Uitgetest: de nieuwe Suzuki Ignis, ultracompacte degelijke SUV

93
Met de tegen het B-segment aanleunende Ignis heeft Suzuki een ultracompacte SUV in huis. (GF)

Met de tegen het B-segment aanleunende Ignis heeft Suzuki een ultracompacte SUV in huis. Volgens de constructeur heeft de Ignis vooral hippe stadsmensen als doelgroep en dit ongeacht hun leeftijd. Goed om weten is dat Suzuki al in 2001 de eerste Ignis op de markt bracht. Anno 2016 werd de A-segmenter ingrijpend veranderd en dit jaar onderging de Ignis een milde facelift. In zijn klasse moet de Suzuki het opnemen tegen o.m. de Fiat Panda en de Renault Twingo. Wij testten recentelijk de voorwielaangedreven Suzuki Ignis 1.2 Grand Luxe uit.

Elf tinten

Voor het modeljaar 2020 onderging de Ignis een vrij milde facelift, waarbij vooral het front onder handen werd genomen. Zo verdween de chromen streep op het rooster en zijn er voortaan 4 aparte chromen exemplaren te zien tussen de led-koplampen. Voorts zijn de mistlampen hoger geplaatst en is de luchtinlaat op de voorbumper groter geworden. Bovendien oogt zowel de voor- als achterbumper een stuk robuuster, terwijl een zilverkleurige beschermplaat voor- en achteraan het SUV-karakter accentueert. De C-stijlen zagen we al eerder bij de Suzuki Cervo, terwijl de spatborden vooraan en de schelpvormige motorkap elementen zijn die we ook aantreffen bij andere Suzuki-SUV’s.
De nieuwste Suzuki Ignis is verkrijgbaar in maar liefst 11 tinten, waarvan er zeven te combineren zijn met een contrasterende dakkleur. Ondanks zijn compacte formaat geniet de nieuwste Suzuki Ignis van een ruim interieur. Zowel hoofd- als beenruimte zijn dik in orde. Voorin zit men op stevige zetels,  zij het met een wat korte zitting en waarbij men uitkijkt over een multimediascherm. Dat laatste omvat zowel het 3D-navigatiesysteem, de spraakherkenning voor diverse functies evenals de Bluetooth-verbinding om handsfree te bellen en audio te streamen.

Leuke snufjes

Wat is er nog? Wel het systeem omvat eveneens een parkeerhulp met achteruitrijcamera evenals optimale connectiviteit voor smartphones. Alle verbindingsprotocollen zijn aanwezig: Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink. Met het eerste kan Android ook in de wagen worden gebruikt. De app helpt de chauffeur geconcentreerd te blijven op de weg en gebruikt diensten van Google zoals Google Maps en Google Search. AppleCarPlay helpt iPhone-bezitters dan weer de beste route te vinden. Je kan dus bellen, berichtjes versturen en ontvangen evenals muziek beluisteren zonder verstrooid te raken. MirrorLink tenslotte laat de apps op je smartphone verschijnen op het aanraakscherm.
Het instrumentarium is overzichtelijk en dankzij de hoge zitpositie heb je een prima zicht op het verkeer. Het stuur is net als de chauffeurszetel overigens in de hoogte verstelbaar. Het interieur maakt om budgettaire redenen gebruik van vrij harde plastics. Dat is o.m. het geval voor het  dashboard. Suzuki bedacht de Ignis met een koffervolume van 267 liter. Niet onbelangrijk is dat de achterste zetels verschoven en neergeklapt kunnen worden teneinde extra ruimte te creëren. Zo zijn de twee delen van de achterbank over een lengte van 16,5 cm verschuifbaar en zulks komt uiteraard de flexibiliteit ten goede. Met de 50/50 deelbare achterbank in de voorste stand groeit het koffervolume ook nog eens met 100 liter. Klapt men de rugleuningen van de achterbank om dan is zelfs een laadvolume van 1.100 liter beschikbaar. Het Ignis-interieur biedt tal van handige opbergruimten. Naast het handschoenkastje zijn er nog de flessenhouders in de middenconsole, de achterste console en de voor- en achterportieren.

Nóg zuiniger

De Suzuki Ignis wordt gecommercialiseerd met in het vooronder een benzinegestookte 1,2 liter DualJet-vierpitter waarvan de vulling geschiedt middels 2 injectoren per cilinder. Dit vertaalt zich in een fijnere verneveling van de brandstof en bijgevolg in een optimale verbranding. Nieuw is dat de viercilinder thans is voorzien van een mild hybrid-systeem dat gevoed wordt door een lithium-ionaccu. Het mild hybrid-systeem zet de kinetische energie die gegenereerd wordt bij vertraging om in elektrische energie teneinde de lithium-ionaccu op te laden. De elektromotor gebruikt die energie om de verbrandingsmotor bij te staan tijdens het accelereren en op die manier het benzineverbruik te beperken. De zestienklepper is naar wens te koppelen aan een manuele 5-bak of een CVT-transmissie. Dynamische prestaties mag je van de Ignis niet verwachten. Tegenover de vorige Ignis moet de nieuwste uitvoering trouwens vermogen en koppel inleveren.
Wij reden met een manuele vijfbak. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft die slechts 835 kg wegende 5-deurs 12,4 seconden nodig. Met dank aan het mild hybrid-systeem heeft de A-segmenter genoeg aan gemiddeld zo’n 5,0 liter benzine per 100 km. Ook de nieuwste Suzuki Ignis wordt  gecommercialiseerd als voorwiel- en vierwielaandrijver. De vierwielaandrijving van de Ignis werd “Allgrip Auto” gedoopt. Ze steunt op een transferbak met viscokoppeling, die de aandrijfkracht enkel naar de achterwielen stuurt wanneer dat nodig blijkt.

Strak sturend

Bij de testwagen gebeurde de aandrijving via de voorwielen, waarbij de Ignis zich zowel een erg wendbare als strak sturende wagen toonde. Zo volgt de Ignis trouw de voorwielen en treedt er maar weinig onderstuur op. Grote oneffenheden in het wegdek worden evenwel niet zo best  verteerd.  Voor het tijdig tot stilstand brengen van de Ignis zorgen schijfremmen vóór in combinatie met trommelremmen achterop. De Suzuki Ignis pakt uit met tal van veiligheidssystemen. De meest geavanceerde daarvan doen beroep op één enkele technologie: de stereocamera in de voet van de binnenspiegel. Deze camera volgt voortdurend wat er zich voor de wagen afspeelt. Dreigt er een botsing en reageert de bestuurder niet, dan remt de wagen geheel autonoom af. Diezelfde camera volgt ook de wegmarkeringen en waarschuwt middels trillingen in het stuur als deze van zijn rijstrook afwijkt. Nog steeds op basis van de wegmarkeringen merkt de camera wanneer de auto overdreven “slalomt” als gevolg van verstrooidheid of vermoeidheid. In dat geval wordt de bestuurder daarop middels een visueel en akoestisch signaal op attent gemaakt.

Aan de Suzuki Ignis 1.2 Grand Luxe hangt een prijskaartje van 18.1099 euro.