Volvo XC40 T3: speelser dan grote broers

131
De XC40 heeft weliswaar een eigenzinnig uiterlijk aangevuld met herkenbare Volvo-trekjes.

Met de in 2018 op de markt gebrachte  en bij Volvo Gent van de band lopende XC40,  beschikt de Zweedse constructeur inmiddels over drie  wereldwijd verkrijgbare SUV’s: de XC40, de XC60 en de XC90. De aanwezigheid van deze ‘hoogzitters’ in het sterkst groeiende marktsegment  heeft Volvo alvast geen windeieren gelegd.

De 4,44 m lange, 1,87 m brede en 1,66 m hoge XC40 werd ontwikkeld rond de uitdagingen van het moderne stadsleven en wil het dagelijkse pendelen minder stresserend maken door de inzittenden de bekroonde veiligheids-, connectiviteits-en infotainmenttechnologieën aan te bieden van de nieuwe 90-en 60-modellen.  De XC40 gaf de  ontwerpers de vrijheid een wagen te creëren met de levendigheid, eigenheid en speelsheid die, aldus Volvo, nog ontbrak in het segment van kleine premium SUV’s.  Onlangs reden we de Volvo XC40  T3 met de instap-benzinemotor.

Meest expressieve Volvo-model

De XC40 heeft een breder en speelser kleurenpalet dan zijn grotere broers. Daarmee is deze compacte premium suv het meest expressieve model in Volvo’s portfolio én een weerspiegeling van de extraverte persoonlijkheid van zijn bestuurders. “Uit klantenonderzoek bleek dat we voor de XC40 een ruimere selectie qua kleuren en materialen nodig hadden dan we gewoonlijk aanbieden. Doordat Volvo nooit eerder een wagen als de XC40 had ontworpen, konden we met een blanco blad starten en hem energie en speelsheid meegeven”, aldus Robin Page, Senior Vice President Design bij Volvo Cars.

Straatmode, stadsarchitectuur, hoogwaardige designproducten en populaire cultuur waren stuk voor stuk inspiratiebronnen bij het bepalen van materialen, patronen en kleuren voor de XC40.   Voor de buitenkant is er een ruime keuze aan kleurencombinaties: van een monochroom thema tot tweekleurige composities in levendige kleuren. De XC40 is overigens met zijn hoekige vormgeving Thor hammer-koplampen en zijn rechtopstaande rooster wel meteen herkenbaar als een Volvo-vierwieler. Vertoont de voorsteven duidelijk overeenkomsten  met de overige XC-modellen, de achtersteven verwijst  middels het brede plaatwerkdeel van de achterklep  dan weer naar de S90. Een schoonheidsfoutje evenwel is het zicht schuin naar achteren.

Slimme opbergoplossingen

Zoals we van Volvo inmiddels gewoon zijn, straalt ook het interieur van de XC40 rust uit en dit met dank aan onder meer het gebruik van lichte materialen. Meteen in het oog springend is de glanzende, zwart omrande middenconsole. Voor het ontwerp van deze laatste is niet enkel gefocust op een elegant design, maar evenzeer ook op de bekerhouders en op een specifiek vak voor kleingeld, kaarten en laadsnoeren.   Vóór de pook bevindt zich een vakje voor de smartphone met inductielader.

Een van hoogwaardige materialen voorzien én prima afgewerkt, rustgevend interieur.

Opmerkelijk is het digitale instrumentarium waarvoor bij Volvo geen extraatje dient te worden betaald.  Aan het dashboard is bovendien een kaartenhouder voorzien, zodat men bank- en andere kaarten steeds bij de hand heeft.  Onder de armsteun van de middenconsole bevindt zich bovendien een erg groot opbergvak met voldoende plaats voor onder meer een doos zakdoekjes. Voorts zorgt een uitneembare prullenbak  ervoor dat afval heel eenvoudig kan worden verwijderd.  Teneinde de opbergmogelijkheden in de portieren te verbeteren, kozen de Volvo-designers voor een al even vernieuwende als radicale aanpak. Zo werden de luidsprekers in de portieren vervangen door een geventileerde subwoofer in het dashboard : een wereldprimeur. Op die manier komt in de portieren plaats vrij voor een bergruimte met plek voor een laptop en een tablet  of  voor twee flessen water. Erg praktisch zijn dan weer de schuifladen onder de voorzetels.  Zowel voor-als achterin is er meer dan voldoende hoofd-en beenruimte.  Met de achterbank in positie bedraagt het koffervolume 460 liter, met de bank neergeklapt loopt dit op tot 1.336 liter.

In de koffer  biedt de inklapbare laadvloer de mogelijkheid de bagage te scheiden en de volledige inhoud van de bagageruimte te benutten zonder de laadvloer te verwijderen. Overigens past de hoedenplank netjes onder de laadvloer.  Middels een elektronisch systeem klappen de achterste zetels met één druk op de knop neer en bekomt men een geheel vlakke laadvloer. Daaronder bevindt zich een geheim, afsluitbaar compartiment. Tot slot zijn er ook nog twee haken  en een plooibare kofferscheider om boodschappentassen en bagage vast te maken naast vier boodschappentashouders om het laden te vergemakkelijken.

Instap-benzinemotor

Onder de motorkap van de XC40 T3 huist een 1.477 cm3 metende geblazen driecilinder-benzinemotor. Deze twaalfklepper is  goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 120 kW/163 pk en 265 newtonmeter (bij 1.850-3.000 t/m). Dat  blijkt voldoende om de instap-XC40 aan adequate prestaties te helpen. Zo wordt de 0-100 km/u-sprint geklaard in 9,3 seconden en weet de 1.574 kg wegende SUV op de Autobahn een top van 200 km/u waar te maken. Standaard is de  roffelende, enthousiaste driepitter gekoppeld aan een  voorbeeldig gespatieerde manuele zesbak. Eventjes wennen is het aan de korte versnellingspook, al  beweegt deze zich wel doorheen een duidelijk schakelpatroon. Desgewenst is de Volvo XC40 T3 ook leverbaar met een 8-trapsautomaat.

In de kofferruimte zien we een dubbele bodem die op te vouwen is tot een staand schot, waar haken voor boodschappentassen aan zitten.

Wij noteerden tijdens de test een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per 100 km.  De XC40 is het eerste model dat op Volvo’s nieuwe CMA(Compact Modular Architecture)gebouwd is. Ook de dit jaar op de markt komende elektrische variant zal van het CMA-platform gebruikmaken. De besturing van de voorwielaangedreven XC40 T3 is licht en voldoende precies om de wagen in één keer goed te plaatsen. Sportief is de T3 niet, wél kan de XC40-instapper in de rijmodus “Dynamic” wel  vlot door de bocht worden gestuurd en treedt onderstuur pas in een erg laat stadium op. Al bij al zorgt het onderstel voor een strakke wegligging die ook het nodige vertrouwen genereert bij hogere snelheden. Bovendien weet de XC40 de meeste oneffenheden in het wegdek goed te absorberen.  Op technologisch vlak vertaalt de XC40 de bekroonde systemen qua veiligheid, connectiviteit en multimedia van de 90-en 60-reeksen naar het segment van de compacte SUV’s. De veiligheids-en rijhulpsystemen van de XC40 gaan van semi-automatisch rijden en City Safety tot waarschuwingen en stuurcorrecties bij het afwijken van het rijvak, waarschuwingen en remassistentie bij het achteruitrijden en een panoramische 360° camera die de bestuurder helpt te parkeren in kleine parkeerplaatsen.

Aan de Volvo XC40 T3 hangt een prijskaartje van 31.500 euro.