Zelfrijdende vrachtwagens: het begin van het einde voor de trucker?

448

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakten vandaag een rit aan boord van vrachtwagens die aan ‘truck platooning’ (kolonnerijden) gedaan hebben. Drie trucks waren draadloos met elkaar geconnecteerd, waarbij de eerste truck de snelheid bepaalde, en de twee volgende trucks automatisch aansloten. De twee ‘volg-trucks’ hebben geen chauffeur meer nodig. De transportbedrijven juichen, de truckers treuren.

Volvo, Iveco en Daf stuurden trucks met systemen voor geautomatiseerd rijden de Belgische wegen op. Het gaat om een proefproject op initiatief van Nederland, dat het Europees voorzitterschap waarneemt. Bedoeling van de “European Truck Platooning Challenge” is om de veranderingen te benadrukken die in de Europese wetgeving nodig zijn om de invoering van platooning te vergemakkelijken.

De trucks communiceren met elkaar door middel van draadloze communicatie (V2V), radar en camerasystemen. Voor deze test rijden de trucks op een afstand van 1 seconde van elkaar. Dat komt overeen met 22 meter bij een snelheid van 80 kilometer per uur.
Beide ministers reageerden dinsdag na afloop van de test, die plaatsvond onder realistische verkeersomstandigheden, enthousiast en zien toekomst in de technologie.

De technologie kan volgens Volvo Trucks gunstige effecten hebben op milieu en klimaat, verkeersveiligheid en verkeerscongestie. Bij het ‘truck platooning’ wordt er vandaag nog steeds gestuurd door de bestuurder. Snelheid bepalen doet de truck zelf. Doordat de trucks op korte afstand van elkaar kunnen rijden, kan dit het verbruik en dus ook de uitstoot gunstig beïnvloeden.
Voor de verkeersveiligheid is een belangrijk voordeel dat de reactietijd bij het remmen naar nagenoeg nul herleid wordt. Remt de eerste truck, dan remmen ogenblikkelijk ook de daaropvolgende geconnecteerde vrachtwagens.

Het systeem is dus beter voor het milieu, veiliger en het bespaart de transportfirma’s veel geld want er zijn minder chauffeurs nodig. Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd voor we de kolonnes op onze wegen zullen zien verschijnen. De truckers houden hun hart vast, maar hoeven zich nog niet al te veel zorgen te maken. Het systeem is immers enkel toepasbaar voor firma’s die meerdere vrachtwagens naar eenzelfde bestemming sturen. Pas als het mogelijk wordt om elke vrachtwagen volautomatisch te laten rijden, moeten de truckers echt voor hun job vrezen.