Lig je vaak wakker ‘s nachts omdat het maar niet lukt om in slaap te vallen? Ziehier enkele wetenschappelijk geteste manieren om jezelf snel naar dromenland te soezen.

man in bed with eyes opened suffering insomnia and sleep disorder

1. Blaas eens een paar bellen

Echt, het klinkt belachelijk maar bellen blazen (je weet wel, in zo’n flesje met zeepsop in) zou helpen om vlugger in slaap te vallen, althans volgens Rachel Marie E. Salas MD, professor neurologie aan de Johns Hopkins University School of Medicine. “Bellen blazen is eigenlijk hetzelfde als een diepe ademhalingsoefening en het kalmeert je lichaam en geest”, zegt ze. Bovendien: het is zo’n domme, breinloze activiteit dat je vanzelf alle negatieve gedachten – die ervoor zorgen dat je ligt te woelen en te draaien – opzij zet.

2. Mediteer

Geen bellenblazer beschikbaar? Probeer dan dit even: neem een makkelijke houding aan, sluit je ogen en concentreer je op het tellen van je ademhaling. Doe dit gedurende 3 tot 15 minuten, naargelang de tijd die je nodig hebt om te kalmeren. Deze vorm van meditatie zou ervoor zorgen dat je bloeddruk en je hartslag verlaagt en je angsten doet verdwijnen.

3. Zorg voor afleiding

Woelen en draaien zorgt voor extra stress in het lichaam omdat er – door veel te bewegen – ook adrenaline vrijkomt, wat het nog moeilijker maakt om in te slapen.

Probeer niet te denken aan ‘ik moét slapen’ en zorg voor afleiding door een boek te lezen. Omdat je daarbij rustig blijft liggen, kan je lichaam tot rust komen en geraak je langzaam in ‘slaapmodus’

4. Luister naar rustgevende muziek

Zachte en rustgevende muziek zorgt er niet alleen voor dat je sneller in slaap valt, maar heeft zou ook positieve invloed hebben op de kwaliteit van je slaap.

Niet zo’n grote muziekliefhebber? Luister dan naar opnames van een zachte regenbui, de golven van de zee… Op het internet kun je tal van rustgevende slaapmuziek en geluiden vinden, en in (natuur)winkels worden vaak speciale, relaxerende cd’s te koop aangeboden.

5. Maak je lichaam moe

We hebben altijd gehoord dat we niet teveel mogen sporten voor het slapengaan, maar volgens dokter Ruiz-Rodriguez, een slaaparts bij het South Seminole Hospital in Orlando, kan het geen kwaad om zo’n 90 minuten voor je naar bed gaat nog een stevige workout af te ronden. 

6. Verban de klok

Het is verleidelijk om tijdens een slapeloos nachtje steeds naar de klok te kijken, maar een goed idee is het niet. De wetenschap dat je binnen 6, 5 of 4 uur er alweer uit moet, werkt niet bepaald rustgevend maar wekt integendeel angstgevoelens en stress op.

Zet gewoon die klok ergens waar je niet kunt zien hoe laat het is.

7. Maak een to-do lijstje

Heb je (te) veel aan je hoofd? Als je het moeilijk vindt om stressvolle gedachten aan het einde van de dag te laten varen, kan het helpen om een lijstje te maken van alle dingen die morgen moeten gebeuren. Schrijf de to do’s effectief op een papiertje; je zal het gevoel hebben meer controle over de dingen te hebben, en je hersenen zullen makkelijker tot rust komen.

(foto’s istock)