Sharon den Adel: “Het was nooit de bedoeling om iets gewichtigs te zeggen, maar ik kon niet anders.” (gf)

Within Temptation schuwt op achtste plaat ‘Bleed Out’ de wereldproblemen niet: “Zonder vrijheid kun je niet leven”

Oekraïne. Iran. Het is dat de plaat ingeblikt was, of Sharon den Adel zong ook nog over Gaza. Op ‘Bleed Out’ tackelt Within Temptation de grote wereldproblemen en klinkt het steviger dan ooit. “Op een bepaald moment besefte ik dat ik over het nieuws aan het zingen was.”

Je liet je onder andere inspireren door de opstand in Iran en de oorlog Oekraïne. Hoe kwam je daarbij terecht?

“Weet je, er is de laatste paar jaar zoveel gebeurd, dat het op een soort gekte lijkt. Eerst was er Trump die zijn invloed achterliet op heel veel rechtse, populistische partijen. En daarna kwam Brexit, en dan de pandemie, en ik dacht ‘mijn God, de wereld is echt aan het veranderen’. Er is een enorme transitie gaande, en helaas niet alleen naar iets beter. Ik zag het alleen maar slechter gaan, en ik was met die visie niet alleen. Dat weegt op je humeur, en dus begon het op een gegeven moment ook zijn weg naar onze muziek te vinden. Die werd steviger, en ook de thematiek drong zich op. We konden niet negeren wat er in de wereld loos was. We moesten op één of andere manier omgaan met de heftigheid van elke dag, en voor ons uit zich dat dan in muziek en teksten. Het was nooit de bedoeling om iets gewichtigs te zeggen, maar ik kon niet anders.”

Je hebt in je jeugd in het Midden-Oosten gewoond, onder andere in Jemen. Voelde je je daarom zo aangesproken door het verhaal van de Iraanse Mahsa Amini die doodgeslagen werd omdat ze haar hijab verkeerd droeg?

“Zeker. Ik heb daar als kind een leuke tijd gehad, maar hoe mooi ook, ik voelde altijd het verschil tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen. Er was in de omgang een duidelijke, maar onzichtbare scheidingslijn. Je merkte het niet alleen aan hoe mensen zich kleedden, maar ook hoe ze zich voortbewogen in de samenleving. Dat die dappere individuen die zich uitspreken tegen die beknottende regels dat met hun leven moeten bekopen, of in de gevangenis belanden, is ongelofelijk tragisch. Het is de realiteit waarin ze leven, en ik vind die nieuwe generatie die we in opstand zien komen erg heldhaftig.”

Hoe past voor jou de titel ‘Bleed Out’ bij al die verhalen?

“In het begin wisten we niet wat we met deze plaat in handen hadden. Tot we gingen analyseren. Want je moet er natuurlijk wel een soort verhaal bij kunnen brengen. De conclusie was dat alle nummers eigenlijk rond vrijheid draaiden. Het gaat over de vrijheid jezelf te mogen zijn, maar ook over vechten voor je vrijheid, zoals in Oekraïne of wat Mahsa Amini in Iran veroorzaakte. Zo gaat Don’t Pray For Me over religieuze vrijheid, maar ook over vrouwenrechten en abortus. En daar is Bleed Out een metafoor voor; je moet soms bloeden voor je vrijheid, want zonder kun je niet leven.”

Op deze achtste plaat blijf je zoeken naar muzikale vernieuwing. Vorige keer slopen er R&B-invloeden in, wat was het deze keer?

“De zoektocht naar een andere sound blijft inderdaad doorgaan. Op Resist waren we ook al wat steviger aan het worden, en dat is op Bleed Out nog meer het geval. Dat komt omdat we naar andere soorten metal zijn beginnen luisteren. We hebben het nogal voor metalcore-achtige bands.” (mvs)

‘Bleed out’ is nu uit. Within Temptation speelt op 5 oktober 2024 in de Lotto Arena.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier