Een stukje lopen is zoveel aangenamer met een leuk muziekje in de oren. Maar wist je ook dat de keuze van je nummers een invloed hebben op jouw training? Om de beste loopmuziek te kiezen, hou je best rekening met deze 3 factoren: tempo, ritme en je persoonlijke touch!

636349476851177959dy1. Tempo

Tijdens het lopen zijn tempo en consistentie enorm belangrijk. Door nummers te kiezen die bij je loopsnelheid passen, zal je vanzelf een goede constante aannemen. De meeste mensen zullen immers instinctief hun beweging synchroniseren met de muziek, waardoor de inspanning minder zwaar wordt en je verder en sneller zal lopen. De kans dat je zonder het te beseffen trager gaat lopen, verkleint met muziek ook enorm.
In het algemeen lopen we het liefst op snelle nummers van 120 tot 145 slagen per minuut, ook wel beats per minute (bpm). Psychologen bevestigen dit, want wanneer ons gevraagd wordt om met onze vingers te tikken of een eindje te wandelen, vervallen we vaak onbewust in een tempo van 120 bpm. Op Songbpm.com kan je heel gemakkelijk het tempo van verschillende liedjes opzoeken.

2. Ritme

Zorg er ook altijd voor dat je in je eigen ritme loopt. Vanaf dat je in een bepaalde maat loopt, gaat het gewoonweg beter. Om de juiste ritmiek te pakken te krijgen, helpt het selecteren van de juiste muziek.
Als je gaat lopen, wordt je ritme bepaald door de duur in minuten die je nodig hebt om 1 kilometer af te leggen. Als je van nature een tragere loper bent, is de kans groot dat je ook minder stappen per minuut zet, waardoor iets langzamere liedjes beter werken voor jou dan uptempo liedjes.
Op Jog.fm kan je liedjes vinden die passen bij je ideale loopritme. Je geeft gewoon je tijd in en de tool doet de rest! Wanneer je bijvoorbeeld loopt in een ritme van 5:30 per kilometer, beveelt de site muziek aan die speelt aan een tempo van 161 bpm. Je krijgt er ineens een lijst van nummers met dit tempo bij. Onze favoriet: Happy van Pharrell Williams!
Als je je loopritme kent, zal je ook gemakkelijker liedjes vinden die de ideale duurtijd hebben, zodat je het einde van je playlist kan afstemmen op het moment dat je weer door je achterdeur naar binnen loopt. Zo hoef je je liedje niet net bij het beste stuk te onderbreken.

3. Persoonlijke touch

Bij het samenstellen van de ultieme loopplaylist is het ook belangrijk dat je nummers kiest die persoonlijk iets voor je betekenen en die je goed doen voelen. Kies liedjes die ervoor zorgen dat je wilt bewegen, zelfs al heb je alleen nog maar de eerste noten gehoord!
Volgens wetenschappers doet muziek het uithoudingsvermogen toenemen door mensen sterk geëmotioneerd te houden. Naar muziek luisteren is vaak een hele leuke ervaring en bepaalde liedjes beïnvloeden je mentaliteit en hoe je emoties controleert in dagdagelijkse situaties. Als iemand zich sterk identificeert met de zanger(es) zijn of haar emoties en perspectieven, zal het liedje des temeer motiveren.

(Bron: TomTom)