van de S Line-koets extra in de verf zetten. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 is de nieuwe A3 Sportback ook nog eens erg windvriendelijk, hetgeen uiteraard zowel het brandstofverbruik als de C02-uitstoot ten goede komt. T.o.v. zijn voorganger is de nieuwe Audi A3 Sportback 3 cm in de lengte gegroeid. De wielbasis bedraagt 2,64 m en dat is identiek aan die van de derde generatie. De door ons gereden “S line”-uitvoering ligt door de sportvering ook nog eens 1,5 cm dichter bij het asfalt. Standaard is de S line o.m. voorzien van sportzetels met een bekleding in stof en kunstleder, een lederen sportstuur, aluminium pedalen en een centrale armsteun voorin.

Audi Virtual Cockpit Plus

Tegenover de vorige generatie onderging ook het interieur een revolutie. Het oogt niet enkel sportief, het voldoet evenzeer aan een hoge kwaliteitsstandaard. De cockpit is volledig op de bestuurder gericht en gebruikt elementen ontleend aan de grotere Audi-modellen. Exit de zich voorheen op de middenconsole bevindende draaiknop van het MMI-systeem. Opvallend dat Audi in- tegenstelling tot wat bij de VW Golf VIII het geval is- voor de belangrijkste functies nog wel knoppen in de middenconsole heeft ondergebracht. Zo kan je de temperatuur evenals het radiovolume bedienen zonder de ogen van de weg te halen.

Binnenin is digitalisering troef.

De A3 Sportback is voortaan standaard voorzien van een 10,1-duim aanraakscherm dat kan dienen om instellingen aan te passen van de mediaselectie, de navigatie en de uitgebreide geconnecteerde diensten. Het MMI-bedieningsconcept wordt overigens ondersteund door een nieuwe hoofdunit, zijnde de 3de generatie van het modulaire infotainmentplatform MIB 3, dat 10 keer meer rekenkracht heeft dan het MIB 2 in het vorige model. Spraakbediening ontbreekt evenmin . Zo begrijpt het spraaksturingssysteem bijvoorbeeld vragen als “Waar bevindt zich het dichtstbijzijnde Italiaanse restaurant?” en geeft dan de overeenkomstige locaties in de omgeving weer.

Standaard is de Audi A3 Sportback uitgerust met een digitaal instrumentenbord dat een diameter van 10,25-duim heeft en bediend wordt middels het multifunctionele stuur. Nóg aantrekkelijker is de van een 12,3-duim scherm voorziene Audi Virtual cockpit Plus waarmee de testwagen was uitgerust. Dit scherm biedt drie verschillende weergaves, waaronder een met een sportieve lay-out. Via de VIEW-toets op het multifunctiestuur kan men omschakelen tussen twee verschillende weergaven van de klokinstrumenten. Deze met kleine instrumenten biedt de mogelijkheid om grote, duidelijke grafieken van de boordcomputer en de MMi-componenten weer te geven.

Bovendien is ook configuratie van boordcomputerwaarden in de toerenteller mogelijk. Meerdere Car-to-X-diensten verbinden de A3 Sportback bovendien zowel met andere voertuigen als met de omgeving. Is de plaatselijke infrastructuur beschikbaar, dan helpt het om vrije parkeerplekken langs de weg te vinden of om de groene golf te volgen door te communiceren met de centrale computer van de stad. Informatie omtrent de verkeerslichtcycli wordt weergegeven in de virtual cockpit. Zo kan men de snelheid anticiperend aanpassen waardoor de efficiëntie toeneemt en de verkeersdoorstroming verbetert. Standaard is de Audi A3 Sportback uitgerust met een DAB+ radio.

Veel Audi connect-functies zijn gebundeld in de gratis myAudi-app, die de smartphone verbindt met de A3 Sportback. De app kan o.m. worden gebruikt om navigatieroutes naar het MMI te sturen en om muziek te streamen. Men kan die app eveneens gebruiken om de wagen van op afstand te vergrendelen of te ontgrendelen, de optionele standverwarming te bedienen, te bepalen waar de wagen geparkeerd staat of om naar de wagen te worden gegidst.

Geblazen 1,5 liter viercilinder

Als instap-benzinemotor fungeert een 999 cm3 metende driecilinder goed voor een vermogen van 81 kW/110 pk, die in serie gekoppeld is aan een manuele zesbak. Wie de 1,0 liter krachtbron te min vindt, kan terecht bij de 1498 cm3 metende viercilinder opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp.110 kW/150 pk en 250 Nm. Naar wens is deze direct ingespoten en geblazen 1,5 liter-zestienklepper te koppelen aan een nieuw ontwikkelde manuele zesbak of aan een S tronic zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Naast een “cylinder on demand”-technologie maakt het aandrijfgeheel in combinatie met de automaat gebruik van een 48 V-mild hybrid-systeem. Dat laatste recupereert energie tijdens het vertragen en ondersteunt de motor met tot 50 newtonmeter koppel tijdens het vertrekken en versnellen bij lage toerentallen.

1.Een dakspoiler zorgt ervoor dat het raam er laag uitziet.

Wij reden onlangs de A3 Sportback voorzien van een handgeschakelde zesbak. Met de 150 pk sterke vierpitter komt men alvast niets te kort in het dagelijks verkeer. Zo wordt de 0-100 km/u-sprint al in 8,4 seconden geklaard en is desgewenst op de Autobahn een top van 224 km/u waar te maken. Wij noteerden bij de testwagen een gemiddeld verbruik van 5,6 liter per 100 km.

Dieselaars komen in het A3 Sportback-gamma aan hun trekken met een in twee vermogensvarianten (85 kW/116 pk en 110 kW/150 pk) verkrijgbare tweeliter-diesel en In de nabije toekomst mogen we ook nog versie op aardgas(CNG)evenals plug-in-hybrides in twee vermogensversies verwelkomen. De rijhoedanigheden van de Audi A3 Sportback 35 TFSI zijn dik in orde. De voorwielaandrijver vertoont een vrij sportief weggedrag. Zo wordt het stuurkarakter gekenmerkt door aardig wat scherpte. Hij vindt het zonder meer prettig om gezwind door de bochten te worden gejaagd. Daarbij blijft de wagen overigens mooi koersvast.

Met dank aan een efficiënte schokdemping en een voortreffelijk veercomfort toont de Audi A3 Sportback 35 TFSI, voorzien van een multilink-as achterop, zich bovendien een aangename wagen voor lange afstanden. Optioneel is de nieuwe Audi A3 Sportback, welke gebruik maakt van het bekende MQB-platform, eveneens te bekomen met adaptieve dempers die het koetswerk 1,0 cm lager leggen. Optioneel was de testwagen al voorzien van het optionele Audi Drive Select-systeem dat toelaat de wagenkarakteristiek aan te passen middels 5 rijmodi (Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual).

Aan de Audi A3 Sportback 35 TFSI “S Line” hangt een prijskaartje van 30.700 euro.