Vernieuwde Jaguar E-Pace: ruim en functioneel maar geen toegevingen qua prestaties

244
Het koetswerk wordt onder meer gekenmerkt door een nieuw honingraatrooster.

Na de update van de F-Pace vond Jaguar de tijd rijp om ook de in 2018 voor het eerst op de markt gebrachte E-Pace met een opfrisbeurt te bedenken. De SUV-instapper combineert een sportwagendesign met de functionaliteit van een compacte SUV. De E-Pace richt zich, aldus Jaguar, tot een koperspubliek dat ruimte en functionaliteit wil, maar geen toegevingen wenst te doen qua prestaties.

Kenmerkend voor het koetswerk van de Jaguar E-Pace zijn onder meer de gespierde proporties, de korte overhangen en de krachtige heupen. De aan het exterieur aangebrachte verbeteringen bezorgen de Britse SUV een nóg assertievere look. De fabrikant bedacht de E-Pace eveneens met een nieuw honingraatrooster met diamantvormige details en voorzien van een afwerking in Noble Chrome. Bovendien zijn de eveneens nieuwe zijdelingse verluchtingsroosters nu voorzien van het iconische Leaper-embleem. Eveneens nieuw zijn de over “Double J”-dagrijlichten, die nu tegen meerprijs verkrijgbaar zijn met Pixel-ledtechnologie en die zorgen voor een scherper en helderder licht. Deze standaard op de S-modellen aanwezige, geavanceerde lichtechnologie maakt gebruik van een naar voren gerichte camera om automatisch tussen grootlicht en dimlicht om te schakelen en zo tegenliggers niet te verblinden. Dynamische richtingaanwijzers achteraan zijn voortaan standaard op de S-, SE-en HSE-modellen, terwijl de SE-en HSE-uitvoeringen vooraan enkel recht hebben op dynamische richtingaanwijzers. Behalve in een nieuw rooster voorzag Jaguar eveneens in hertekende bumpers. Achteraan is de onderste bumper nu voorzien van een nieuw, netvormig inzetstuk tussen de geïntegreerde uitlaatpijpen. De ledachterlichten van de Jaguar E-Pace zijn geïnspireerd door deze van de volledig elektrische I-Pace . In R-Dynamic-uitvoering is de E-Pace bovendien uitgerust met een aantal specifieke designelementen voor een nóg meer prestatiegerichte look.

Nóg luxueuzer interieur

Het interieur van de opgewaardeerde Jaguar E-Pace biedt nóg meer luxe dan voorheen. Het hart van het vernieuwde interieur is het geïntegreerde en gebogen 11,4-duims HD-aanraakscherm in het midden van het instrumentenbord, waarmee het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem wordt bediend. Het glazen scherm is voorzien van twee coatings: één antiglans en een tweede tegen vingerafdrukken. Bovendien is het drie keer helderder en 48 procent groter dan het vorige scherm.

(Lees verder onder de foto)

Het navigatiesysteem is klaar voor gebruik van zodra men achter het stuur plaatsneemt.

Het op de bestuurder gerichte interieur biedt nu ook een gemakkelijker toegang tot de grotere opbergruimte vóór de nieuwe Drive Selector, waar zich ook de 15W draadloze oplader bevindt. De nieuwe Drive Selector is voortaan lager en breder met bovenaan stiksels zoals die van een cricketbal. Het kleine stuur is ontworpen naar het design van de volledig elektrische I-Pace en voorzien van schakelaars die onzichtbaar blijven tot ze oplichten. Een Jaguar Leaper in reliëf op de hoofdsteunen wijst eveneens op de aandacht voor detail.

Geconnecteerde technologieën

Om een nagenoeg ogenblikkelijke start mogelijk te maken, beschikt het Pivi Pro-infotainmentsysteem over een eigen specifieke stroomvoorziening. Daardoor is het navigatiesysteem al klaar voor gebruik van zodra men achter het stuur plaatsneemt, terwijl de geïntegreerde apps zelfs zonder smartphone een volledige functionaliteit bieden. Andere geconnecteerde functies zijn onder meer de integratie van de Google-en Microsoft Outlook-kalender waarmee de bestuurder behalve het bekijken van werkagenda’s ook via het handenvrije systeem belangrijke oproepen kan beantwoorden. Pivi Pro is standaard op de S-,SE-en HSE-modellen en als optie verkrijgbaar op de basisversie. Standaard op deze versie is het Pivi-infotainmentsysteem dat de navigatiefuncties op de smartphone van de bestuurder ondersteunt met behulp van Apple CarPlay. Pivi is overigens ook standaard voorzien van Android Auto. Als aanvulling op het centrale 11,4-duim aanraakscherm is er het nieuwste 12,3-duim grote HD Interactive Driver Display met verbeterde grafische elementen en een configureerbare lay-out waarmee navigatiekaarten op het volledige scherm kunnen worden weergegeven in combinatie met routeaanwijzingen, digitale wijzerplaten, media, contactlijsten en infotainmentgegevens. Voor meer gebruiksgemak kan de Jaguar E-Pace middels de draagbare Activity Key van de tweede generatie nu ook worden vergrendeld, ontgrendeld en gestart zonder dat de conventionele sleutel in de wagen aanwezig moet zijn.

Nieuw motorengamma

Het gamma benzinemotoren omvat zowel geblazen drie- als viercilinders. Als instapper is er de geavanceerde en 118 kW/160 pk sterke 1,5 liter driepitter. Hoger gepositioneerd in het benzinegamma zijn de tweeliter-viercilinders, respectievelijk goed voor een vermogen van 147 kW /200 pk, 184 kW/250 pk en 221kW/301 pk.

(Lees verder onder de foto)

De led-achterlichten zijn geïnspireerd op die van de I-Pace.

Al deze benzinestokers zijn voorzien van MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle)-technologie. Bij zowel de driecilinder benzine-als de viercilinder benzine-en dieselmotoren wordt middels een geïntegreerde generator voor de startmotor remenergie gerecupereerd die vervolgens in een 48V lithium-ionaccu onder de kofferruimte wordt opgeslagen. Deze energie ondersteunt de motor bij het accelereren en zorgt tegelijk voor een responsiever stop/start-systeem. PHEV-liefhebbers komen aan hun trekken met de P300e die een 200 pk rijke 1,5 liter driecilinder-turbomotor combineert met een op de achteras gemonteerde elektromotor van 109 pk. Het gecombineerde vermogen van de met een 8-trapsautomaat uitgeruste PHEV-versie bedraagt maar liefst 227 kW/309 pk.

Zowel de instap-benzineversie als de P300e zijn voorzien van een 8-trapsautomaat, daar waar de andere benzineversies recht hebben op een 9-trapsautomaat. Dieselaars kunnen kiezen uit een in twee vermogensvarianten( 120 kW/163pk en 150 kW/ 204 pk) te verkrijgen tweeliter-oliestoker. De minst vermogende zelfontbrander moet het, in tegenstelling tot de met een 9-trapsautomaat toegeruste diesel wel zien te rooien met een manuele zesbak. De instap-diesel is er net als de instap-benzinemotor enkel in combinatie met voorwielaandrijving. De overige E-Pace- modellen zijn standaard al voorzien van intelligente vierwielaandrijving.

Aan de Jaguar E-Pace P160 hangt een prijskaartje van 39.200 euro.