Ook in de autosector staat alles op een laag pitje. In één van de laatste Autosalons, die van Frankfurt, waren de nieuwe Corsa, de nieuwe Astra evenals de Grandland X plug-in-hybride dé blikvangers op de Opel-stand. Vooral de nieuwe Corsa gooide er hoge ogen.

Al meteen vanaf zijn lancering in 1982 was de Opel Corsa een succesverhaal. Tot op heden zijn er ruim 13 miljoen exemplaren van de montageband gerold. De thans in de showroom staande Corsa is deze van de 6de generatie en is voor het eerst ook verkrijgbaar in een volledig elektrische variant. Tegen 2024 zal trouwens van elk Opel- model een elektrische variant worden aangeboden.

De 4,06 m lange, 1,96 m brede en 1,43 m hoge Opel Corsa VI is er enkel als 5-deurs.

Vijf generaties eerder

Inmiddels gingen al vijf Corsa-generaties het nieuwe model vooraf. De eerste Corsa-generatie (1982 tot 1993) introduceerde na de tweedeurs hatch- en notchbacks anno 1985 het populaire vijfdeursmodel. Van deze Corsa A, gekenmerkt door nauwgezette verhoudingen in een lengte van slechts 3,62 meter, werden er maar liefst 3,1 miljoen exemplaren gebouwd. De tweede Corsa-generatie zag het levenslicht in 1993 en hield het pas zeven jaar later voor bekeken. Kenmerkend was het ronder vormgegeven koetswerk met de verleidelijke koplampen als grote ronde ogen. Bovendien was de Corsa B 10 cm langer en bood hij veel meer binnenruimte dan zijn voorganger. De benzinemotoren maakten al gebruik van injectie en een katalysator, terwijl de GSI al 16 kleppen had en de diesel een turbo. De Corsa B werd wereldwijd een succesnummer en de verkoopcijfers overschreden de mijlpaal van vier miljoen. Van de derde Corsa-generatie, waarvan het koetswerk sterk aanleunde bij dat van de succesvolle voorganger, werden er 2,5 miljoen stuks verkocht.  Bij de 4de generatie gingen de drie-en vijfdeursversies ieder hun eigen weg. De coupéachtige driedeurs richtte zich tot sportieve klanten, terwijl de vijfdeursvariant een volwaardige gezinswagen was. De 4de generatie was al voorzien van brandstof besparende start-stop-systemen en in 2011 verraste Opel met de introductie van de 155 kW/211 pk sterke Corsa  OPC-“Nürburgring Edition”. Met de van 2014 tot 2019 op de markt verkrijgbare 5de generatie ging de  4,02 m lange Corsa voor het  eerst over de grens van vier meter.

Beduidend lichter

De Opel Corsa van de zesde generatie, welke enkel als 5-deurs wordt gecommercialiseerd, straalt ronduit dynamiek uit door zijn sportieve design en dit vooral in combinatie met de tweekleurige lak. De daklijn doet denken aan een coupé, is liefst 4,8 cm lager dan die van het vorige Corsa-model en dit zonder dat er maar enigszins afbreuk wordt gedaan aan de hoofdruimte van de bestuurder en de voorste passagier. In de nieuwe Corsa biedt Opel technologieën die men gewoonlijk enkel in hogere wagensegmenten aantreft. Een hoogtepunt is alvast de adaptieve, verblindingsvrije IntelliLux LED-matrixverlichting. Deze is nu voor het eerst voor de Corsa beschikbaar nadat Opel die eerder al bedacht voor de Astra en de Insignia. De 8 led-elementen van de inmiddels meervoudig bekroonde matrixtechnologie worden  aangestuurd door een frontcamera met hoge resolutie van de nieuwste generatie en passen de lichtbundel automatisch en voortdurend aan de verkeerssituatie en de omgeving aan. Om ze niet te verblinden worden voor- en tegenliggers eenvoudigweg uit het lichtpatroon weggesneden. De lichtste Corsa-versie blijft onder de magische grens van 1.000 kg. In vergelijking met de Corsa V is de opvolger maar liefst 108 kg lichter.

Binnenin een duidelijke Opel-signatuur.

Vier uitrustingsniveaus

Op de gebruikte materialen en afwerking van het interieur valt weinig aan te merken. Het ontwerp is overigens van een duidelijke Opel-signatuur. Hoofd- en beenruimte biedt het interieur in voldoende mate, al vraagt de instap achterin – vrij smalle portier- wel ietwat lenigheid. De Corsa VI wordt gecommercialiseerd in vier uitrustingsniveaus: Corsa, Edition, Elegance en GS Line. De instapversie “Corsa” biedt al behoorlijk wat comfort-en veiligheidsitems zoals o.m. elektrisch bediende ruiten voorin, een snelheidsregelaar en-begrenzer, botswaarschuwing met een automatische noodrem,  een rijstrookassistent evenals verkeersbordenherkenning. In de door ons gereden Corsa “Elegance” wordt het leven aan boord nóg comfortabeler gemaakt dankzij o.m. elektrisch bediende achterste ruiten, een 7-duim infotainmentscherm, een DAB-audiosysteem een leren stuur, een licht-en regensensor, een armleuning met opbergvak en 2 bekerhouders, sfeerverlichting evenals LED-koplampen en LED-mistlichten. Een volledig digitaal instrumentarium is alsnog niet aan de Corsa besteed. Een minpuntje is dat ook in de Elegance-uitvoering een automatische airco enkel tegen meerprijs verkrijgbaar is. De achterbank is in 2 ongelijke delen neerklapbaar en het laadvolume varieert van 309 tot 1.118 liter.

PSA-aandrijfaggregaat

De daklijn doet denken aan een coupé.

De voor de Corsa in drie vermogensvarianten (55 kW/75 pk, 74 kW/100 pk en 96 kW/130 pk) te verkrijgen 1,2 liter- driecilinder-benzinemotor is een onvervalst PSA-product. Is de instap-benzinemotor standaard uitgerust met een manuele vijfbak, bij de 100 pk-versie kan worden gekozen uit een manuele zesbak of een achttrapsautomaat.  Onlangs maakten we kennis met zowel de 75 kW/ 100 pk Corsa 1.2 als de Corsa 1.5 Turbo D, beide voorzien van een manuele zesbak.  Opmerkelijk bij de 1,2 liter driecilinder-benzinemotor is het maximumkoppel van 205 newtonmeter dat al bij slechts 1.750 toeren voorhanden is. De aan Peugeot ontleende krachtbron, goed voor een C02-uitstoot van 96g/km is verrassend soepel  waardoor er zelfs bij lage toerentallen al behoorlijk wat leven in de roffelende driecilinder steekt. Hij reageert bovendien erg alert op het gas. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de Opel Corsa 1.2 Turbo-100 slechts 9,9 seconden nodig. Tijdens de test noteerden we een gemiddeld brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 km. Behalve met benzinestokers is de Corsa VI ook verkrijgbaar met een eveneens aan PSA ontleende zelfontbrander. De geblazen 1,5 liter viercilinder-diesel tekent voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 75 kW/102 pk en 250 Nm(bij 1.750 t/m). Daarmee weet deze Corsa-uitvoering de 0-100 km/u-sprint af te haspelen in 10,2 seconden. Belangrijker voor de veelrijder is het brandstofverbruik. Gemiddeld kwamen we uit op slechts 4,5 liter diesel per 100 km. De nieuwste Opel Corsa is lichter in gewicht dan zijn voorganger en voelt behoorlijk lichtvoetig aan. Dat komt uiteraard het stuurplezier ten goede en dit zeker in combinatie met het goed in de hand liggende dikke, leren stuur. Voorts is er gekozen voor een stevige afstemming van het onderstel waardoor de B-segmenter strak de bocht om gaat en dit zonder dat het comfort hiervoor wordt opgeofferd.

Aan de Opel Corsa 1.2 Turbo-100 6M Elegance en Corsa 1.5 Turbo D Elegance hangt respectievelijk een prijskaartje van 20.795 euro en 21.895 euro.