Onze fit&gezond-experte Claudia Van Avermaet roept op om naar je lichaam te luisteren: zo houd je diëten het langst vol

261

Diëten: het blijft populair, ook al levert het nooit een blijvend resultaat op. Dus waarom jezelf wekenlang dingen ontzeggen? Met een Power Plan leer je luisteren naar je lichaam!

Uit enquêtes blijkt tot tot 50 procent van de mensen voortdurend op dieet is. Ze volgen een plan, schaffen zich shakes, pillen, sapjes of andere aanbevolen producten aan of moeten allerlei voedingsstoffen schrappen. Het resultaat van zo’n dieet: je bent veel geld en hopelijk ook gewicht kwijt, maar je voelt je ook vaak ellendig tijdens of net na het volgen van zo’n dieet. Of misschien net niet, maar beland je daarna toch weer op ‘het verkeerde pad’…

Ik krijg vaak de vraag welk dieet nu voor het beste resultaat zorgt. Mijn antwoord is heel eenvoudig: of je nu voor een ketodieet, soepdieet, sapdieet, koolhydraatarm dieet (weg met pasta, brood en aardappelen) of voor een vastenperiode kiest, het gewichtsverlies zal altijd ongeveer hetzelfde zijn. Als je dieet, zal je meestal afvallen. Of toch even. Uit de cijfers blijkt dat de meeste diëten maar vijf weken worden volgehouden, waarna we weer op hetzelfde of een hoger gewicht uitkomen… Mijn oplossing: leer luisteren naar je lichaam. Elk lichaam is uniek en functioneert anders, en heeft dus een eigen plan nodig. Met de volgende basisprincipes kan je je eigen Power Plan samenstellen.

 

1. Luister naar je hongergevoel

Wij hebben allemaal geleerd op vaste tijdstippen te eten, maar eigenlijk zouden we ons hongergevoel moeten volgen. Je eetlust wordt bepaald in je hersenen, en dat is eigenlijk al een perfect voedingsmanagement op zichzelf. Je hebt misschien al ondervonden dat je op sommige dagen meer honger hebt dan anders. De vraag is dus niet ‘mag ik dit wel of niet eten?’, maar ‘heb ik honger?’. Vraag jezelf af of je lichaam zich energiek zal voelen als je iets zal eten. Honger draait echt om een relatie tussen je mind en je body . We denken te vaak dat we geen karakter hebben, maar dat klopt niet helemaal. Bij iedereen is het hongergevoel anders. Er bestaat dus geen perfecte handleiding ‘op papier’ voor, enkel de handleiding van je eigen lichaam.

2. Zorg voor een gezonde basis

Ik houd van onbewerkte voeding met veel groenten, fruit, volwaardige granen, gezonde vetten van noten, avocado’s, vis en soms een stukje vlees. Maar ik geniet ook van dat stuk taart, dat glaasje wijn, dat stuk chocolade en dat koekje zonder me schuldig te voelen. Als je kiest voor een gezonde basis, kan je ook genieten van die verwennerijtjes.

3. Bouw je bord op als een Power Boss

Wie eet als een Power Boss, hoeft niets te laten. Wel belangrijk is de verhouding tussen de verschillende voedingsgroepen.

Begin met je groenten. Die vormen de basis, goed voor 1/2 van je bord. Er zijn geen goede of slechte groenten, ze zitten allemaal boordevol vezels. Mijn tip: houd rekening met de seizoenen. Seizoensproducten zitten boordevol smaak!

Kies je eiwitten. Ik denk aan Griekse yoghurt, bonen, quinoa, linzen, gevogelte, eieren, tofoe, tonijn, vis, vlees en nog veel meer! Goed voor 1/4 van je bord.

Vul aan met je koolhydraten. Pompoen, bruine rijst, volkorenpasta, spelt of haver, volwaardige graansoorten zoals boekweit, quinoa, spelt … Deze voedingsgroep mag zo’n 15% van je bord bedragen.

Voeg je vetten toe. Dan bedoel ik onverzadigde vetten zoals avocado, koolzaadolie, olijfolie, noten, zalm …

Werk af met kruiden. Goed voor heerlijke smaken en geuren. Vorm het recept helemaal naar de noden van jouw lichaam.

Drink water.

 

Wil je meer weten over het Power Plan? Lees dan mijn boek ‘Dagelijkse portie power in 30 minuten’.