Nieuwe trends zorgen voor steeds duurdere auto’s

217
Elektrische en hybride wagens zijn duurder, maar elektrificatie is niet de enige factor die de autoprijzen de hoogte injaagt. (foto Getty Images)©Zero Creatives Getty Images/Cultura RF
Elektrische en hybride wagens zijn duurder, maar elektrificatie is niet de enige factor die de autoprijzen de hoogte injaagt. (foto Getty Images)©Zero Creatives Getty Images/Cultura RF

In autoland zijn ‘elektrificatie’ en ‘hybride’ dé modewoorden van het jaar, trends die volledig gedicteerd worden door de Europese CO2-quota. Goed voor de luchtkwaliteit, horen we je al zeggen, maar een gevolg van deze ontwikkeling is dat auto’s alsmaar duurder worden. Toch is dit niet de enige verklaring voor de steeds toenemende prijzen van nieuwe wagens.

De Europese normen wat de CO2-uitstoot van nieuwe automodellen betreft, zijn bepaald op een gemiddelde limiet van 95 g CO2/km per voertuig. Deze toch wel lage grens is afhankelijk van bepaalde criteria, zoals het verkoopvolume of het gemiddelde voertuiggewicht, zodat de doelstelling afhankelijk van de fabrikant hoger of lager komt te liggen.

Fabrikanten die er niet in slagen om aan deze voorwaarde te voldoen, riskeren een fikse boete van 95 euro per gram overschrijding. Vermenigvuldig dit bedrag met het aantal verkochte voertuigen die erover zitten, en je begrijpt dat dit miljarden euro’s kan kosten. Alle zeilen worden dan ook bijgezet om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zo laag mogelijk te houden.

Dure oplossingen

De meest effectieve oplossing is elektrificatie. 100% elektrische voertuigen halen het gemiddelde vanzelfsprekend fors naar beneden, dus het spreekt voor zich dat merken zo veel mogelijk EV’s (elektrische voertuigen, red.) willen verkopen. Hybridisering is een andere, zij het iets minder efficiënte, manier om het verbruik van voertuigen en dus hun CO2-uitstoot te reduceren. Een probleem daarbij is dat deze toegevoegde technologie de prijzen voor de consument opdrijven. Zo zijn elektrische voertuigen duurder, onder meer vanwege de ontwikkelingskosten, maar dat geldt ook voor zogenaamde milde hybrides als je deze vergelijkt met hun equivalent zonder een elektrische hulpmotor.

Veiligheid heeft een prijs

Elektrificatie is dus één, maar niet de enige reden waarom nieuwe auto’s in prijs stijgen. Een andere is de toename van het aantal veiligheidssnufjes. Automerken streven nu eenmaal naar een vijfsterrenscore van crashtestorganisatie EuroNCAP en om daarin te slagen moeten hun modellen aan tal van eisen voldoen, onder meer door allerhande actieve rijhulpmiddelen zoals een automatische noodstopfunctie, een rijstrookassistent, dodehoekcontrole enzovoort toe te voegen. Attributen die allesbehalve goedkoop zijn en dus eveneens het prijskaartje verhogen.

Hoop voor de toekomst?

Het staat dus vast dat personenwagens, met inbegrip van stadsauto’s, een grotere aanslag op je bankrekening plegen dan ooit en dat ook in de toekomst zullen blijven doen. Weet echter dat er ondanks deze evolutie nog tal van modellen worden aangeboden die wel nog budgetvriendelijk zijn, zoals de nieuwste Dacia Sande ro, die zowel veilig als betaalbaar is.

(JB/Gocar.be)