Nultolerantie voor alcohol achter het stuur in zicht

1216

Het zat er aan te komen. Alcohol wordt volledig taboe achter het stuur. Reeds in 2012 werd een plan uitgewerkt om de toegelaten alcoholgraad terug te brengen van 0,5 naar 0,2 promille en nu wordt gepleit voor nultolerantie. Het lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn voor het zover is.

De resultaten van de ‘Verkeersveilige Nacht’ van vorig weekend in Oost- en West-Vlaanderen waren ontnuchterend. In beide provincies werden meer dronken bestuurders betrapt dan het jaar voordien. De politie trok 67 rijbewijzen in.

BELGIUM ACTION WEEKEND ACCIDENTS ALCOHOL CONTROL
Verrassend is dat 69 procent van de Belgen voorstander is van nultolerantie. (foto’s belga)

5 % van de bestuurders die werden gecontroleerd, was dronken. In Oost-Vlaanderen lag dat cijfer vorig jaar nog op 3,5 %. Gouverneur Jan Briers is teleurgesteld: “Dit is het slechtste cijfer in vier jaar. We hebben eerst en vooral een sensibiliseringsactie willen voeren en dachten dat velen op de hoogte zouden zijn, maar het heeft niet geholpen.”
Ook in West-Vlaanderen was er een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar. Carl Decaluwé, gouverneur van West-Vlaanderen, pleit voor nultolerantie. ” We moeten durven te overwegen om naar 0 promille te gaan zoals in Scandinavië.”

Al 21 jaar 0,5 promille

De vorige verlaging van de alcoholgrens dateert van 1 december 1994. Toen daalde de limiet van 0,8 naar 0,5 promille. Sindsdien werd al vaker gespeculeerd over een verdere verlaging van die grens. Zo pleitte voormalig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe eind 2009 al voor een strengere alcohollimiet van 0,2 promille voor vrachtwagenchauffeurs, motorrijders en bestuurders die nog geen twee jaar hun rijbewijs hebben.

7 op 10 voor nultolerantie

Nu blijkt men meteen een stap verder te willen gaan en voor nultolerantie te opteren, zoals onder meer in Zweden, Slovakije, Polen en Tsjechië het geval is. Verrassend is dat 69 procent van de Belgen voorstander is, zo blijkt uit een recente bevraging. Ook verkeersdeskundigen staan achter de maatregel, want het geeft eindelijk duidelijkheid: wie rijdt, drinkt niet! Geen halfslachtig gedoe meer dus, geen verschil meer tussen zwaarlijvige mannen die enkele pinten achterover mogen slaan zonder zich zorgen te moeten maken en slanke meisjes die na amper één glaasje wijn de 0,5-grens bereiken. Iedereen gelijk voor de wet!