Renault Clio V met totaal vernieuwd interieur

102
De nieuwste Renault Clio is korter en minder hoog dan zijn voorganger.

Met 15 miljoen verkochte exemplaren sinds 1990  is de Renault Clio in de hele wereld uitgegroeid tot een bekend gezicht.  Met de komst van de vierde generatie anno 2012 wist de Clio, leverbaar als hatchback en stationcar, steeds meer klanten te winnen met zijn design, veelzijdigheid en uitrusting.  Vanaf 2013 wist de Clio zich bovendien op te werken tot leider in het Europese B-segment.  In de zomer van 2016 werd de Clio IV bedacht met een facelift  en nu lanceert de Franse constructeur de vijfde generatie van zijn bestseller.

De Clio V bouwt voort op de sensuele vormen van de vorige generatie .  “We hebben ervoor gekozen de genen van de voorganger te behouden, maar hem niettemin moderner en sierlijker te maken”, zegt Laurens van den Acker, directeur Industrieel Ontwerp bij de groep Renault.  De motorkap is voorzien van plooilijnen om een gesculpteerd effect te creëren.  Het radiatorrooster werd bovendien groter en de voorbumper prominenter.

Ten opzichte van de voorganger werd de Clio V 1,2 cm korter, al is de interieurruimte  groter geworden. Voorts is de hoogte met 0,8 cm afgenomen om de wagen nóg  aërodynamischer en sportiever te maken. Voor het eerste zijn op de Clio ter hoogte van de wielkasten windafleiders voorzien. Deze beperken de turbulenties,  verbeteren de aërodynamische prestaties en dat komt dan weer het brandstofverbruik ten goede.

Items zoals de haaienvinantenne, de full led-koplampen, de perfect op het koetswerk aansluitende achterklep en de chroomlijst rond de zijruiten zorgen niet  enkel voor  een eigentijdser  karakter ; ze komen eveneens het algemene kwaliteitsniveau ten goede.  Net als de nu  al vanaf het eerste uitrustingsniveau geheel van led-technologie voorziene koplampen pakken ook de expressievere achterlichten  uit met een nieuwe C-vormige lichtsignatuur.

Een revolutie qua interieur

Is het koetswerk van de Renault Clio V een evolutie,  het interieur daarentegen is  een revolutie. De kwaliteit en de ergonomie van de bestuurderspost stonden bovenaan het prioriteitenlijstje van de interieurontwerpers. Er werd voor de aankleding van het interieur  onder meer gebruik gemaakt van hoogwaardiger materialen. Een duidelijke verbetering ten opzichte van de vorige generatie is de zachtere bekleding van zowel het dashboard als de middenconsole.

Een ingrijpend gewijzigd interieur met onder meer een digitaal instrumentenbord.

Voorts pakt de nieuwste Renault Clio uit met een compactere , naar de bestuurder gerichte ‘Smart Cockpit’, die voortaan  beduidend meer technologie bevat.  Zijn  golfvorm moet het gevoel  van breedte accentueren. Voorzien van de grootste schermen in zijn klasse,  wil de cockpit een eigentijdse ergonomie aanbieden. Het multimediascherm is met zijn 9,3-duim het grootste dat Renault ooit toepaste. De licht gebogen verticale tablet, geïnspireerd door het exemplaar in de Espace, vergroot visueel het dashboard en verbetert bovendien de leesbaarheid van het scherm.

Het naar de bestuurder gerichte tablet biedt met nieuwe, geconnecteerde Renault Easy Link-systeem  een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimedia-, navigatie-en infotainmentprestaties en zorgt tegelijk voor de bediening van het Multi-Sense-systeem.  De Renault Clio V heeft bovendien  het instrumentenbord met analoge tellers ingeruild voor een digitaal instrumentenbord.  Het kleurenscherm  is 7- tot 10-duim groot, terwijl  het grootste exemplaar ook  het navigatiesysteem kan weergeven. Met twee schermen van 9,3-en 10-duim biedt de nieuwste Clio alvast de grootste schermen in zijn klasse. Het gloednieuwe dashboard is in drie zones opgedeeld.  De bovenste  heeft een  van schuimrubber voorziene bekleding, de centrale zone pakt uit met een personaliseerbare  beklede band en de onderste zone omvat functionele elementen zoals het dashboardkastje.  De golfvorm ervan maakt de cockpit visueel breder, een gevoel dat nog wordt geaccentueerd door het horizontale design van de centrale en de zijdelingse verluchtingsroosters.

Onder het centrale  scherm zien we pianotoetsen evenals gemakkelijk voor de bestuurder bereikbare bedieningselementen van de airco. Het stuur oogt voortaan eleganter omdat er nu gekozen is voor een compactere airbag. Bovendien verbetert het  stuur  het zicht op het instrumentarium.  De middenconsole – met daarop een kortere versnellingspook – is voortaan hoger gepositioneerd om de bestuurderspost te verbeteren. De beklede middenconsole kan overigens worden gepersonaliseerd in functie van de interieursfeer. De zetels zijn eveneens nieuw. Ze  zijn voorzien van  een langer zitkussen en een meer omhullende vorm.  Kommavormige hoofdsteunen komen bovendien het zicht naar achteren ten goede.

Niet onbelangrijk is dat iedereen zijn of haar nieuwe Clio kan personaliseren door middel van packs voor onder meer de middenconsole, het dashboard, de portierpanelen, het stuur en de armsteunen. Voorts worden er maar liefst vijf interieuraankledingen aangeboden.

Drie benzinemotoren, twee oliestokers en een hybride op komst

Vooralsnog wordt de nieuwste Renault Clio gecommercialiseerd met drie benzinemotoren. De instap-benzinestoker is de  53 kW sterke  SCe 75, welke in de TCe 100 van 74 kW zijn meerdere moet erkennen. Beide motoren moeten het zien te rooien met drie cilinders, maar gaan prat op de allernieuwste technologieën. Zo is de 74 kW rijke  TCe 100, zijnde de vervanger van de TCe 90,  onder meer voorzien van een turbo met elektrisch gestuurde ontlastklep en een deels in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk. Beide krachtbronnen zijn standaard voorzien van een manuele vijfbak, al wordt de TCe 100 later ook verkrijgbaar met een X-Tronic-automaat van de nieuwste generatie.

De expressieve achterlichten hebben een C-vormige signatuur.

Wie opteert voor een 4 cilinders rijke benzinemotor kan terecht bij  de  96 kW sterke TCe 130, waarvan de motor al zijn sporen verdiende in de Captur, Scénic en Kadjar. Gekoppeld aan een 7-trapsautomaat vervangt de TCe 130 in het Clio-gamma voortaan  de TCe 120. Dieselaars kunnen  terecht bij de  1.5 dCi 85 en  1.5 115. Eerstgenoemde is afgestemd op een zo zuinig mogelijk rijden, terwijl de tweede garant staat voor een dynamischer rijgedrag. Renault claimt de zelfontbrander dusdanig te hebben verbeterd dat hij voldoet aan de nieuwe milieunormen en dit onder meer door de integratie van een SCR (Selective Catalytic Reduction)-katalysator . Vanaf volgend jaar is de nieuwste Clio ook verkrijgbaar als hybride en waarbij een 1,6 liter viercilinder benzinemotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren.

De Renault Clio V is er vanaf 14.875 euro.