Renault Clio E-Tech Hybrid met totaal vernieuwd interieur en acht versnellingen

167
Een prominenter front.

In het B-segment woedt een hevige concurrentiestrijd. Eén van de hoofdrolspelers in een klasse waarin compacte hatchback zoals onder meer de Ford Fiesta, de Peugeot 208, Opel Corsa en de Toyota Yaris het mooie weer maken, is ontegensprekelijk de Renault Clio. Al sinds de eerste Clio-generatie (1990-1998) is de B-segmenter voor Renault belangrijk geweest en met een verkoop van 15 miljoen stuks is de Renault Clio, die vandaag aan de vijfde generatie toe is, uitgegroeid tot een succesnummer. Onder druk van de Europese Unie moeten constructeurs hun gemiddelde uitstoot beperken. Hybrides, plug-in hybrides en EV’s (Electric Vehicles) kunnen daar flink toe bijdragen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook in het B-segment in een snel tempo alsmaar meer hybrides worden geïntroduceerd. Uiteraard laat ook Renault zich niet onbetuigd en lanceerde de fabrikant vorig jaar de gehybridiseerde versie van de Clio: de Clio E-Tech Hybrid.

Op het eerste gezicht lijkt de nieuwste Clio als twee druppels water op zijn voorganger. De constructeur maakt er ons evenwel meteen op attent dat het koetswerk van de Clio V wel degelijk onder handen is genomen. Zo is de motorkap nu voorzien van plooilijnen om een gesculpteerd effect te creëren, hebben de koplampen een C-vormige dagrijverlichting en is het radiatorrooster ook nog eens groter geworden.

Voorts oogt de voorbumper beduidend prominenter. De koplampen zijn al standaard voorzien van led-technologie, terwijl de voortaan expressievere achterlichten uitpakken met een C-vormige lichtsignatuur. Ten opzichte van de voorganger is de Clio V 1,2 cm korter en 7 cm breder geworden. De hoogte daarentegen is met 0,8 cm afgenomen om de wagen nóg aërodynamischer en sportiever te maken. Ook het nieuwe CMF-B-platform zorgt trouwens voor een betere stroomlijn en voor het eerst zijn ter hoogte van de wielkasten windafleiders voorzien. Deze beperken de turbulenties, verbeteren de aërodynamische prestaties en dat komt dan weer het brandstofverbruik ten goede. Items zoals de haaienvinantenne, de perfect op het koetswerk aansluitende achterklep en de chroomlijst rond de zijruiten zorgen niet enkel voor een eigentijdser karakter, ze komen eveneens het algemene kwaliteitsniveau ten goede. Aan de buitenkant herkent men de Clio E-TECH Hybrid aan de specifieke bumperschort achteraan en de “E-TECH Hybrid”-badges op zowel de middenstijl als de achterklep.

Nieuw multimediasysteem

Is het koetswerk van de Renault Clio V een evolutie, het interieur daarentegen is zowaar een revolutie. Met de vijfde Clio-generatie heeft het interieur een flinke kwaliteitssprong gemaakt. Voor de aankleding van het best ruimtelijke Clio-interieur wordt er tegenover de vorige generatie gebruik gemaakt van hoogwaardiger materialen. De zachtere bekleding van zowel het dashboard als de middenconsole is ontegensprekelijk een duidelijke verbetering.

(Lees verder onder de foto)

Een digitaal instrumentenbord.

In het opgewaardeerde interieur omvat de Smart Cockpit een naar de bestuurder gericht verticaal 9,3-duim scherm. Dat laatste zit keurig binnen handbereik en laat een grote brandstof-en accumeter zien. Met het nieuwe, geconnecteerde Renault Easy Link-systeem biedt het een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimedia-, navigatie-en infotainmentprestaties en zorgt het tegelijk voor de bediening van het Multi-Sense-systeem.

Met de Multi Sense-instellingen kan men een rijmodus kiezen op basis van de gemoedstoestand of het rijprofiel. Zo steunt de ECO-modus op een minder dynamisch en meer doseerbaar gaspedaal in combinatie met een aangepast schakelgedrag. De SPORT-modus daarentegen profiteert qua responstijd en prestaties van het volledige potentieel. De “powermeter” op het dashboard toont het vermogen dat gevraagd wordt bij het accelereren en geeft eveneens de regeneratieve fasen (gas loslaten, remmen) weer. Onder het centrale scherm bevinden zich pianotoetsen evenals de bedieningselementen van de airco. Op het nieuwe digitale dashboard is onder meer het laadniveau van de accu af te lezen.

De specifieke versnellingspook is bovendien voorzien van een “E-TECH”-badge. Het in de hoogte en diepte verstelbare lederen stuur oogt voortaan eleganter doordat er nu gekozen is voor een compactere airbag. Voorts verbetert het goed in de hand liggende stuur het zicht op het instrumentarium. De nieuw ontworpen zetels zijn voorzien van een langer zitkussen en staan garant voor een prima zijdelingse ondersteuning. Met dank aan de toegenomen wielbasis geniet men op de achterbank van 2,6 cm extra beenruimte. Voor lange passagiers houdt de hoofdruimte er evenwel niet over.

Het laadvolume onder de hoedenplank tekent voor 284 liter. Met de in ongelijke delen (60:40) neer te klappen achterbank groeit het laadvolume tot een respectabele 1.069 liter. De laadruimte is regelmatig gevormd, maar de tildrempel is vrij hoog. In de Zen- uitmonstering is de Clio al voorzien van comfort-en veiligheidsitems zoals onder meer een achteruitrijcamera, een automatische airco, elektrisch bediende ruiten voor-en achterin, een automatische noodrem, voetgangers-en fietserdetectie evenals verkeersbordherkenning.

Verbrandingsmotor + 2 elektromotoren

Renault maakt zich sterk dat deelname aan de Formule 1 een centrale rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van hybride-techniek. De architectuur van de “E-TECH Hybrid”-aandrijflijn heeft dezelfde basis als de eenzitters van het Renault DP World F1 Team: een verbrandingsmotor gecombineerd met twee elektromotoren en een centrale accu. De Clio E-TECH heeft een elektromotor die fungeert als starter-generator en een groter exemplaar dient voor de aandrijving. Als brandstofmotor fungeert een 67 kW/91 pk rijke, atmosferische 1,6 liter viercilinder. De benzinemotor heeft als taak stroom op te wekken met de kleine generator. Heeft men de kracht van die motor nodig, dan wordt deze middels een viertrapsbak zonder koppeling aan de grote elektromotor gekoppeld.

(Lees verder onder de foto)

Een perfect op het koetswerk aansluitende achterklep.

In de praktijk komt het erop neer dat er acht versnellingen (vijf voor de verbrandingsmotor en drie voor de elektromotor) zijn die als taak hebben de kracht zo efficiënt mogelijk naar de voorwielen over te brengen. Te noteren is ook dat de achttrapsautomaat een klauwkoppeling heeft om de wrijving te verminderen en het gewicht te reduceren. Het gecombineerde vermogen bedraagt 103 kW/140 pk.

Qua prestaties stelt de Renault Clio E-TECH niet teleur. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft deze hybride 9,7 seconden nodig en gemiddeld behoeft de zestienklepper slechts 4,3 liter benzine per 100 km. Op de Autobahn haalt deze Clio -versie een top van 180km/u.
De wielophanging omvat vooraan de gebruikelijke Mc Pherson veerpoten, terwijl achteraan een beroep wordt gedaan op een torsieas. De rijhoedanigheden zijn best overtuigend te noemen. Zo verloopt het sturen niet enkel licht, maar ook behoorlijk direct en met aardig wat feedback. De demping is bovendien zodanig dat het voortreffelijk uitgebalanceerde onderstel snel weer houvast vindt na bijvoorbeeld oneffenheden in het wegdek. De Clio-stoppers, zijnde geventileerde schijven vooraan en massieve exemplaren achterop, tekenen ook onder flinke beproeving voor een korte remweg.

Aan de Renault Clio-E-TECH hangt een prijskaartje van 22.300 euro.