Vernieuwde Skoda Superb heeft geheel eigen look

173
Bredere en smallere koplampen die aansluiten op het grotere radiatorrooster.

Met inmiddels meer dan  één miljoen verkochte wagens is de  Superb, het Skoda-vlaggenschip,  ontegensprekelijk een succesnummer. Bovendien heeft de Superb inmiddels al talrijke prijzen en onderscheidingen in de wacht gesleept.  Anno 2016 wist de Skoda Superb van de derde generatie maar liefst 31 internationale persprijzen binnen te halen.  Was de in 2001 gelanceerde  eerste Skoda Superb-generatie vooral een verlengde Volkswagen Passat, de recent vernieuwde versie daarentegen heeft een geheel eigen gezicht.

Skoda heeft het koetswerk van de Superb licht aangepast en is daarbij behoedzaam te werk gegaan. Als gevolg van een nieuwe voorbumper is de lengte van de Superb berline  en Superb Combi resp. met 8 en 6 millimeter toegenomen. Wielbasis, breedte en hoogte bleven daarentegen ongewijzigd. Het radiatorrooster daarentegen is groter geworden en heeft nu dubbele ribben, terwijl het iets lager naar beneden in de voorbumper snijdt.  De smallere koplampen zijn voortaan al standaard uitgerust met ledtechniek voor de dim-, groot-, dagrij- en standlichten. Ze lopen nu bovendien door tot aan het radiatorrooster.

Achteraan pakt de opgefriste Superb uit met een nieuwe chroomstrip die de lichtblokken verbindt. Voortaan is de Skoda-belettering er achteraan nu in aparte hoofdletters. Als onderdeel van de optionele sfeerverlichting projecteren ledspots bij het openen van de portieren het Skoda-logo op de grond. De vernieuwde Skoda Superb is eveneens verkrijgbaar met nieuwe lichtmetalen velgen van 16-of 19-duim, terwijl twee nieuwe koetswerkkleuren (Crystal Black en Race Blue) de update vervolledigen. Voorts sieren nieuwe chroomelementen zowel  de Air Curtains, de zijschorten als de achterbumper.

Volledige matrix-ledkoplampen zijn nu ook voor het eerst leverbaar op een Skoda-productiemodel.  Het innovatieve matrix-ledsysteem produceert een lichtbundel die uit meerder segmenten bestaat en die individueel door het systeem worden aangestuurd.  Op die manier worden andere weggebruikers niet langer verblind door de ingeschakelde grootlichten.  Het  matrix-ledsysteem omvat eveneens een geanimeerde Coming Home/Leaving Home-functie die bij het in- of uitstappen automatisch delen van  de koplampen en achterlichten in- en uitschakelt.  De vernieuwde Skoda Superb is desgewenst ook verkrijgbaar in een Sportline-versie, waarvan het frame van het radiatorrooster en de opstaande randen tussen de ledachterlichten in hoogglanzend zwart zijn uitgevoerd.  De 100% matrix-ledkoplampen evenals het met 1 cm verlaagde sportonderstel, de dynamische richtingaanwijzers en de zwarte lichtmetalen wielen worden bij deze uitvoering al van huis uit  geleverd. Optioneel is de Sportline-variant te bekomen met lichtmetalen 19-duims velgen.

Verfijnder interieur

Net als het koetswerk onderging ook het interieur subtiele wijzigingen. Nieuwe chroomaccenten rond het instrumentenbord én op de portierbekleding maken samen met de kleurige contrastnaden op de zetels  deel uit van de hoogwaardiger interieuraankleding.  Een digitaal  Virtual Cockpit-instrumentarium is  optioneel verkrijgbaar.  Er is keuze uit drie verschillende infotainmentsystemen, waarvan er twee ook voorzien in een navigatiefunctie.  Het audiosysteem Bolero en het navigatiesysteem Amundsen met kaartgegevens op SD-kaart bieden al een 8-duim aanraakscherm.

Een digitaal instrumentarium.

Het infotainmentsysteem Columbus daarentegen biedt informatie middels een 9,2-duim groot aanraakscherm. Het laat zich bedienen met gebaren en spraak en biedt een dvd-speler evenals een harde schijf voor muziek en video’s.  Bij alle systemen is MartLink, dat toegang tot smartphone-apps via het display van het infotainmentsysteem mogelijk maakt, standaard.

De voorzetels zijn elektrisch verstelbaar  en in de L&K-versie kunnen ze bovendien worden geventileerd en tegen meerprijs voorzien van een massagefunctie. Kenmerkend voor het interieur van de Sportline-versie zijn onder meer het driespakige leren stuur met contrasterend stiksel evenals  de met alcantara en leder beklede sportzetels met contrastnaden en geïntegreerde hoofdsteunen.

Het sleutelloze toegangssysteem “Kessy” is standaard net als ledsfeerverlichting, terwijl een Performance-monitor de bestuurder  middels het centrale display informeert omtrent G-krachten en de olie-en watertemperatuur. Nog steeds indrukwekkend is de beenruimte achterin, al is ook de hoofdruimte er dik in orde.  Opvallend is ook dat de achterin zittenden een eigen display hebben waarop ze  onder meer de buitentemperatuur kunnen aflezen.  Het koffervolume van de berline varieert van 625 tot 1760 liter, dat van de Superb Combi van 660 tot 1950 liter. De fabrikant stelt terecht dat dit de beste waarden zijn in zijn segment.

Benzine, diesel  of  plug-in-hybrid

De instap-benzinemotor is de 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI die naar wens verkrijgbaar is met een manuele zesbak of een DSG-7-versnellingsbak.  Een trapje hoger staat de  2.0 TSI van 140 kW/190 pk.  De topversie heeft dan weer een 200 kW/272 pk rijke benzinestoker aan boord. Een DSG-zevenbak en vierwielaandrijving zijn standaard op deze uitvoering.  De drie TSI-motoren zijn standaard voorzien van een partikelfilter.

Dieselaars kunnen terecht bij de instapper 1.6 TDI van 88 kW/120 pk met DSG-zevenbak, de 2.0 TDI van 110 kW/150 pk met manuele zesbak of DSG-zevenbak of  bij de 2.0 TDI van 140 kW/190 pk.  Deze laatste is voorzien van een DSG-zevenbak en optioneel is deze dieselvariant te bekomen met vierwielaandrijving.  De drie oliestokers zijn uitgerust met een SCR-katalysator met AdBlue-injectie en een partikelfilter.

Een nieuwe chroomstrip verbindt de led-lichtblokken achteraan.

Elektromobiliteit vormt inmiddels de centrale pijler van de “Skoda-strategie 2025”.  Daarbij dient de C02-uitstoot van de Skoda-vloot tussen 2015 en 2025 met 30 procent te dalen. Tegen eind 2022 zal Skoda al meer dan tien deels of geheel elektrische auto’s in zijn gamma hebben.  De  Superb iV  is  alvast het eerste Skoda-productiemodel met plug-in-hybridetechnologie.  Voor de aandrijving zorgen een 115kW/156 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor evenals een elektromotor van 85 kW.  Het gecombineerd vermogen bedraagt 160 kW/218 pk.  De Superb iV voldoet aan de Euro 6d-TEMP-uitstootnorm en de C02-uitstoot bedraagt slechts 35g/km.

De Driving Mode Select laat daarbij toe te kiezen uit drie modi:  Sport, E en Hybrid.  In de Sport-modus staat een maximaal systeemvermogen van 160 kW/218 pk en een maximum koppel van 400 Nm ter beschikking.  In combinatie met de standaard DSG-zesversnellingsbak zorgt dit, aldus Skoda, voor dynamische prestaties.  In de E-modus rijdt de Superb iV zuiver elektrisch op de accu, hetgeen volstaat voor een  rijbereik tot 55 kilometer. In de Hybrid-modus regelt de elektronica het samenspel tussen de benzine- en de elektromotor.

Aan de Skoda Superb berline  1.4 TSI iV ‘Ambition’ hangt een prijskaartje van 37.595 euro.