Opgewaardeerde Audi Q2 oogt sportief en krachtig

150
Audi Q2: Een zelfverzekerde, compacte SUV

Vijf jaar geleden introduceerde Audi met de compacte SUV Q2, een trendsetter die in een mum van tijd een heuse bestseller werd. De concurrentie bleef evenwel niet bij de pakken zitten en de Audi Q2 ondervond in zijn segment steeds meer weerwerk van onder meer de BMW X1 en de Mercedes-Benz GLA. Om zijn concurrentiepositie te verstevigen, bedacht de constructeur uit Ingolstadt zijn kleine SUV met een opfrisbeurt. Wij reden onlangs de Audi Q2 S line 35 TDI quattro S-tronic.

Het karakter van deze compacte SUV wordt duidelijk weerspiegeld in zijn koetswerkdesign dat tegelijk sportief en krachtig is. De hoeken en randen van de Audi SUV zorgen voor een zelfzekere uitstraling. Bij de opfrisbeurt is de Audi Q2 een paar millimeter langer geworden. De SUV is voortaan 4,21 m lang, maar de breedte (1,79 m) en de hoogte (1,54m) bleven ongewijzigd. Voorzien van een sportophanging kan de Audi Q2 bovendien bogen op een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31, een van de beste waarden in zijn segment.

De designers kozen er bij de facelift voor om de veelhoek die al te zien was op het front en de schouderlijn nu ook op de achtersteven toe te passen. Zo heeft de achterbumper voortaan een geïntegreerde diffusor-inzet met grote vijfhoeken. Het achthoekige Singleframe-rooster is voortaan ook wat lager gepositioneerd waardoor het front breder oogt. De uitrustingslijnen Advanced en S line vertonen nu smalle openingen tussen het radiatorrooster en de motorkap. Volgens de producent verwijzen deze naar de Audi Sport Quattro, een icoon van het merk met de vier ringen.

Bij de S line-versie ogen de luchtinlaten ook nog eens duidelijk expressiever. De led-koplampen zijn voortaan standaard, maar led-matrixkoplampen zijn enkel tegen meerprijs leverbaar. Tien leds achter ruitvormige, optische componenten genereren het dagrijlicht, terwijl zeven andere leds fungeren als dynamische richtingaanwijzers. Voor de achteruitlichten kan worden gekozen uit twee led-versies: met of zonder dynamische richtingaanwijzers. Het kleurenpalet van de Audi Q2 bevat 5 nieuwe koetswerktinten, zijnde Apple Green, Manhattan Gray, Navarra Blue, Arrow Gray en Turbo Blue. Naargelang het uitrustingsniveau zijn de blades op de C-stijlen in koetswerkkleur of in een zwarte, grijze of zilverkleurige tint uitgevoerd.

Ruim vanbinnen

Het interieurontwerp volgt de strakke designtaal van het koetswerk. De ventilatieroosters en de versnellingspookknop werden bedacht met een nieuwe look. De Q2-adepten kunnen voortaan opteren voor een S line-interieur in plaats van de basisuitvoering. Beide interieur-ontwerpen kunnen bovendien worden gecombineerd met de drie koetswerkvarianten. Met het optionele pack sfeerverlichting plus zorgen zowel de decoratiestrip op het dashboard als de kniepads op de middenconsole voor een indirecte verlichting.

(Lees verder onder de foto)

Een hoogwaardig interieur.

Dynamica-microvezelmateriaal vervangt bij de Audi Q2 voortaan Alcantara-bekleding. Audi heeft trouwens alle bekledingen en tinten van het interieur gebundeld in acht packs. Vier ervan zijn bestemd voor het basisinterieur, de andere vier voor de S line-uitvoering. Of het nu functies inzake klimaatregeling, comfort, functionaliteit, infotainment of rijhulpsystemen betreft, alle packs zijn, aldus Audi, zo samengesteld dat ze tegemoetkomen aan de wensen van de klant. Deze kan opteren voor een analoog instrumentenbord of voor de Virtual Cockpit voorzien van een 12,3-duim metend scherm en een 8,3-duim scherm van het MMI navigation plus. Voor de bediening ervan is er de draai-drukknop op de middenconsole , al kan er ook worden gekozen voor spraaksturing. Het MMI navigation plus is er met een LTE-module voor snelle data-uitwisselingen en een wifi-hotspot die kan worden gebruikt voor het aansluiten van mobiele toestellen.

Drie benzinestokers en twee zelfontbranders

Het Audi Q2- motorengamma omvat vooralsnog drie turbo- benzinemotoren en twee geblazen oliestokers die alle voldoen aan de Euro 6AP-uitstootnorm. Het benzinegamma trapt af met de bekende VAG-1,0 driecilinder, goed voor een vermogen van 81kW/110 pk en standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Wie het vermogen van de driepitter te min vindt, kan terecht bij de inmiddels beproefde 1,5 liter, goed voor een maximumvermogen van 110 kW/150 pk. Standaard is deze motor gekoppeld aan een manuele zesbak, maar optioneel is eveneens een zeventrapsautomaat (S- tronic ) met dubbele koppeling verkrijgbaar.

(Lees verder onder de foto)

De achterbumper heeft voortaan een geïntegreerde diffusor-inzet met grote vijfhoeken.

Meer power biedt de 2.0 TFSi, waarvan de tweeliter goed is voor maar liefst 221 kW/300 pk en standaard is gekoppeld aan een 7-trapsautmaat. Wie een oliestoker verkiest, kan alsnog terecht bij de 2.0 30 TDI waarvan de geblazen tweeliter tekent voor 85 kW/116 die naar wens gekoppeld kan worden aan een manuele zesbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling.

Wie 85 kW/116 pk te min vindt, komt allicht aan zijn trekken met de 2.0 35 TDI, die wordt aangedreven door een 110 kW/150 pk sterke geblazen tweeliter-diesel gekoppeld aan een zeventrapsautomaat. Deze laatste houdt het toerental behoorlijk laag om het verbruik te drukken. Geef je gas bij, dan schakelt hij vlot terug om je in het gewenste toerengebied te krijgen. De oliestoker doet een beroep op twee SCR-katalysatoren, waarvan één gemonteerd net achter de motor en de ander onder de wagenvloer. Ze dekken verschillende werkingssituaties af en vullen elkaars effecten aan.

Geluidsarme motor

Kenmerkend voor de quattro-vierwielaandrijving is de meerschijvenkoppeling van een nieuwe generatie, die indien nodig het motorkoppel gedeeltelijk of volledig naar de achterwielen kan sturen. Ze is ongeveer 1kg lichter dan de vorige en werkt efficiënter dankzij onder meer de olietoevoer. De tweeliter-diesel weet in combinatie met de 7-trapsautomaat al bij al uitstekend raad met de bijna anderhalve ton wegende vierwielaangedreven Q2. Enkel helemaal onderin komt het koppel (320 Nm) er wat bruusk in. Bovendien is de zelfontbrander erg stil, zelfs als je hem flink de sporen geeft. De 0-100 km/u-sprint weet onze Audi Q2 35 TDI quattro S-tronic, optioneel voorzien van zwart glanzende lichtmetalen 19-duims velgen, al te klaren 8,2 tellen en op de Autobahn flirt hij met een top van 210 km/u.

Gemiddeld verbruikt de tweeliter 5,8 liter diesel per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 151 gr/km. Optioneel voorziet Audi de Q2 onder meer van een sportophanging die het koetswerk 1,0 cm verlaagt. Deze ophanging is verkrijgbaar met gestuurde dempers in combinatie met Audi drive select die toelaat de meest geschikte rijmodus (Efficiency, Auto, Comfort of Dynamic) te bepalen. Tot de standaard rijhulpsystemen behoren het Audi pre sense front en het Lane departure warning. Het eerste gebruikt een radar om de zone voor de auto in de gaten te houden om zo ongevallen te vermijden of de ernst ervan te verminderen. Het tweede waarschuwt de bestuurder zodra de rijstrook wordt overschreden.

De optionele rijhulpsystemen zijn opgedeeld in de packs ‘Drive’, ‘Safety’ en ‘Park’. Zo omvat het rijhulpsysteem ‘Park’ onder meer een achteruitrijcamera. Het systeem ‘Park Assist’ dat de wagen automatisch in en uit een parkeerplek kan sturen, is als upgrade beschikbaar.

Aan de Audi Q2 S line 35 TDI S line quattro S- tronic hangt een prijskaartje van 34.820 euro.