Nissan Qashqai dCi 150 4×4: verkrijgbaar met uitgebreid ‘Veiligheidsschild’

57
De jongste Nissan Qashqai wordt vooraan onder meer gekenmerkt door een nieuw V-motion-rooster.

In 2007 zorgde Nissan met de Qashqai zowaar voor een revolutie in het traditionele C-segment. Dit model, dat het midden houdt tussen een hatchback en een compacte suv, ontpopte zich in een mum van tijd tot een heuse kaskraker. De verkoopcijfers liegen er trouwens niet om. Sinds de lancering zijn er van de Qashqai, alsnog de bestverkochte cross-over in Europa, al 2,3 miljoen stuks verkocht. Vorig jaar vond Nissan de tijd rijp om de tweede Qashqai-generatie te lanceren, waarbij de fabrikant er zich wel voor hoedde om de succesvolle ingrediënten van de voorganger niet overboord te gooien. Het dieselgamma werd bovendien uitgebreid met een 150 pk sterke 1.7 dCi-motor bovenop de 115 pk rijke 1.5 dCi. Volgens Nissan blijft de vraag naar zelfontbranders in de Qashqai nog altijd groot. Voortaan is in het Britse Sunderland gebouwde Qashqai II er wel nog enkel als vijfzitter.

Twee jaar terug werd koetswerk van de voortaan enkel nog als vijfzitter gecommercialiseerde Qahqai nieuw vormgegeven. Daarbij groeide de wagen in lengte en breedte respectievelijk met 1,7 cm en 1,8 cm, terwijl de hoogte ongewijzigd bleef. Het uiterlijk werd aangescherpt en dit onder meer door een nieuw front waarin het nieuwe V-motion-rooster met zijn groter merkembleem meteen de aandacht trekt. De vernieuwde motorkap wordt bovendien gekenmerkt door scherpere lijnen met een radius van slechts 5 millimeter. De uitvoeringen met full led-koplampen kregen overigens een andere boemerangvormige signatuur voor de dagrijverlichting.

De achtersteven werd eveneens bijgewerkt. Zo is het motief van de boemerangvormige led-achterlichten nu verder doorgetrokken, waardoor de achterzijde breder oogt. Het resultaat van de wijzigingen in de vormgeving levert een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) op van 0,32, waarmee de Qashqai II tot de beste behoort in zijn segment. Een minpuntje betreft ook bij deze suv het zicht schuin naar achteren, al had de testwagen wel een 360° camera aan boord. Het Qashqai-interieur is fraai afgewerkt en de daarbij gebruikte materialen zijn dik in orde. Hoofd- en beenruimte zijn achterin voldoende, waarbij de rugleuningen van de voorzetels wat dunner zijn uitgevoerd teneinde extra knieruimte voor de achterinzittenden te creëren. Naargelang de opstelling van de 60:40 deelbare achterbank varieert het koffervolume van 430 tot 1.598 liter.

 CMF + ProPilot+New NissanConnect

Het gestroomlijnde koetswerk van de jongste Nissan Qashqai verbergt een modulair platform: het zogeheten CMF (Common Module Family) van Renault-Nissan. Van dit platform zullen trouwens de meeste Renaults en Nissans in de toekomst gebruik maken. De recent door ons gereden vierwielaangedreven Qashqai 1.7 dCi Tekna+ had achteraan een multilink-ophanging. De recentste Nissan Qashqai is eveneens verkrijgbaar met het zogeheten ‘Veiligheidsschild’, een veiligheidspakket dat onder meer een automatische noodstop, een  grootlichtassistent, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, dodehoekassistent, verkeersbordherkenning en slaperigheidscontrole omvat.

1.Het goed in de hand liggende stuur biedt een prima zicht op de instrumenten.

Sinds begin 2018 is de Nissan Qashqai ook te bekomen met ProPilot, de eerste stap op weg naar autonoom rijden. ProPïlot kan het sturen, accelereren en remmen op een rijbaan van de snelweg overnemen. ProPilot is gebaseerd op drie met elkaar samenwerkende systemen(rijstrookassistent, actieve cruisecontrol en fileassistent) en in te schakelen via een knop op het stuur. Informatie verschijnt vervolgens in het display tussen de meters. De nieuwste Qashqai is voorzien van een gloednieuw infotainmentsysteem dat de interactie tussen bestuurder en auto nóg verbetert. Zo geniet men van naadloze, intuïtieve integratie van smartphone en navigatiesysteem. New NissanConnect omvat ook Tom Tom Premium Traffic voor gedetailleerde realtime reisinformatie. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard op alle uitvoeringen behalve op de ‘Visia’-uitmonstering.

Prima aandrijflijn

Onlangs maakten we kennis met de Qashqai 1.7 dCi 4×4 Xtronic Tekna+, waarvan de krachtbron tekent voor een vermogen en koppel van resp. 110 kW/150 pk en 340 newtonmeter (bij 1.750 t/m). Daarmee is de 1.7 dCi 25 kW en 55 Nm sterker dan de Qashqai dCi 115. Kenmerkend voor de potentere zelfontbrander zijn onder meer de turbo met variabele geometrie, de oliepomp met variabele capaciteit, de SCR (SelectiveCatalytic Reduction)-technologie met AdBlue in combinatie met een verbeterde uitlaatgasrecirculatie voor minder NOx-uitstoot(stikstofoxide) evenals de watergekoelde tussenkoeler in het spruitstuk voor een lagere luchttemperatuur en-druk in de cilinders.

Naar wens is de 1749 cm3 metende oliestoker te koppelen aan een manuele zesbak of aan een Xtronic-transmissie (lees: CVT-automaat). De testwagen was voorzien van laatstgenoemde transmissie. De 1,7 liter viercilinder-zestienklepper, die de vroegere 1.6 dCi vervangt, verspreidt zijn vermogen over een breed toerenbereik. De transmissie schakelt daarbij precies op de gewenste momenten en als je zelf de regie overneemt (lees: handmatig schakelen via de pook) is deze nog meer bij de pinken. Met de voorbeeldig op de soepele motorkarakteristiek afgestemde traploze automaat beschikt de Qashqai dCi 150 al bij al over een voortreffelijke aandrijflijn. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de cross-over 11,2 seconden nodig en wie het wenst kan op de Autobahn een top van 193 km/u waarmaken. Gemiddeld behoeft de vrij stil functionerende zelfontbrander 5,8 liter diesel per 100 km.

De achtersteven oogt breder dan voorheen.

Met dank aan onder meer de 4×4-aandrijving weet de Qashqai dCi 150 bochten erg enthousiast te ronden. De stuurbekrachtiging is mooi lineair en biedt ook nog eens voldoende gevoel. In bochten speelt het hogere zwaartepunt de Qashqai overigens weinig parten. Het duiken en hellen van het koetswerk wist Nissan immers keurig aan banden te leggen. In de Qashqai dCi is het ook nog eens comfortabel toeven en dit zeker in de door ons gereden en rijkelijk uitgeruste “Tekna+”-versie, welke o.m. voorziet in een fraaie interieurbekleding, elektrisch verstelbare voorzetels (incl. elektrisch verstelbare leuning van de chauffeurszetel)en een automatische airco.

Aan de Nissan Qashqai dCi 150 Xtronic 4×4 Tekna+ hangt een prijskaartje van 43.040 euro.