13 jaar na hun monsterhit ‘Where is the love?’ droppen de Black Eyed Peas een nieuwe versie van het nummer. De reden? De recente aanslagen in Brussel en Parijs en de golf van politiegeweld in de VS. En wie goed luistert, merkt het meteen: de tekst is 13 jaar later nog steeds brandend actueel.

Het was al 5 jaar geleden dat Black Eyed Peas samen een nummer uitbrachten. Vorige week brachten ze daar verandering in. Will.I.Am, Apl.De.Ap, Taboo en Fergie kropen opnieuw in de studio om het politiegeweld in de VS en de terreur aan te klagen. Daarbij kregen ze onder andere hulp van Justin Timberlake, die ook al te horen was in de originele versie.
BEP 2
Will.I.Am en Justin Timberlake werkten opnieuw samen voor deze versie.
Ook onder meer Jamie Foxx, Mary J. Blige, Kendall Jenner, Usher, Jessie J, Nicole Scherzinger en Jaden Smith maken hun opwachting in de clip. Daarnaast zijn er aangrijpende beelden te zien van verschillende gebeurtenissen: van aanslagen tot het verdronken en aangespoelde jongetje Aylan. Ook de families van Alton Sterling en Philando​ Castile, 2 zwarte mannen die werden doodgeschoten door politieagenten,  komen in beeld.
BEP 1
Een familielid van Alton Sterling, die in juli 2016 werd doodgeschoten door 2 politieagenten.

‘Where is the love?’ werd kort na de aanslag op de Twin Towers gemaakt in 2001 en betekende de grote doorbraak voor de Black Eyed Peas in 2003. Miljoenen mensen konden zich vinden in de tekst van het nummer. En ook nu blijven de lyrics brandend actueel.

“Het idee om een remake te maken, kwam nadat we al die verschrikkelijke beelden te zien kregen in media”, vertelt Will.I.Am aan de muziekwebsite Genius. “Het conflict in Syrië, de terrostische aanslag in Parijs, de ontploffingen in Brussel, het geweld in Turkije en de schietpartij in Orlando. Iedere keer dat ik naar het nieuws keek, zag ik enkel haat en geen liefde. Het was dus dringend tijd om een nieuwe versie te maken.”

 

BEP4
De iconische foto van het geweldloze protest van deze vrouw ging de wereld rond.

De nieuwe versie werd ondertussen al meer dan 9 miljoen keer bekeken. De opbrengst van het nummer gaat naar I.Am.Angel, het goede doel van Will.I.Am, dat verschillende onderwijsprojecten opzet in kansarme buurten.